Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 01:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-09-15 07:26 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-15 07:16
Inlägg: 7
Hej!
Jag har konverterat min Passat 2.0 från -96
med BTR. Trycket ligger på ca 5 bar (4,5 med isatt vacuumslang)
Bilen går bra men suckar/tvekar (ganska rejält ibland) vid gaspådrag (fullgas). Jag har provat att dra upp trycket till 5,5 bar, men det verkar inte göra någon skillnad.
Har bytt bränslefilter (två gånger)
Är det bara för lite bränsletillförsel (har jag ändå för lågt tryck) ? Kan en taskig lambdasond ge det fenomenet?
Har någon fler idéer?.


/Torbjörn


Senast redigerad av T-ben mån 08-09-15 11:07, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 09:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hur högt är originalbränsletrycket på bilen? 4,5 bar borde rimligtvis räcka gott och väl.

Har du raderat adapteringen (antingen via VAG-COM och bilens testuttag eller genom att ta ur säkringen för backupmatning till styrdonet en halv minut) efter varje bränsletryckändring?

Får du några felkoder eller lyser motorelektronikvarningslampan?

Många svensksålda VW från 90-talet saknar tyvärr motorelektronikvarningslampa, men utgången på styrdonet och ofta även kablage finns redan där, så med hjälp av ett elschema är det lätt att ordna inkoppling av en lampa.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 10:37 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-15 07:16
Inlägg: 7
3 bar oringaltryck. Jag har lossat pluskabeln två minuter efter ändringar.
Har ingen varningslampa, men ska kolla elschema och prova koppla in en.
Kan en trasig lambdasond orsaka de fel jag upplever?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 11:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Egentligen borde inte en trasig lambdasond kunna ställa till det, om det inte är så att lambdasondsfelet får motorstyrsystemet att adaptera totalt fel men det märks inte förrän vid fullgas. Men det är ju ganska lätt gjort att mäta på lambdasondsspänningen och se om den växlar och "lever" som den ska.
Om spänningen ligger fast på antingen nära 0 V eller 0,5 V, eller om den "svävar omkring" långsamt utan några tvära växlingar, så är lambdasonden säkert trött.

En annan möjlighet skulle kunna vara problem med gasspjällägesgivaren, speciellt om den är av den gamla typen med strömbrytare för tomgång och fullgas. Om då fullgaskontakten inte slår till som den ska, så kan det ge sådana här problem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 11:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Kass luftmassemätare eller luftläckage in i grenröret, eller sonden då

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 12:23 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-15 07:16
Inlägg: 7
Luftläckage in i grenröret? Vad händer då? Får sensorn fnatt?
Problemet uppstod när jag konverterat, dvs den gick bra på bensin (har inte provat köra på bensin igen)
Angående nollställning: Ska man köra som vanligt efteråt eller ska man
följa någon särskild "ritual"? (Typ, låt gå på tomgång tills varm motor, sedan stänga av och starta och låta gå på tomgång i två minuter)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 15:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vid vissa körfall sugs det in luft i grenröret vilket får en fungerande lambdasond att tro att motorn går magert, så då adapteras en fetare blandning fram under de fallen.
Det leder till ojämn adaptering och vid något annorlunda gaspådrag eller varvtal, så kan motorn istället gå för magert, vilket man märker genom ryckningar eller tjuvstopp.
Tyvärr ett vanligt fel på flera bilar, man brukar kunna höra ett flapprande ljud från grenröret och när motorn just kallstartats kan du hålla fingrarna nära grenröret och försöka känna utströmmande gaspulser vid ev. sprickor.

