Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-16 15:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
freddev skrev:

torbjorn skrev:
Är det verkligen så svårt att leta fram ett elschema för bilen (t ex via Citroënakuten) och ta reda på vilken pinne på insprutningsstyrdonet som får matning från huvudrelät ?


Njo jag har frågat där också faktiskt..

Vad spelar det för roll om jag vet vilken pinne det är? kan ju inte ansluta där? utan att löda i boxen? =)


Jo, gör en avgrening från kabeln alldeles intill styrdonet (ta av kåpan på kontakten och gör inkopplingen där). Lämpligen gör du alla inkopplingar av Flexitune till spridarsignaler där också, så slipper du en massa kablage i motorrummet.

Men visst finns det någon dansk site där i stort sett alla elschemor, servicemeddelanden mm för Citroën ligger ute? Jag har för mig att den brukar nämnas i en massa inlägg på Citroënakuten, fast det är förstås många år sedan jag tittade på det forumet.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-16 15:38 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 10:16
Inlägg: 31
Ort: Från
torbjorn skrev:
freddev skrev:

torbjorn skrev:
Är det verkligen så svårt att leta fram ett elschema för bilen (t ex via Citroënakuten) och ta reda på vilken pinne på insprutningsstyrdonet som får matning från huvudrelät ?


Njo jag har frågat där också faktiskt..

Vad spelar det för roll om jag vet vilken pinne det är? kan ju inte ansluta där? utan att löda i boxen? =)


Jo, gör en avgrening från kabeln alldeles intill styrdonet (ta av kåpan på kontakten och gör inkopplingen där). Lämpligen gör du alla inkopplingar av Flexitune till spridarsignaler där också, så slipper du en massa kablage i motorrummet.

Men visst finns det någon dansk site där i stort sett alla elschemor, servicemeddelanden mm för Citroën ligger ute? Jag har för mig att den brukar nämnas i en massa inlägg på Citroënakuten, fast det är förstås många år sedan jag tittade på det forumet.


Ok ska titta på det..

Kan hända.. har inte hört talas om den men kan ju ha försvunnit..

Kör med plaströren istället för att koppla i stammen då alla spridare har gröna kablar.. och i stammen finns typ 15 gröna kablar ;S.. finns någon text på dom men den har tappat färg så går knappt läsa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-16 21:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Annars, om man kopplar nära kontakten till styrdonet så ser man ju vilket stiftnummer vilken kabel är ansluten till.

Och det där med att alla småkablar är gröna eller bruna har varit typiskt för Citroën i många år, ända sedan 60-talet skulle jag tro.
Som "default" används bara en eller två ledarfärger per area. 0,6 mm² är grön eller (för jordledningar) brun, 1,0 mm² grå eller vit, 1,9 mm² gul eller svart och 3,2 mm² blå. Grövre kablar är som regel svarta.

Märkningen brukar ske med antingen (äldre utförande) färgade plasthylsor i ändarna eller påstämplade bokstäver eller färgade streck 5-10 cm från änden av kabeln.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-17 07:49 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 10:16
Inlägg: 31
Ort: Från
torbjorn skrev:
Annars, om man kopplar nära kontakten till styrdonet så ser man ju vilket stiftnummer vilken kabel är ansluten till.

Och det där med att alla småkablar är gröna eller bruna har varit typiskt för Citroën i många år, ända sedan 60-talet skulle jag tro.
Som "default" används bara en eller två ledarfärger per area. 0,6 mm² är grön eller (för jordledningar) brun, 1,0 mm² grå eller vit, 1,9 mm² gul eller svart och 3,2 mm² blå. Grövre kablar är som regel svarta.

Märkningen brukar ske med antingen (äldre utförande) färgade plasthylsor i ändarna eller påstämplade bokstäver eller färgade streck 5-10 cm från änden av kabeln.


Japp det är påstämplade bokstäver, men dom är inte lätta att tyda ^^

Nåja.. problemet är löst iaf.. jag drog en 1.5mm2 till samma jordpunkt som databoxen och anslöt där med en ringkabelsko.

öppnade kontakten till styrdonet och kopplade in så jag kunde mäta.. det lustiga var att jag hittade bara EN +12v och den var konstant..

Men till slut efter diverse mätande på kontakter hittade jag en kontakt som har +12v vid nyckel och även när startmotor går runt.. Den matar något filter till hydraulsystemet.. Fick duga, funkar då so far, kör ju dock B95 men allt går genom Flexitunen nu iallafall.

Återkommer när jag tankat E85 =P

Mvh


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-21 15:20 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 10:16
Inlägg: 31
Ort: Från
Hejsan igen! :)

Igår blev det av.. tankade i e85.. fick i 59L av totalt 60 så det gick bra :)

Provade ha på original först (B95 läget) .. oj vad den gick dåligt.. stängde av.. slog på "E85" .. Wow! .. Som en helt ny bil :)

Har som sagt inte kört så mycket men imorse var det +14 och startade då utan problem utan chokefunktion aktiverad.. :)

Tack för all hjälp ni bidragit med..

Mvh

Ps. ska slänga upp några bilder sen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011