Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-06-19 16:53 
Offline

Blev medlem: lör 08-04-12 18:52
Inlägg: 18
Ort: Från
Jag har precis inhandlat en flexitune sequental till min saab 9000 2.3T 97.
Jag hade tänkt att koppla in den så den slås på när man vrider på tändningen.

Om jag tar matningen till bränslepumpen får jag då ström från och med att startmotorn drar runt och fortsätter den matningen ge ström kontinuerligt under färd?

Hade tänkt att mäta med multimeter men frågar först.


Senast redigerad av Lasken ons 08-07-02 18:42, redigerad totalt 2 gånger.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-19 16:57 
Offline

Blev medlem: tor 07-12-27 00:00
Inlägg: 19
Ort: Göteborg
Det tror jag inte är en så lyckad inkoppling.

Jag vet inte hur det är på just SAAB, men på många bilar går pumpen ett par sekunder när man slår på tändningen för att pumpa fram bränsle till motorn, och sedan stängs pumpen av.

_________________
Volvo V70 2,5T 1998, inte konverterad än

Tidigare kördes:
Renault 19 TXE - 1992 - 10 000mil
BTR-konverterad. Drar 0,95l/mil på E85
(Flexitune fungerar inte på denna)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-19 17:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det bästa är att mata Flexitune från insprutningssystemets huvudrelä (alltså inte det relä som matar bränslepumpen utan det som ger matning till styrdon mm). Den spänningen finns ju alltid åtkomlig i kontakten till insprutningsstyrdonet, dit man ändå måste in för att koppla in sig på spridarsignalerna.

En nackdel med att använda matningen till bränslepumpen är att man då inte kan utnyttja kallstartfunktionen genom att vänta några sekunder mellan tändningstillslag och start.

Det är lämpligt att börja med att studera elschemat för bilen innan du bestämmer dig för hur installationen ska göras.

Jorda Flexitune i samma jordledning/jordpunkt som används som kraftjord för insprutningsstyrdonet, för att inte riskera problem med att den pulserande strömmen genom spridarna stör annan elektronik i bilen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Ström trionic enhet
InläggPostat: tor 08-06-19 17:51 
Offline

Blev medlem: lör 08-04-12 18:52
Inlägg: 18
Ort: Från
Tack för tipsen.
Jag lär ju ta fram trionic enheten och mäta när jag startar bilen.
vad jag kan läsa ska det vara ström på pin 1 och pin 48, jag låter multimetern visa vilken jag ska använda.

Jag kommer med uppdatering efter helgen då jag har mer tid, jag måste ju löda ihop flexitunen oxå!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 08-06-19 21:51 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Lasken skrev:
Jag har precis inhandlat en flexitune sequental till min saab 9000 2.3T 97.

Varför inte en seriös konvertering?

Tändmapp finns att låna ifrån 9-5 BioPower.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Seriös konvertering
InläggPostat: fre 08-06-20 18:46 
Offline

Blev medlem: lör 08-04-12 18:52
Inlägg: 18
Ort: Från
Jag hade tänkt skriva det från början, desto intressantare att någon ställde frågan som du J.K gjorde.
Jo jag har tänkt mig flexitune boxen som en tillfällig lösning.

Tanken är att jag ska byta programvara i styrboxen. Jag vet att du J.K är med och försöker hitta en lösning till att i realtid skriva till och från ram minnet i styrboxen (trionic 5) via CAN bussen. När det kommer fram en sådan lösning via CAN-usb-dator eller CAN-blåtand-Smartphone som ni har pratat om, då tar jag bort flexitune boxen.
Den ska jag då använda till den andra bil som jag och frun ska inhandla i höst.
Jag har inte riktigt den kunskapen själv att programera eller modet till att öppna boxen och försöka löda samt flasha flashminnet.

