Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-08-28 16:39 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-27 11:06
Inlägg: 4
Tänkte konvertera min VW Multivan-00 (2,5l, 81kW, 5cyl) till etanol med Flexitune. Nu är det så att den är femcylindrig och vad jag kan se så finns det bara fyra ut och ingångar i Flexitune sequential, är det någon som vet hur man kopplar in den femte spridaren? Eller funkar det inte med Flexitune?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-28 16:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns två möjligheter.

En något "ful" lösning är att man låter en av de fyra utgångarna på Flexitune mata två spridare. Det fungerar åtminstone på 5-cylindriga Volvomotorer.

En bättre - men dyrare - lösning är att skaffa två Flexitune och låta den ena mata tre cylindrar och den andra två cylindrar. Men då är det förstås viktigt att ställa in potentiometrarna i båda exakt lika.

Det går rykten om att det ska komma en 6-kanalig variant av Flexitune förr eller senare, men inget bestämt är känt om den saken.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-28 22:13 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-27 11:06
Inlägg: 4
Tack för svaret!
Några fler frågor:
Vad blir den funktionsmässigt skillnaden mellan de två varianterna? och är det inte svårt att veta att de båda potentiometrarna står lika?
Är det värt att köpa två boxar för att ha alla spridare på var sin kanal?
Om man kopplar in två spridare på samma kanal, låter man då den femte kabeln från styrdosan vara okopplad?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-29 01:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Använder man ett tvåkanaligt oscilloskop kan man mäta upp vilka två cylindrar som passar bäst att parallellkoppla. Helst letar man upp två insprutare som skjuter efter varandra och kopplar den andra så den drivs av den första. Då ligger de närmast i tid.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-29 08:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om man väljer att använda två boxar har man också god nytta av ett oscilloskop för att ställa in potentiometrarna lika i bägge. Gör så att en ledig kanal i den ena Flexitune matas från samma utgång på styrdonet som någon av kanalerna på den andra. Mät på båda utsignalerna samtidigt med ett tvåkanaloscilloskop och justera potentiometrarna så att båda pulslängderna blir lika. Tänk på att koppla in ett belastningsmotstånd på t ex 100 ohm mellan den oanvända utgången och +12 V.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-30 11:55 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-27 11:06
Inlägg: 4
Skulle vara bra med en 6-kanalig tycker jag! :) ingen som vet när detta ev. skulle ligga i tiden?
Tyvärr har jag lite svårare att få tillgång till ett oscilloskop, och även kunskapen att mäta upp vilka cylindrar som passar bäst att paralellkoppla fattas.
Det lutar nog år att använda två Flexitunes istället. En liten fundering jag har är om det inte skylle vara möjligt att istället för att bära med sig ett oscilloskop i innerfickan varje gång man ska justera potentiometrarna, att istället skaffa en extern potentiometer och paralellkoppla båda Flexituneboxarna på denna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-30 14:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad man möjligen skulle kunna göra är ju att låta båda Flexitune dela på samma potentiometer. Men i så fall är det också viktigt att den interna matningsspänningen (och jordpotentialen) är exakt lika i båda, så jag kan tänka mig att man i så fall också bara monterar 5 V-regulator i den ena Flexitune och tar intern matningsspänning därifrån till den andra. Det måste såklart också ordnas en stabil jordförbindning (kort och grov kabel) mellan de båda enheterna. Kolla med Flexitunegrabbarna vad de tycker om en sådan inkoppling.

När det gäller att reda ut vilka cylindrar man kan parallellkoppla så finns det ju folk som redan har gjort den utredningen och inkopplingen på Volvomotorer, så man borde inte behöva reda ut det från grunden en gång till. Annars kan man ju förutsätta att spridarföljden är densamma som motorns tändföljd, och att det bör gå bra om den spridare som inte får någon egen utgång på Flexitune får låna signal från den spridare som ligger närmast före i tändföljd.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-31 19:02 
Offline

Blev medlem: sön 08-08-31 18:56
Inlägg: 12
torbjorn skrev:
Det finns två möjligheter.

En något "ful" lösning är att man låter en av de fyra utgångarna på Flexitune mata två spridare. Det fungerar åtminstone på 5-cylindriga Volvomotorer.

En bättre - men dyrare - lösning är att skaffa två Flexitune och låta den ena mata tre cylindrar och den andra två cylindrar. Men då är det förstås viktigt att ställa in potentiometrarna i båda exakt lika.

Det går rykten om att det ska komma en 6-kanalig variant av Flexitune förr eller senare, men inget bestämt är känt om den saken.


Man kan även använda en Flexitune II tillsammans med en Flexitune Sequential för att få 5 kanaler, man sparar några hundralappar på det.

Christer


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-31 22:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, men det blir svårare att få dem exakt lika inställda då. Man kan ju inte veta om programvaran gör exakt likadant i alla lägen på både Flexitune II och Sequential, det känns säkrare om båda piggybackenheterna är identiskt lika.
Ytterligare en fördel med detta är ju en viss redundans - om en ingång eller utgång skulle lägga av på någon av enheterna så finns det ett antal lediga man kan koppla över den spridarsignalen till.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-09 10:11 
Offline

Blev medlem: sön 08-08-31 18:56
Inlägg: 12
torbjorn skrev:
Jo, men det blir svårare att få dem exakt lika inställda då. Man kan ju inte veta om programvaran gör exakt likadant i alla lägen på både Flexitune II och Sequential, det känns säkrare om båda piggybackenheterna är identiskt lika.
Ytterligare en fördel med detta är ju en viss redundans - om en ingång eller utgång skulle lägga av på någon av enheterna så finns det ett antal lediga man kan koppla över den spridarsignalen till.


Det var ett tips jag fick när jag mejlade Mattias på flexitune, fast det är klart, en viss redundans är ju aldrig fel.
Jag frågade även hur man skulle ställa in dom så de blev exakt lika och han sa att det inte är jättekritiskt, jag skulle använda graderingen på potentiometern.
Tycker iofs att det lät lite konstigt, men om man gör det och jämför tändstiften efter ett tiotal mil så borde man väl vara på det torra?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-09 11:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det hjälper inte så mycket att jämföra tändstiften heller, egentligen. Man ser inte så mycket skillnad på dem för lite olika bränsleblandning, speciellt inte när man kör på E85.

Förresten slog det mig att om man inte har tillgång till oscilloskop för att justera båda Flexitune lika, så kan det duga med en kamvinkelmätare. Den funktionen finns ju numera på många billiga multimetrar för bilbruk.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011