Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-08-11 17:22 
Offline

Blev medlem: mån 08-08-11 16:49
Inlägg: 7
Ort: Falun
Hej!

Jag har en Suzuki Swift 86 konverterad till E85.
Genom att läsa andra trådar har jag förstått att det är bra att förvärma både luft och bränsle. Gäller detta även på bilar med förgasare (typ min Swift) ?

Jag har redan luftförvärmare på bilen. Kan jag får bilen att dra mindre E85 om jag ändrar regleringen så att luft värmd av grenrören tas in jämt istället för kall luft från motorutrymmets front?

Vidare läste jag flera inlägg att det skulle vara bra att förvärma etanolen till 50-60 grader. Är det 50-60 grader alldeles innan etanolen åker in i förgasaren? Hur förvärmer ni er E85? Finns det någon färdig produkt som värmer vätskan till en given temperatur oavsett yttertemperatur?

Tacksam för svar,

Hälsningar - Johan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-11 22:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är bara bra att förvärma så mycket man har möjlighet till.
Förmodligen är det lämpligt att köra med ständigt maximal förvärmning (blockera förvärmningsspjället i varmluftläge). Men för säkerhets skull, ordna en termometer så att du kan mäta lufttemperaturen före förgasaren under körning, så att du kan se om det verkar bli orimligt varmt. Det fungerar bra att peta in utegivaren från en vanlig inne/ute -digitaltermometer på lämpligt ställe i luftvägen mellan luftfilter och förgasare.

Om det går att ställa om förvärmningstermostaten på något sätt så kan ju det också vara en möjlighet. Dock är förvärmningen ofta termostat - OCH - vakuumstyrd på japanska bilar, detta för att motorn alltid ska få kalluft vid fullgas. Om man behåller den styrningen ska man ha klart för sig att det förstör bränsleekonomin att segdra med fullgas.

Ett bra sätt är ju att ordna en värmeväxlare mellan bränsle och kylvatten, kylvattnet håller ju konstant temperatur tack vare motorns termostat. Nånstans här på forumet finns det en länk till någon tysk eller österrikisk firma som säljer sådana värmeväxlare, egentligen tänkta för rapsoljekonvertering av dieselbilar.

En nackdel med att ständigt tillföra varmt bränsle till förgasaren är ju att det blir en kraftig bränsleavdunstning från flottörhuset när man har stängt av motorn. Det kan innebära en viss brandrisk om det blir fullt med bränsleångor i motorrummet, dessutom kan det ge problem med att motorn surar ner sig vid varmstart för att luftfiltret har blivit indränkt med kondenserade bränsleångor. Folk i närheten kan också ha synpunkter på att det stinker bränsle om bilen när den nyss har parkerats.

Hmm. Med tanke på detta kanske det vore bra att kunna styra bränsleförvärmningen manuellt (kran för att stänga av vattenflödet till värmeväxlaren), och ta för vana att stänga av förvärmningen några km innan körningen är slut.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-12 08:01 
Offline

Blev medlem: mån 08-08-11 16:49
Inlägg: 7
Ort: Falun
Tack för svar!

Vad är en lämplig temperatur på insugningsluften?

Rätta mig om jag har fel men är inte förgasaren ett slutet system, alltså att ångor som bildas däri stannar kvar där?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-12 08:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
johan_oern skrev:
Tack för svar!

Vad är en lämplig temperatur på insugningsluften?

Rätta mig om jag har fel men är inte förgasaren ett slutet system, alltså att ångor som bildas däri stannar kvar där?


Det återstår att se. Som synes i andra trådar (slutet av http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 9&start=45 ) så rekommenderade man uppåt 120 °C på 1920-talet, men det medför förstås vissa praktiska problem med plastdelar och sånt på en modern bil.
Men förmodligen är det väl lämpligt att reglera på så hög temperatur man vågar.

På en bil utan katalysator finns det ju (i Sverige) inget krav på återföring av bränsleångor. Det vanligaste är att flottörhuset ventileras till förgasarens luftintag (alltså luftfiltret), för att säkert hålla samma tryck i flottörhuset som längst upp i förgasarhalsen under körning. På det sättet riskerar man inte att bränsleblandningen påverkas av ett igensatt luftfilter. Ibland finns en ventil, antingen mekaniskt eller elektriskt styrd, som kopplar om ventilationen ut i luften i motorrummet när motorn går på tomgång eller står stilla, detta för att slippa varmstartproblem pga bränsleindränkt luftfilter.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011