Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-07-10 10:51 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 08:56
Inlägg: 8
Ort: Vagnhärad
Har inte lyckats hitta någon som gjort detta tidigare så jag tänkte bli först (om någon har gjort det så får ni gärna komma med tips). Har provat att blandtanka och det går bra upp till 50% E85, vid 60% tänds motorlampan efter ca 20 mils körning. Så nu är det dags att konvertera.

1,5 l/mil drar den på bensin vid körningar hemikring (mestadels besök till stallet 2 mil hemifrån). Så med 35% påslag på förbrukningen bör E85 törsten hamna på ca 2l/mil vilket bör ge en förtjänst på 3,5kr/mil. :D

Två styckern Flexitune Sequential har inhandlats och lödits ihop. Återstår gör att montera dessa i bilen. Har inhandlat diverse tillbehör också som 2 LEDs, lite kablage till bilstereo (för att lätt kunna plocka ur Flexitune), lösa kablar, tryckknapp m.m

Verkstadshandbok med kopplingsschema hade jag sedan tidigare så jag har redan identifierat bästa platsen att klippa kablarna till spridarna.

Vad tror ni om spridarna, kommer de att räcka till? Borde väl göra det med tanke på att den utan konvertering går bra att köra på 50% e85?

Bilen körs iof väldigt sällan med full gas, så det är kanske inte hela världen om spridarna inte räcker?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-10 13:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Hoppsan...

Jag svarade lite i den andra tråden (här...) du hade startat.

Experterna säger att det inte gör något om motorn inte får fullgas-anrikning när man kör på E85. På min motor kommer spridarna inte att räcka till för detta, men efter jag tittat lite närmare ser det ut som om det kommer att fungera bra ändå. Där rödmarkeringen börjar har jag 100% duty-cycle med vanlig bensin, och om fullgas-anrikningen är 30% kommer det att räcka till.

Enda sättet att vara säker blir att mäta upp duty-cycle med oscilloskop eller liknande instrument.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-10 15:41 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 08:56
Inlägg: 8
Ort: Vagnhärad
Tack för infon Dr.Mabuse. Vi får se hur bilen går när konverteringen är klar. Går den bra så får det räcka med det. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 13:35 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-05 21:37
Inlägg: 10
Ort: Nyköping
Kör min G20 Van på E85 och får spridartider på 150% vid fullgas och bilen går fortfarande bra då, lite slöare än vanligt bara. Nu sker det nästan aldrig några såna accelerationer och för övrig körning räcker spridarna till.

Konverterade min med grejor från DynamicEFI och ska prova med ökat bränsletryck som nästa åtgärd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-14 07:26 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 08:56
Inlägg: 8
Ort: Vagnhärad
Det låter bra det MechaniX! :) Det är ju sällan man känner för att trampa fullt på pedalen i dessa bilar. De inbjuder mer till lunkande körning i lagom tempo. ;)

Höjt bränsletryck kan man ju ordna om det behövs som sagt. Återkom gärna med mer info när du vet hur det funkar för dig. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-15 09:46 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Finns de nån bra sida med info om hur man konverterar en G20 '88 med 350 motorn till etanol?

Kollade lite på dynamicefi och creativefuelinjection, men jag tycker det verkar lite dyrt med 2400:-... Eller är det värt pengarna jämfört med att köra med en flexitune?

Jag har ju en flexitune som ligger och skräpar, men jag vill gärna läsa på lite om hur styrningen funkar innan jag river i kablarna.

Nåt annat som man behöver fixa på dessa bilar för att de ska gå på etanol? Behöver bränslefiltret bytas?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-15 15:42 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-05 21:37
Inlägg: 10
Ort: Nyköping
Jag är helnöjd med grejorna från DynamicEFI, visst kostar det en del men med tanke på att creativefuelinjection tar 2400 för ett E85 chip och jag köpte mitt "ombyggnadskit" för strax över 3000 inkl. frakt, tull och moms så är det lätt värt pengarna, 7 minnesplatser för olika inställningar utan att behöva krångla med chip.

Motorn fick en helt annan gång, samtidigt som jag kan labba med inställningarna själv, tex Lean Cruise som sparar bränsle.

Ändringar i datorn som gjorts är Open Loop AFR vs RPM & VAC, PE AFR Commanded, HiWay AFR, Closed Loop-Stoich AFR, Open Loop-Idle Lean Limit samt Open Loop-Max Lean AFR enligt ett Excelblad med E85 inställningar.

Jag har inte gjort nåt annat med bilen, bränslefiltret byttes förra året innan jag ens funderade på E85. Har hittills kört ca 400 mil på E85 och förbrukningen steg från ca 1.35 l/mil till 1.65-1.70 på landsväg, så det är mer ekonomiskt med E85..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-15 15:49 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Ok tack! Verkar trevligt. Installationen är hyfsat enkel eller?


Kan vara värt pengarna, Det beror sig på hur länge min sambo hade tänkt behålla detta åbäke till bil =)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-15 17:46 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-05 21:37
Inlägg: 10
Ort: Nyköping
Enkelt och enkelt.. Inga direkta problem men man bör vara lite försiktig, ta bort ett kretskort med 50 lödningar på och sedan löda dit alla 50 på det nya kretskortet. Hade en kompis som lödde mitt med en riktig lödstation, det gick inget vidare med en Rusta/Clas Ohlsson lödkolv :lol:

Finns instruktioner med bilder på dynamicefi´s sida. Känner man sig rik så är creativefuel.. skandinavisk åf för det, men han vill ha 5500 lött och klart, så löder man själv blir det billigare :twisted:

Sen är det bara att ställa in allt som har med motorn att göra, typ spridarstorlek, volym och lite annat. Sen kör man och datorn "lär sig" hur den ska ställa in sig. Lite meck är det i början, men det mesta löser sig fort.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011