Vid vissa körfall sugs det in luft i grenröret vilket får en fungerande lambdasond att tro att motorn går magert, så då adapteras en fetare blandning fram under de fallen.
Det leder till ojämn adaptering och vid något annorlunda gaspådrag eller varvtal, så kan motorn istället gå för magert, vilket man märker genom ryckningar eller tjuvstopp.
Tyvärr ett vanligt fel på flera bilar, man brukar kunna höra ett flapprande ljud från grenröret och när motorn just kallstartats kan du hålla fingrarna nära grenröret och försöka känna utströmmande gaspulser vid ev. sprickor.
Du kan troligen inte nollställa bara genom att lyfta av batteripolen på en såpass ny bil. Istället måste du göra enligt verkstadshandboken, kan vara en speceill kod, knapptryckning, eller annat sätt.
Det bör ske vid varm motor.
Sedan startar du och låter motorn gå på tomgång tills den går någorlunda jämnt (kan ju ta ett tag om du ligger långt ifrån bensinläget med mkt E85 i tanken).
Sedan gäller det att köra iväg och försöka köra på så många olika gaspådrag och varvtal som är möjligt, och glöm inte långsam motorbroms, är viktigt för att få en bra körbarhet.
Tänk på att alla lägen måste adapteras fram med tiden, men ifs kan bilen vara helt OK att köra redan innnan detta är klart.
För att vara säker på att en punkt är färdig adapterad måste du mäta signalen från lambdasonden med en hyffsat snabb mulitmeter.
Spänningen för normala sonder skall då pendla över och under 0.45V. kanske mellan 0.1 och 1 V.
Ett fryst värde innebär att systemet inte vill adaptera sig just nu, kanske kan du ligga kvar på punkten några sekunder tills systemet väljer att lyssna på sonden och ersätta det lagrade värdet med nytt. Alltås öka bräsnlemängden om vi t.ex. det frysta värdet var 0.3V, kan du få se att spänningen börjar stiga sakta tills det når 0.45V och då börja pendla över och under 0.45. Motorn har då gått in i cloosed loop på den punkten och allt är bra, där.
_________________ http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.
|