Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 09:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har du kollat att det kommer bränsle ur spridarna som jag beskrev ovan? Eller kan det vara så att motorn bara går på det bränsle som kommer från kallstartventilen?

Går det att hålla den igång med startgas när den håller på att dö av?

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 09:42 
Offline

Blev medlem: tor 07-09-20 11:42
Inlägg: 47
Ort: Från
Hej!
Nej,har inte kollat det än.
Kan du förklara lite mer om:"lyfter mätskivan i luftmängdmätaren för hand",kommer man åt den om man tar bort luftfiltret?Var sitter den?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 13:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den sitter i luftvägen mellan luftfilter och gasspjällhus. Jag har för mig att den brukar vara monterad ovanpå luftrenaren i 5-cylindriga Audi, så där får man ta isär luftrenarburken som när man byter luftfilter för att komma åt att trycka upp mätskivan underifrån.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 15:56 
Offline

Blev medlem: tor 07-09-20 11:42
Inlägg: 47
Ort: Från
"skivan" sitter under en gummibälg(precis innan insuget.Fick ej loss spridare men kopplade loss bränsleledningen vid "bränslefördelaren",det kom ut bränsle när jag startade bilen.Hörde att oringen till spridaren ofta måste bytas om den har kärvat fast och man drar ut den med våld.Drog ganska hårt med polygrip men den vill inte lossna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 20:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är inte alltid helt lätt att få loss gamla K-jetronicspridare, speciellt inte på Audi och VW där det inte finns någon spridarhållare man kan skruva loss utan O-ringen sitter "insnäppt" i ett spår i hålet i toppen.
Det är viktigt att dra rakt ut i spridaren, annars är det lätt gjort att böja den. Ofta går det bättre om man smörjer med någon tunn sprayolja och vrider spridaren fram och tillbaks medan man drar.
Ett sätt som ibland kan fungera bra för att få ordentlig kraft att dra ur spridaren med är att ta en fast nyckel som går utanpå spridarens sexkant men tar stopp mot överfallsmuttern, ordna sedan ett lämpligt mothåll mot toppen eller kanten på ventilkåpan så att du kan bända ut spridaren med den fasta nyckeln.

Men såna där O-ringar brukar inte vara svåra att få tag i. De följer ju alltid med i motorpackningssatser för motorer som finns i något utförande med K-jetronic, och de blir alltid över efter jobb på en motor som har förgasare eller något annat insprutningssystem. Så i ett garage eller verkstad där man sparar det som blir över ur packningssatserna finns det alltid gott om O-ringar för spridare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 08:09 
Offline

Blev medlem: tor 07-09-20 11:42
Inlägg: 47
Ort: Från
Hej!
Nej,har inte kollat det än.
Kan du förklara lite mer om:"lyfter mätskivan i luftmängdmätaren för hand",kommer man åt den om man tar bort luftfiltret?Var sitter den?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 17:25 
Offline

Blev medlem: tor 07-09-20 11:42
Inlägg: 47
Ort: Från
Nu har jag dragit ut alla spridare och kört dem i ultraljudstvätt.
Bilen gick lite bättre efter det (det gick att gasa/varva motorn)men den dör efter ca 1min.
Tog loss 1 spridare och lät motorn gå (startade den kall),det sprutade bensin ur spridaren tills ca 1min sen slutade sprutet o motorn stannade!
Vad är det som styr bensinflödet?Var ska jag leta fel?

H:Mikko


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 18:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Körde du motorn på fyra cylindrar eller vad?
Går bränslepumpen fortfarande efter den här minuten? Eller alls efter start?

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 21:07 
Offline

Blev medlem: tor 07-09-20 11:42
Inlägg: 47
Ort: Från
Motorn gick på 4 cylindrar, fast 1 cylinder fick ingen bränsle via "sin" spridare,kan ha fått bränsle via kallstartspridaren som sitter i insuget.Jag tröck en trasa mot öppningen för spridaren(den som var utdragen).Bränslepumpen går så länge motorn går,ska göra ett sista test med att koppla ett separat batteri enbart till bränslepumpen.Åker o hämtar bilen med trailer imorgon,från Stockholm till Borlänge(hittade en mekaniker där som ska laga bilen åt mig),blev bråttom pga att jag blir av med firmabilen på onsdag,då måste DKV:n rulla igen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 21:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Mycket märkligt, om bränslepumpen verkligen går hela tiden. Det är inte något tändningsproblem som egentligen ligger i botten? Glapp i tändningslåset, problem med tändmodulen eller hallgivaren i fördelaren, kanske? Ett säkert tecken på detta är om varvräknaren faller direkt till 0 när motorn dör av, redan innan motorn har stannat.

