Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 08-09-05 22:16 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 10:55
Inlägg: 5
Hallå

jag har en porsche 944 N/A som jag är nyfiken på att konvertera.
någon som gjort/ hört om detta? det funkar väl lika bra som på någon annan?
behöver man byta spridare å annat för att det ska funka?

många frågor i mitt huvud =)

Mvh Jan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-06 16:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad är det för årsmodell och vad har bilen för slags insprutningssystem?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 23:05 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 10:55
Inlägg: 5
OK

men då får jag kolla upp vad det e för duty-cycle då =) det kan jag förstå att gammla slangar,filter å att pumpen kan behöva bytas, antar att det kan lossa lite skit i systemet när man kör på E85 istället.

tack för svaren så ska jag kolla upp lite.

den är från 1984 föresten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-11 21:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag brukar missa rubriker på det här forumet, av någon anledning.

För övrigt så är det väl nästan förvånansvärt om man idag hittar en tysk 80-talsbil där originalbränsleslangarna sitter kvar och är i användbart skick. Åtminstone så länge det är frågan om gummislangar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 21:22 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Jag har gjort E85anpassade program (chip) för ett par P944 tidigare, vi har då använt oss av volvos 940 T spridare för att få ett mer lagom utgångsläge. Om jag inte minns fel är dessa på 334 cc något sådan vilket ska motsvara ungefär 38% större än original.

Är ett par st i tex 944 sverige forumet som åker med mitt E85 anpassade chip där bland annat tändningen är anpassad för E85 och på 944 85b kan jag även anpassa kallstarts anrikningen så att den får lite mer flöde än tidigare (altså ungefär samma funktion som att köra med kallstartsmotstånd, men att det redan är fixat i chipet.)

I din sitter ett tidigare variant av motronic där man i vissa fall kan behöva köpa en adapter från en firma i Canada för att kunna programmera om dem. Det är lite olika, vissa har eprom original, men vissa har engångs programerabara minnen (OTP , one time programmable) och då måste adaptern installeras. Tex lars G i 944 sverige forumet kör bana med sin 944 som också har tidiga sprutet, han kör på E85 med ett anpassat chip.

Går bra att skicka mig PM om någon skulle vara sugen på mer information om chipen. Kan även programmera chip till andra bilar, bara att höra av sig.

Mvh
Adde Fekzen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 21:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De där OTP-minnena som förekommer i vissa tidiga Motronicsystem, är de möjligen av märke RCA och arbetar med 9 V-logiknivåer? I så fall är det precis samma problem som man kan råka på när man håller på med SRA/Ericsson komradioapparater från 80-talet, de använder nämligen samma mikroprocessor (RCA 1802) som de tidiga Motronicstyrdonen, och där användes också de där konstiga 9 V-prommarna på tidiga exemplar medan man senare införde nivåanpassningskretsar och vanliga eprommar ur 27-serien. Om det är gott om plats i Motronicstyrdonet kanske det går att få plats med ett promkort med nivåanpassningar från en Ericsson-radio...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 22:08 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Hallå Torbjörn,

Är osäker faktiskt, jag minns inte vad det var för minnen när jag plockade ur dem ur min P944 jag hade en gång i tiden och satte i en adapter. Jag hade en 83 iaf och vissa 84-85a har eprom som det är redan, annars blev det standard först på 85b.

Kan försöka hitta mina gamla kretsar från 944an då jag borde ha dem kvar någonstans.. annars kanske det går att hitta en bild eller så.

Mvh
Adde


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-19 15:58 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 10:55
Inlägg: 5
Tack för svaren

jag har varit lite upptagen så har inte hunnit med så mycket. får försöka kolla vad det är för dosa på min då, vart sitter den på en 84a? :oops:


Mvh Jan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-19 16:37 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
maannen skrev:
Tack för svaren

jag har varit lite upptagen så har inte hunnit med så mycket. får försöka kolla vad det är för dosa på min då, vart sitter den på en 84a? :oops:


Mvh Jan


Sitter under ratt pappen på de äldre 944orna, upptill.

Kom på att jag tror att jag har en uppsättning spridare från en 940T ligger, altså dem man brukar använda för E85 konvertering av P944.

Mvh
A


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011