Du kan troligen inte nollställa bara genom att lyfta av batteripolen på en såpass ny bil. Istället måste du göra enligt verkstadshandboken, kan vara en speceill kod, knapptryckning, eller annat sätt.
Det bör ske vid varm motor.
Sedan startar du och låter motorn gå på tomgång tills den går någorlunda jämnt (kan ju ta ett tag om du ligger långt ifrån bensinläget med mkt E85 i tanken).
Sedan gäller det att köra iväg och försöka köra på så många olika gaspådrag och varvtal som är möjligt, och glöm inte långsam motorbroms, är viktigt för att få en bra körbarhet.
Tänk på att alla lägen måste adapteras fram med tiden, men ifs kan bilen vara helt OK att köra redan innnan detta är klart.
För att vara säker på att en punkt är färdig adapterad måste du mäta signalen från lambdasonden med en hyffsat snabb mulitmeter.
Spänningen för normala sonder skall då pendla över och under 0.45V. kanske mellan 0.1 och 1 V.
Ett fryst värde innebär att systemet inte vill adaptera sig just nu, kanske kan du ligga kvar på punkten några sekunder tills systemet väljer att lyssna på sonden och ersätta det lagrade värdet med nytt. Alltås öka bräsnlemängden om vi t.ex. det frysta värdet var 0.3V, kan du få se att spänningen börjar stiga sakta tills det når 0.45V och då börja pendla över och under 0.45. Motorn har då gått in i cloosed loop på den punkten och allt är bra, där.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 20:34 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-15 07:16
Inlägg: 7
När jag körde hem från jobbet idag gick bilen ordentligt ryckigt. När jag två timmar senare åkte iväg gick bilen mycket bättre, i princip felfritt. Kan mycket väl vara ett läckage. Måste undersökas. Ska också låna ett diagnostik "instrument" för att nolla.
Kommer just på att mitt avgassystem gått av mellan främre och bakre ljuddämparen. (Ska fixas nästa lön...) Kan detta påverka sonden?(sonderna, en före och en efter katen)
Tack för alla bra tips, förresten.

/Torbjörn


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 10:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja har du två sonder med läckage emellan kan systemet hitta på mkt roligt.
Troligen felkoder som ger de där effekterna
Att den går bra efter ett tag kan också bero på mjukvarumässiga förändringar efter en ny strart, motorn blivit kall, eller liknande.
Att mäta lamdasignalen direkt med en voltmeter är det enklaste och ger bäst info egentligen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 11:07 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-15 07:16
Inlägg: 7
Ska mäta när jag får tid till helgen. Sonderna sitter ju före och efter katalysatorn och systemet har gått av efter första ljuddämparen som i sin tur sitter efter katalysatorn. Men jag funderade på om detta ändå kan spöka till det pga ejektor-verkan. (Avgaset har ju blivit dryga metern kortare)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 16:14 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Vad jag får fram med de formler jag brukar räkna på för tryck vs. flöde medför ökningen från 3 bar till 5 bar en flödesökning på 29%. Tycker det låter som den kan få för lite bränsle då.

Hade detta problem på min 325i E36 i början då jag åkte ut första gången och körde på en grundmapp som var aningen fetare än original plus att jag hade M3 spridare som är 28% större. efter lite fetare mappning gick den riktigt fint.

Mvh
Adde


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 16:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De få procenten som återstår bör lambdareglering och adaptering mycket väl kunna ta hand om när allt fungerar som det ska, i all synnerhet på en VW av 90-talsmodell som ju brukar ha ganska brett lambdareglerområde.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 08:00 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-15 07:16
Inlägg: 7
Hej igen
Angående nollställning: Kommer styrningen att anpassa sig till slut
även om man inte "nollar"?
/Torbjörn


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 08:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Been trying for months...
Förr eller senare gör den det, men bara om det inte finns ngt fel som gör att den processen stoppas.
Allvarligt fel punkter pga felaktiga värden från sond eller HFM tidigare, kan avvika så mkt att den vägrar. Dessutom måste du köra på exakt samma punkt i flera sekunder. (Om motorn ens villl gå i den punkten)
Som fakir har jag roat mig med sånt i åratal...
Sjukt...jo jag vet...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 12:07 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-15 07:16
Inlägg: 7
Har hittat en diagnostikkabel med mjukvara (VAG COM) för 260 spänn. Hoppas jag har den innan helgen, då kan jag ju läsa av hur sonderna jobbar plus nollställa. Tycker det var ett juste pris.

/Torbjörn


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011