johan_oern skrev:
Tack för svar!
Vad är en lämplig temperatur på insugningsluften?
Rätta mig om jag har fel men är inte förgasaren ett slutet system, alltså att ångor som bildas däri stannar kvar där?
Det återstår att se. Som synes i andra trådar (slutet av
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 9&start=45 ) så rekommenderade man uppåt 120 °C på 1920-talet, men det medför förstås vissa praktiska problem med plastdelar och sånt på en modern bil.
Men förmodligen är det väl lämpligt att reglera på så hög temperatur man vågar.
På en bil utan katalysator finns det ju (i Sverige) inget krav på återföring av bränsleångor. Det vanligaste är att flottörhuset ventileras till förgasarens luftintag (alltså luftfiltret), för att säkert hålla samma tryck i flottörhuset som längst upp i förgasarhalsen under körning. På det sättet riskerar man inte att bränsleblandningen påverkas av ett igensatt luftfilter. Ibland finns en ventil, antingen mekaniskt eller elektriskt styrd, som kopplar om ventilationen ut i luften i motorrummet när motorn går på tomgång eller står stilla, detta för att slippa varmstartproblem pga bränsleindränkt luftfilter.