Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-07-19 19:43 
Offline

Blev medlem: lör 08-07-19 19:07
Inlägg: 2
Ort: Från
Hallå!

Inte direkt en etanolfråga men väl teknik för beränslebesparing.

Har funderat en del kring motorbromsning och bränslebesparing vid körning.

Det finns ju flera saker som bromsar vid motorbromsning, dels friktioner i motorn men också pumpförluster (skapande av vakuum efter det stängda gasspjället).

Min tanke är att man skulle kunna stänga av spridarna med en knapp så man skulle kunna motorbromsa med öppet gasspjäll. Detta borde minska bromsningen vilket ger att man kan motorbromsa mer och oftare.

-Finns det några nackdelar med att stänga av spridarna? (Det görs ju ändå vid normal motorbromsning)

-Hur stor är pumpförlusternas påverkan på totala motorbromsningen?

Vill alltså enbart koppla ur spridarna och låta allt annat på bilen fungera normalt, är deta möjligt och hur ska man principiellt bära sig åt?

Tycker själv det borde finnas potential i detta, någon som inte håller med?

Mvh Gustav


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-19 20:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Om du vill kunna stänga av spridarna när du vill, så skulle du väl kunna koppla en brytare till +12V matningen som är gemensam för alla spridarna i ett typiskt sekventiellt system. Dock finns det risk för att styrdonet sätter felkoder pga av att spänningen försvinner.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-19 21:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det kunde absolut vara värt ett försök.
Pumpförlusterna kan nog anses öka motorns bromsmoment med iaf 20%, vilket ju betyder 20% längre motorbromsningar, allt annat lika. (Eller ännu längre..?)
Om man vill lura styrsystemet som borde det gå att koppla in lastmotstånd istället för spridarna.
Värre är kanske om ECU ser tilltaget på lambda signalen.. kanske kan man fejka även den?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-20 21:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Enklast är väl att helt enkelt sätta en brytare/tryckknapp parallellt med gasspjällskontakten, så att styrdonet "tror" att man släppt gasen och därmed bör ignorera lambda etc..
Brytaren skulle sen kunna placeras lättillgängligt på ratten, eller en pedal på golvet.

Nu tänker jag i första hand på Volvo med LH Jet, men på de flesta bilar borde man väl helt enkelt kunna lura gasspjällets givare på något sätt?

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-20 21:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag misstänker att motorstyrsystem med någotsånär utvecklade diagnosfunktioner uppfattar att något är fel om samtidigt gasspjällkontakten (eller -lägesgivaren) signalerar släppt gaspedal och man får signal från annat håll (luftmängdmätare, tryckgivare etc) om stort luftflöde in i insugningsröret.

På system utan diagnos och limp-home-möjligheter (t ex L/LE/LU-jetronic, analog KE-jetronic, LH 2.2) fungerar det däremot med största sannolikhet bra.

Men, åtminstone på bilar med gasspjällkontakt är det ju så lätt gjort att prova att det vore synd att låta bli :)

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-27 22:02 
Offline

Blev medlem: lör 08-07-19 19:07
Inlägg: 2
Ort: Från
Har nu kopplat en brytare på kretsen till spridarna och gjort några grova testkörningar där jag rullat från 60 km/h på femman med full gas (och spridarna urkopplade) och med ingen gas.

Bilen rullar längre med full gas och urkopplade spridare! Har inga mätvärden annat än riktmärken i miljön men det var ett antal meter längre sträcka, definitivt utanför spridningen i mätmetoden :roll: :wink: :lol:

Inga motorlampor som lyser eller något annat. Motorn reagerar direkt på brytaren. Detta kommer utvärderas mera!

Mvh Gustav


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-28 00:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Bra jobbat!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 21:02 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Hur går det med detta?

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-16 09:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om man stänger av motorn och rullar ut i friläge så kommar man ännu längre ;-)

Problemet är väl att de flesta bilar är beroende av att motorn är igång för broms- och styrservo men i min Citroën BX så har man kvar hydraultryck till servon osv ett bra tag så kan man lungt rulla ut med motorn avstängd.

Jag tror att det som tävlar i bränslesnålhet ibland använder tricket att accelerera på högsta växeln och sedan stänga av motorn och rulla ut ett tag. Man minimerar då pumpförlusten även när motorn går.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: alltid ?
InläggPostat: fre 08-09-19 20:24 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-12 12:58
Inlägg: 20
Ort: Kungälv / Ytterby
Stänger inte majoriteten av styrsystemen sedan iaf 20år tillbaka av bränsletillförseln vid motorbroms redan från fabrik när varvtalet är över cirka 1200-1500rpm vid varm motor ?

_________________
Peugeot 106XR -92 1124cc räserbil, än så länge på bensin men snart får hon gå på bolaget !
Peugeot 309, räserbil på E85 med megasquirt m.m. , död.... utskrotad, må den vila i frid.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: alltid ?
InläggPostat: fre 08-09-19 20:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
snillet skrev:
Stänger inte majoriteten av styrsystemen sedan iaf 20år tillbaka av bränsletillförseln vid motorbroms redan från fabrik när varvtalet är över cirka 1200-1500rpm vid varm motor ?


Ursprungsfrågan var om det skulle bli ännu mindre förluster om man dessutom kunde köra med öppet gasspjäll med avstängd bränsletillförsel.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: alltid ?
InläggPostat: fre 08-09-19 20:58 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-12 12:58
Inlägg: 20
Ort: Kungälv / Ytterby
GL skrev:
snillet skrev:
Stänger inte majoriteten av styrsystemen sedan iaf 20år tillbaka av bränsletillförseln vid motorbroms redan från fabrik när varvtalet är över cirka 1200-1500rpm vid varm motor ?


Ursprungsfrågan var om det skulle bli ännu mindre förluster om man dessutom kunde köra med öppet gasspjäll med avstängd bränsletillförsel.


Såg det nu :)

Man vill alltså kunna frirulla utan att för den saken skull behöva varva ned motorn, så att det inte behöver förbrukas nå bränsle alls samtidigt som man rullar, detta utan att hastigheten bromsas nämnvärt.

Då förstår jag syftet.

_________________
Peugeot 106XR -92 1124cc räserbil, än så länge på bensin men snart får hon gå på bolaget !
Peugeot 309, räserbil på E85 med megasquirt m.m. , död.... utskrotad, må den vila i frid.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-20 10:29 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
aryan skrev:
Om man stänger av motorn och rullar ut i friläge så kommar man ännu längre ;-)


Blir det inte lite av ett nollsummespel eftersom att generatorn måste kompensera batteriet för det som startmotorn förbrukat när motorn startas igen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-20 10:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om bilen fortfarande rullar framåt använder man ju inte startmotorn utan rullstartar när det är dags att starta motorn igen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-20 21:20 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Det kostar väl en hel del rörelseenergi det också?
Har man hastighet så att man kan göra det på högsta växel borde det funka, men 2-3an blir nog lite hoppigt va?

Jag ska testa lite o se hur de går.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011