Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-09-18 19:29 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-25 11:55
Inlägg: 38
Ort: Från
Installerade nyss in min flexitune sequential på min calibra med c20xe motorn men nu är det så att motorlampan tänds och motorgången är lite ojämn samt att jag hörde en avgasknall.

Just nu har jag blandtankat och ligger under 50/50 och kör på bensinläge samt att jag har strömkabeln till flexitunen kopplad direkt till batteriets pluspol och jag har jordat min flexitune i karossen(upplever ej några störningar i ljudsystemet)

Vad kan felet vara?

Kan ej läsa felkoderna just nu då sidan med alla felkoder ligger nere


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-18 20:25 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Feilkodene ligger her:
http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_cod ... _codes.htm

(+en hel masse andre steder).
Post opp koder, så får du nok hjelp :)

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-18 20:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En möjlighet är att, eftersom du har anslutit Flexitune's spänningsmatning direkt till batteriet så ligger det spänning på belastningsmotstånden för dess ingångar (alltså styrdonets spridarutgångar) även när styrdonet inte förväntar sig detta (t ex direkt vid tändningstillslag innan styrdonet har hunnit slå till huvudrelät). Det kan mycket väl ge upphov till en felindikering av något slag.

Eftersom Flexitune är jordad till karossen så kan det tänkas att jordpotentialskillnader mellan kaross och motorstyrsystem gör att ingångarna på Flexitune "tjuvtriggar" emellanåt, kanske som följd av störningar från tändsystem eller generator.

Nu vet jag inte vilken variant av motorstyrsystem du har, men om det är Motronic ML 1.5 eller ML 2.5 (55-polig kontakt på styrdonet) så bör du ansluta Flexitune's jord till styrdonets pinne 14 och spänningsmatningen till styrdonets pinne 37 (matning efter huvudrelät). Tänk på att all spänningsmatning till motorstyrsystemet är osäkrad, så se till att det inte finns ens skuggan av en möjlighet att ställa till kortslutning någonstans!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-18 21:43 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-25 11:55
Inlägg: 38
Ort: Från
det löste sig:)
Klippte av fel kbel på en spridarkontakt och skarvade in i flexitunen så den gick på 3 cylindrar, nu går bilen som den ska och jag tankade 12 liter e85 och märkte att bilen började hacka så jag ställde om på etanolläge, går fint nu:)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011