Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: toyota corolla -94 1,3
InläggPostat: fre 08-08-22 00:58 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
Ja...

flexitune? i sånna fall vilken? :)

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 09:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har den centralinsprutning eller multipointinsprutning? I det senare fallet, är alla spridare hopkopplade eller styrs de individuellt? Kolla litegrann i elschemat för bilen, kolla upp exakt vilken motortypbeteckning det är osv så kan man nog forska vidare sedan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 17:13 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
då ska vi se...


4E-FE 65 kW 1,3 16v är motorn...

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-25 03:37 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
sprutet hette TCCS (toyota computer controlled system)


ingen?

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-25 06:21 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Kan se ut til at du har to utganger som styrer to dyser (spridare) hver

http://www.autoelectric.ru/auto/toyota/ ... /4e-fe.htm

Du kan måle motstanden mellom pinne A12 og A25 for å finne ut om de to utgangene drives separat eller ei.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-25 08:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Alla Toyotas insprutningssystem har kallats TCCS i många år.

I det enda sådana som jag har tittat närmare på, till en 3S-FE -motor från en Camry '87 , så finns det, precis som magnul föreslår, två utgångspinnar men de är hopkopplade i styrdonet. Men det kan ju ha hänt mycket mellan 1987 och 1994...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-28 21:47 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
vad menas med detta? att 2 utgångspinnar finns?

på vilket sätt kan jag använda mig av detta? :)

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-28 22:41 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Om det skjemaet jeg linket til stemmer, så er det to muligheter:

1) Du har et semi-sekvensielt system der to dyser åpner samtidig
2) Alle dysene åpner samtidig, men de er fordelt på to pinner på ECUn. Da er de i så fall koblet til samme driversteg, slik at hvis du måler motstanden over de to pinnene bør den være svært liten.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Corolla -95, 1.3Xli
InläggPostat: mån 09-12-28 23:37 
Offline

Blev medlem: sön 09-12-27 21:14
Inlägg: 29
Har kjørt vår Corolla -95 på 40%-60%, og gått OK. Tomgang litt lav, og nå ned mot -10 grader kan det av og til være påkrevet å vri om to ganger på nøkkel før motor vil gå.
Men i dag kom trykkregulator kjøpt på ebay, og jeg monterte den omgående. Kostet $16 + frakt. Økte trykket til tomgang ble pen, kom da til 3.5 kg. Det gikk greit å skru opp til 5 kg, så bensinpumpen makter mer enn nok trykk.
Bilen går svær lite, kun til småkjøring i nærområdet. Tanken er 3/4 full, så en stund til den skal fylles opp igjen, men da blir det 100% E85. Spent på om jeg må øke trykket ytterligere med 100% E85 (Eller E75 nå på vinteren).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 10-01-09 16:07 
Offline

Blev medlem: sön 09-12-27 21:14
Inlägg: 29
Monterte BTR på Corolla'n. Med varm motor og regulatorventil ble trykk på 3.5 BAR det som ga pen gange.
Nå har etanolblandingen vært (beregnet) 57%, og temperatur -20 over flere dager, men starter rimelig greit. I dag etter start åpnet jeg panser og så på BTR-manometer. Regulator var på 4.5 bar, og sank sakte ned (etter 4-5 minutter) til 3.5 bar. Det virker som ventilen pga lav temperatur er litt "stram" og derfor avgir større systemtrykk når den er kald. Det kan være litt av årsaken til at den faktisk starter rimelig greit selv på -20?
Så, kanskje jeg har fått en form for kaldstartfunksjon pga BTR-ventilens "treghet" i kulden?!?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-21 11:49 
Offline

Blev medlem: sön 09-12-27 21:14
Inlägg: 29
Dristet meg til å fylle mer E85 (E75) for å øke blandingen med etanol. Teoretisk er den nå 66%. Vi har gått inn i en ny periode med kulde, ned mot -15 grader. Og i dag tidlig var det betydlig tyngre å få start i -15 enn E50 og -20 grader. Passerte en bensinstasjon og fylte 8 liter 95oktan bensin, slik at jeg nå er på rundt E50 igjen. Om et par måneder er våren her, og med den temperaturer på rundt 0 og opp, så da skal corolla'n opp på ren E85.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: toyota corolla -94 1,3
InläggPostat: lör 12-01-14 17:29 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-27 09:02
Inlägg: 20
Ort: Linköping
Utifrån det som har skrivits ovan om flexitune och det elschema som det länkas till. Det går två kablar in i styrboxen, om de två driver alla samtidigt så kopplar man flexitune hur? om de två driver var sina insprutare, så kopplar man hur?

_________________
Mercedes CL 500 -00 Ny
Toyota Corolla -99 100% E85 Utankonvertering.
Mercedes CLK 230 -00 100% E85, Flexitune, Avyttrad.
Civic type R -02 100% E85 Flexitune, Avyttrad.
Civic vti -92 100% E85 med BTR, Avyttrad.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-05-27 19:07 
Offline

Blev medlem: sön 09-12-27 21:14
Inlägg: 29
hyundai skrev:
Monterte BTR på Corolla'n. Med varm motor og regulatorventil ble trykk på 3.5 BAR det som ga pen gange.
Nå har etanolblandingen vært (beregnet) 57%, og temperatur -20 over flere dager, men starter rimelig greit. I dag etter start åpnet jeg panser og så på BTR-manometer. Regulator var på 4.5 bar, og sank sakte ned (etter 4-5 minutter) til 3.5 bar. Det virker som ventilen pga lav temperatur er litt "stram" og derfor avgir større systemtrykk når den er kald. Det kan være litt av årsaken til at den faktisk starter rimelig greit selv på -20?
Så, kanskje jeg har fått en form for kaldstartfunksjon pga BTR-ventilens "treghet" i kulden?!?


Har i dag monter dyser fra en Camry 2.2L som har 220cc/min flow mot corollan's 145. Det er 50% større flow.
Fjernet BTR, og bilen går pent. Med disse montert kan jeg kjøre på høyrer etanol% enn til nå. Pumpen har slitt med å levere nok trykk til å kune kjøre på ren E85. Nå går det helt fint uten å være avhengig av å høyne innsprøyningstrykket.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011