Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 20-04-05 23:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-07-16 22:39 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 17:51
Inlägg: 45
Ort: Från
Hej!

Har konv min Volvo 744GL B230F med flexitune II, har kört nu ett tag och idag körde jag ca 30 mil och det gick åt knappt 30 liter E85.
Det gör att jag tycker bilen kanske går för snålt och att det kan orsaka att avgasvärden är dåliga? Någon som har erfarenhet vad en B230F bör dra? De 30 milen har varit till stor del landsväg.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-17 08:25 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
den borde dra c.a. 1.15 på ren E85.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-17 08:56 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 17:51
Inlägg: 45
Ort: Från
Normalt drar den strax under 0.80 vid motsvarade körning, nu 1.00, så de är bara 25% mer, borde vara 30% mer. Borde inte ECUn reglera så det går åt 30% mer bränsle nu när de är E85? Ställde Flexitune II på ca 30% på trimpoten. Bilen går bra, lika bra som innan med bensin, tvekar lite vid start de är de ända man märker av.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-17 10:33 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
under 0.8 låter väldigt bra, min drog 0.79 i konstant 110 på motorväg,
men aldrig annars.

att den tvekar när den är kall är normalt, men om den går bra varm är det som det ska.
ECUn håller koll på lambdavärdet även om du ställt Flexi något högt eller lågt.

reglerområdet är så stort att du kan ställa till 20% mer och den ska iaf dra upp den till samma som nu.
men på 20% blir kallstarterna svårare.

eller tom 40-50%, den ska kunna reglera ner till 25 iaf, men med ännu lättare kallstarter.

vad är det för årsmodell?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-17 11:00 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 17:51
Inlägg: 45
Ort: Från
0.80 är om man är lätt på foten och kör på 90 vägar och inte kör allt för mycket i stan, annars normalt är 0.85-0.90, men igår körde vi bara långturer och hade hoppats på kanske 1.1l/mil ... körde ju med AC hela dagen så den borde ju ökat upp förbrukningen lite.

Det är en 92 års modell av 740 som gått 22000mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-17 14:43 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
.....Håller man bara efter servicen så är volvobilarna faktiskt riktiga miljöbilar. Lång hållbarhet tär inte så hårt på miljön(mindre nytillverkning). Volvo+E85= äkta miljöbil. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-17 18:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 297
Ort: Ljusne
Min 245 GL -90 LH 2.4 tar mellan 1.04-1.1 l/mil på E85 vid landsvägskörning. (konv. med 831-spridare)

Andra bilen, 744 GL -88 LH 2.2 hade tagit 1.25 nu vid senaste tankningen. (konv. med Flexitune)
Hade mestadels varit blandad körning på den tanken, d.v.s. stad+1.5 mil landsväg x antal ggr, samt 14 mil med ganska offensiv motorvägskörning.

Är rätt nöjd ändå, men känns som om det finns mer att göra i fallet med 740:n. CO-halten var lite hög också vid senaste bes, trots etanol i tanken.
Tomgångsreglerventilen är dålig, kanske kan det påverka förbrukningen negativt?

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-17 21:02 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 17:51
Inlägg: 45
Ort: Från
Hur hög CO halt hade du? Kanske är det för du hr LH 2.2, den anpassar sig inte efter bränslet på samma sätt som LH 2.4?
Min tomgångsventil har jag fått byta, dock är tomgången låg så med etanol dör bilen lätt när den är kall tyvärr, verkar vara ett vanligt problem. Men jag tror inte den påverkar bränsleförbrukningen, den reglerar bara bilens tomgång.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-17 22:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
På en 92'a , som ju har LH 2.4 , kan man vara säker på att motorelektronikvarningslampan tänds så småningom om den skulle gå magert och har problem att lambdareglera. Dock verkar det som om lampan inte nödvändigtvis tänds om bilen bara går i stadstrafik, men efter något tiotal mil lugn landsvägskörning med relativt konstant hastighet kan man vara säker på att ha lysande lampa och en felkod om det skulle vara det minsta problem med lambdaregleringen.