På ett K-jetronic-system så finns det normalt inget som kan hindra bränsle från att komma genom spridarna om det bara finns tryck från bränslepumpen och luftflöde som kan lyfta mätskivan i mängdmätaren.

En sak som man förstås skulle kunna behöva se upp med är att vissa K-jetronicsystem (fast jag har aldrig sett det i verkligheten) tydligen kan ha en anordning för att stänga av bränslet vid motorbroms, den består av en ganska grov shuntluftkanal så att luft kan gå förbi mängdmätaren, och en magnetventil som håller den tilltäppt utom vid motorbromsning. Den magnetventilen styrs av en mikrobrytare vid gasspjället och ett varvtalsrelä. Om det finns en sådan anordning på din bil, så prova att plugga igen shuntluftkanalen och kolla om det går bättre då.

Det kan vara svårt att höra om bränslepumpen går medan motorn är igång, om du har minsta misstanke mot bränslepumprelät är det lämpligt att plocka isär det och kolla efter brända reläkontakter, spruckna lödningar och andra direkt synliga fel.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-09 19:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Eller helt enkelt bygla det och se om det går bättre.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 19:24 
Offline

Blev medlem: tor 07-09-20 11:42
Inlägg: 47
Ort: Från
Gjorde ett sista test med bilens bränslepump,kopplade ett separat batteri direkt till det o startade pumpen först sen vred jag om nyckeln,bilen gick precis lika dåligt som förut (stannade efter 1min).
Nu är bilen i Borlänge hos en "hemmamekare",han har lite över 1 v. på sig att hitta felet!Sen måste jag ha en bil som går att köra!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-20 10:03 
Offline

Blev medlem: tor 07-09-20 11:42
Inlägg: 47
Ort: Från
Verkstaden/meken jag lämnade in bilen hos har ej kunnat hitta felet.
Nu har följande bytts(utöver det jag skrivit tidigare):Halvgivare(sitter i fördelaren),bränslepumpsrelä,tempgivare(den som sitter på undersidan av ingången för kylvatten till motor,sitter 2st givare,den på ovansidan går till instrument den som bytts ger signal till motorstyrning?).
Fortfarande ingen större skillnad,fick bilen att gå ca 4min på tomgång!
Idag ska jag tömma tanken o prova med ren bensin(en som tror att det är vatten,socker eller nåt i tanken).
Tips mottages!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-20 10:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har du eller meken lyckats ta reda på om tändsystemet fortfarande fungerar och om det fortfarande finns tryck och flöde från bränslepumpen när motorn dör av?

Är det någon skillnad beroende på om det är fullt eller nästan tomt i tanken?
Låg eller hög luftfuktighet? Varm eller kall motor?

Går det att hålla motorn igång när den vill dö av genom att tvångsköra kallstartventilen eller använda startgas?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-23 21:23 
Offline

Blev medlem: tor 07-09-20 11:42
Inlägg: 47
Ort: Från
Nu går bilen igen!
Felet fanns i bränslefördelaren (klumpen där bränslet fördelas ut i rören som går till spridarna).
Var hos en larmmöntör som kopplade ur larmet o gick igenom anslutningarna.Den skulle varit kopplad så att motorn slås av via tändspolen men den var inte alls inkopplad (monteringen utförd på BRL i kungenskurva,Stockholm,kostade 1800kr att få larmet inkopplat!).Larmet kunde således inte påverka motorn.
Av en slump fanns det en kund hos larmmontören som var duktig på just min bil,han började trycka/klämma på bälgen ovanför huset där tallriken som styr bränslemängden sitter och motorn (igång) gick att varva upp/gasa samtidigt under en längre stund.Han sa att felet troligtvis fanns i bränslefördelaren.Köpte ett begagnat på bildemonteringen för 900kr o skruvade dit,sen fungerade bilen.
Har ställt in tändningen(efter montering av halvgivare i fördelaren),men motorn går lite ojämnt än.Men tillräckligt för att jag ska ta mig till jobbet med den.
Tack för alla tips!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011