Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 11:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 08-09-05 22:26 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-30 22:50
Inlägg: 6
Ort: Från
Visste inte riktigt var jag skulle lägga det här inlägget. Ligger det fel så får Moderatorn flytta det.

Några certifierade system finns ju inte på marknaden än men reglerna som gällt ett tag nu säger ju:

"Om man väljer att använda egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning gäller följande:
- Det är helt nödvändigt att utgå från Vägverkets krav
- Bränsleslangar måste tåla etanol. Observera att intyg, dokumentation och/eller produktblad krävs för att Bilprovningen ska kunna bedöma detta!
- Packning av kork tål inte etanol. Detta kontrolleras dock inte av Bilprovningen.
- Otäta packningar och/eller slangar medför läckagerisk, vilket ökar risken för brand.

Vid registreringsbesiktning av egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning för nyare fordon (93 och senare) kontrolleras bland annat
- intyg för bränsleslang
- intyg på att effekttest (så kallad "rullande landsväg") gjorts
- intyg på avgasrening enl EG 70/220 (typ 1-test)

Vid registreringsbesiktning av egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning för äldre fordon (92 och tidigare) kontrolleras bland annat:
- intyg för bränsleslang
- intyg effekttest (så kallad "rullande landsväg")"


Min fråga blir efter diverse diskussioner ikväll om det är någon (eller någon som känner till någon) som lyckats göra en godkänd registreringsbesiktning med en egenutvecklad/icke typgodkänd konvertering?

I så fall, vad är det för bil och hur har den konverterats?

Tacksam för all input!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-06 14:53 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Det är för dyrt att registreringsbesiktiga enskilda bilar, så det lär inte hända att nån gör det. Bränsleslangarna kanske man kan lyckas med genom att montera nya men avgas och effekttest kostar multum.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Motfråga till Guzzi
InläggPostat: lör 08-09-06 17:48 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Vad har du för bil?
Dom firmor som är certifierade att konvertera och garantera avgasutsläpp m.m. vill ju inte jobba med bilar äldre än 5 år. Men det kostar därefter också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-06 20:06 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-30 22:50
Inlägg: 6
Ort: Från
För egen del är det lugnt, vi kör ena bilen med Flexitune och den andra går bra utan någon som helst konvertering. Nä vad diskussionen gäller är hur regelverket ser ut. Menar ni att om jag vill registreringsbesiktiga en enskild bil så är det samma omfattande och dyra tester som om det gäller ett certifieringsförfarande? Har jag förstått rätt då? Det vi hittar i regelverkat är inte helt enkelt och tydligt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-07 15:17 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-30 22:50
Inlägg: 6
Ort: Från
Någon som sitter med siffror? Det är nämligen det som diskussionen gäller.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-07 20:05 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Att köra på rullande landsväg kostar inte många kronor så att reg bes. en bil innan -92 borde inte vara några problem


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-07 21:09 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 21:12
Inlägg: 21
Ort: Borås
Jag blir ganska förbryllad när jag läser den texten. Detta innebär väl att de konverteringssatser som säljs av BSR och Nordic tuning exempelvis inte kommer att bli godkända? För inte byter de väl några slangar?

_________________
Saab 9-3 2.0t e85-mappad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-07 21:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är väl tillåtet att öka effekten / byta motor osv på bilder äldre än 75?

Då borde kravet för provet med rullande landsväg inte gälla bilar äldre än 75 eller har jag fel?

Reg besiktigade hanomagen för större vikt, annan motor med större effekt och 6 passagerare (isf för 3) och det kostade tror jag 900 kr för två år sen.

Enligt http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... ument&m=27
borde omreg till etanolbil kosta:

Citat:
Registreringsbesiktning, tidigare registrerat fordon övriga ändringar 650 kr


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Certifierade konverteringar
InläggPostat: sön 08-09-07 21:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Utan att veta, så är jag övertygad om att BSR m.fl. gör det som anses nödvändigt. (Annars skulle dom ju inte uppfylla kraven på ceritifieringen).