Låg tomgång kan också orsakas av problem med gasspjällkontakten eller kablaget till den (det är vanligt att hylsorna rycks ur kontaktdonet på 740/940 pga att kabelstammen ligger för hårt sträckt). Även om tomgångsventilen är nyligen bytt så skadar det inte att titta till den då och då, det kan gå fort att få den full med vevhusventilationssmuts och sånt på en Volvo där den hänger under insugningsröret med båda slangarna uppåt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-18 08:04 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
Tännlappen skrev:
.....Håller man bara efter servicen så är volvobilarna faktiskt riktiga miljöbilar. Lång hållbarhet tär inte så hårt på miljön(mindre nytillverkning). Volvo+E85= äkta miljöbil. :D



-88 med 600 000km varav sista 100000km på ren E85.... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-18 08:06 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
torbjorn skrev:
På en 92'a , som ju har LH 2.4 , kan man vara säker på att motorelektronikvarningslampan tänds så småningom om den skulle gå magert och har problem att lambdareglera. Dock verkar det som om lampan inte nödvändigtvis tänds om bilen bara går i stadstrafik, men efter något tiotal mil lugn landsvägskörning med relativt konstant hastighet kan man vara säker på att ha lysande lampa och en felkod om det skulle vara det minsta problem med lambdaregleringen.

Låg tomgång kan också orsakas av problem med gasspjällkontakten eller kablaget till den (det är vanligt att hylsorna rycks ur kontaktdonet på 740/940 pga att kabelstammen ligger för hårt sträckt). Även om tomgångsventilen är nyligen bytt så skadar det inte att titta till den då och då, det kan gå fort att få den full med vevhusventilationssmuts och sånt på en Volvo där den hänger under insugningsröret med båda slangarna uppåt.


hade låg och ojämn tomgång ett tag...
p.g.a. tjyvluft av dålig grenrörspackning


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-21 18:45 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 17:51
Inlägg: 45
Ort: Från
Nu är förbrukningen uppe i 1.1l/mil, så nu verkar allt frid och fröjd. Men även om det är 15 grader varmt så måste man ha två startförsök på sig innan motorn hoppar igång så det känns som det kommer bli en jobbig höst och vinter :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-21 20:23 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
mifran skrev:
Nu är förbrukningen uppe i 1.1l/mil, så nu verkar allt frid och fröjd. Men även om det är 15 grader varmt så måste man ha två startförsök på sig innan motorn hoppar igång så det känns som det kommer bli en jobbig höst och vinter :)

Om bilen din beter sig på samma sätt som min Omega så blir det egentligen inte större problem bara för att det blir kallare(inom rimliga gränser förstås). Antar att det beror på att kallstartsanrikningen också ökas vartefter tempen sjunker vilket motverkar att startsvårigheterna ökar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-23 13:09 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 17:51
Inlägg: 45
Ort: Från
Idag var bilen extra svårstartad, 4 försök, varamste dagen hittils, 25 grader.
Troligt fel det droppade etanol under bilen från en skarv vid bensinröret under bilen. Tur till Volvo verkstaden där de drog åt slangklämman. Känns lite "oroväckande", som om att Etanol inte rikigt kanske är så bra i en gammal bensinbil...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-23 13:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 952
Ort: Göteborg
mifran skrev:
Idag var bilen extra svårstartad, 4 försök, varamste dagen hittils, 25 grader.
Troligt fel det droppade etanol under bilen från en skarv vid bensinröret under bilen. Tur till Volvo verkstaden där de drog åt slangklämman. Känns lite "oroväckande", som om att Etanol inte rikigt kanske är så bra i en gammal bensinbil...


Etanol orsakar ju i alla fall inte att slängklämmor skruvar upp sig, så detta problem kan inte etanolen klandras för. :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011