Sedan är det säkert så att dom flesta bilar i dag redan har slangar som är godkända för etanol. Det är inget särskillt med den typen av slang, den säljs överallt där man kan köpa bränsleslang. Eftersom den är ISO-certifierad, så står det t.o.m. stämplat på den. Och produktblad finns här på nätet. Så den delen i byråkratin är nog den lättaste att klara av.


Resultatet av det här med kravet på bränsleslang är mer en "Dålig förlorarattityd" än ett faktaunderbyggt beslut. Gäller ännu mer korkpackningar. (Hur många bilar i dag har korkpackningar i bränslesystemet?). Vägverket och Bilprovningen var länge emot konvertering av redan befintliga bilar. Stog på baksidan av broschyren när man fick kallelse till besiktning från SvBP. Dom anförde just brandrisken. Experiment som gjordes på Provningsanstalten i Borås för några år sedan visade att riskerna för brand var betydligt överdrivna. Det var t.o.m. svårt att få eld på etanolen i experimenten. Bensin är mycket mer eldfängt!
Så bara för att Vägverket vill ha sista ordet, kör dom med det här kravet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-09-08 04:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
guzzi skrev:
- intyg för bränsleslang
- intyg på att effekttest (så kallad "rullande landsväg") gjorts
- intyg på avgasrening enl EG 70/220 (typ 1-test)

Om intyg för bränsleslangen går att hitta (med ISO-certifiering) på nätet är det ingen kostnad att tala om.

Så...
Vad kostar en test på rullande landsväg?
Vad kostar ett avgastest enl. EG 70/220 (typ 1)?
Vad omfattar det avgastestet?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 14:06 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Man kan ju undra varför det är ett avgasreningskrav för att få konvertera men inte för att få sälja nya bilar? Kan det bli så att konverterade bilar är bättre än fabriksnya?

Föresten, går EG 70/220 (typ 1) att köra på E85? Det är därför fabriksbilar har dispens på avgaskravet på E85.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-09 10:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Regelverket med certifieringstester är som sagt helt orimligt. Detta var syftet då man inte vill ha för många konverterade bilar.
Att certa en 6-7 år gammal bil på bensin utan i princip byta till ny katt, sond och ha allt i perfekt toppskick är mkt svårt.
Detta har BSR vittnat om.
Eftersom man inte bryr sig om vilka HC som kommer vid en kallstart lägger man på ett än större handikapp på en etnaolkonverterad bensinbil.
Detta eftersom i princip 90-95% av HCutsläppen kommer efter en kallstart, innan katten tänt.
Och den tänder senare, men HC är mindre gifitga än om man kört på bensin.
Detta har VV aldrig kommenterat, så vi vet strategin,

Bara de allra nyaste bilarna får konveras till dyra pengar, samt de lite äldre. Man skyller bla på helbilsgpdkännandet inom EU.
Märkligt hur man kan kringå helbilsgodkännande med egna nationella regler för de nyaste bilarna men inte alla efter 1993...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-09 10:42 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Företag kan certa sina produkter om det finns en marknad. Men det är som sagt orimligt att ställa krav vid en regbesiktning som bilen ändå inte skulle klarat och samtidigt vara godkänd.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08-09-09 21:12 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-30 22:50
Inlägg: 6
Ort: Från
Dr. Mabuse skrev:
guzzi skrev:
- intyg för bränsleslang
- intyg på att effekttest (så kallad "rullande landsväg") gjorts
- intyg på avgasrening enl EG 70/220 (typ 1-test)

Om intyg för bränsleslangen går att hitta (med ISO-certifiering) på nätet är det ingen kostnad att tala om.

Så...
Vad kostar en test på rullande landsväg?
Vad kostar ett avgastest enl. EG 70/220 (typ 1)?
Vad omfattar det avgastestet?


Är det verkligen ingen som har några siffror på detta?

Rullande landsväg kostar ju inte multum som jag har för mig. Jag har dock inga siffror på det.

Men avgastestet? Vilket test är det fråga om? Och vad kostar ett sådant i så fall?

Jag får väl ringa och fråga antar jag i så fall. Trodde bara att det skulle finnas folk här som kunde detta som ett rinnande vatten. :wink:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011