Du pratar om att låna biomapp? jag är väldigt intresserad av en duglig E85 mappning. Du kanske kan hjälpa mig på traven med en lösning!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-20 22:45 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-16 08:23
Inlägg: 6
Ort: Lödöse
Kan ju vara intressant även för mig och min 93:a


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Inkoppling
InläggPostat: fre 08-06-27 23:21 
Offline

Blev medlem: lör 08-04-12 18:52
Inlägg: 18
Ort: Från
Jag kopplade in flexitune på saaben och använde.

Pin 60 på trionic för strömförsörjning till flexitune, (slås på när jag vrider om tändningen och den steglösa choken fungerar). Pin 60 är ström från startspärren. ger ungefär 12,3V med tändning påslagen och 13,3V med motorn igång.
Pin 3 till spridare 1
Pin 4 till spridare 2
Pin 5 till spridare 3
Pin 6 till spridare 4.

Jag jordade enheten med samma punkt som trionic.

Har åkt en 20 mil och allt fungerar klockrent.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Inkoppling
InläggPostat: lör 08-06-28 12:36 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-23 16:50
Inlägg: 4
Ort: Limmared
Kanon Lasken!

Lödde min Flexitune i torsdags och ska koppla in den i morgon em i min Saab.
Detta underlättar ju hur mkt som helst med dina uppgifter! :D

Var placerade du din Flexitune? Själv ska jag placera den i kupén för att lätt komma åt den om det behövs.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Inkoppling klar
InläggPostat: mån 08-06-30 18:58 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-23 16:50
Inlägg: 4
Ort: Limmared
Fortsätter i denna tråd..

Kopplade så som Lasken skrev, funkar perfekt!

Själv placerade jag min Flexitune-box i askfatet, ja just det!
Har monterat diod, chokeknapp och bränlseväljarbrytare i det samma.

Har bara kört ca 10 mil just nu, inga som helst problem än så länge!! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Etanol drift saab 9000
InläggPostat: ons 08-07-02 18:38 
Offline

Blev medlem: lör 08-04-12 18:52
Inlägg: 18
Ort: Från
Kul att du fick använding av infon.

Jag skarvade på från Trionicenheten 2m till under askfatet i kupen där det bara är att dra ut den understa förvaringslådan och så är Flexitune lådan tillgänglig. Sen drog jag spridarkabel tillbaks till kabelstammen där jag kapade den från början.


Har åkt ca 40 mil bilen går suveränt, mer ös hela vägen. ska kolla förbrukning nästa gång jag tankar.

Ja jo en viktig notering som jag gjort. Saaben startar alltid än så länge på första försöket, positivt.
Jag har en flexitune2 konverterad mazda 626 från 90 som nu sommartider startar på på 3:e försöket. Har dock ett minne från förra sommaren att Mazdan var mer lättstartad då än idag. kanske något är igensatt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Förbrukning
InläggPostat: lör 08-07-12 14:45 
Offline

Blev medlem: lör 08-04-12 18:52
Inlägg: 18
Ort: Från
Sist jag tankade skrev jag ned hur långt jag kört och sparade kvittot.

33,83 mil och det gick i 46,88 liter E85.

Har på de milen mestadels kört 120km/h motorväg.

Tyckte det var en ganska hög förbrukning men det är nästan ganska precis 30% mer än vad den drog på B95.

1,385liter E85 per mil. Alltså lite drygt 1,4liter milen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-12 21:12 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Nu går det att skriva till RAM -minnet i Trionic 5 via CAN. Kan hända att ni måste flasha om styrdonet för att prpgramet skall tillåta skrivning till RAM.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Lösning kallstart
InläggPostat: sön 08-09-21 14:07 
Offline

Blev medlem: lör 08-04-12 18:52
Inlägg: 18
Ort: Från
har nu när det blivit lite kallare haft lite probem med att starta saaben. Läste runt på forumet och kom fram till att göra en kallstarts anordning á la ohm på motortempgivaren.
Jag tog reda på vilken kabel jag skulle skarva in mig på genom el schemat till bilen.
Det är kabel nr 68 gul/vit vid trionic boxen. Köpte på kjell & co ett ställbart motstånd (0-47kohm) samt en två vägsbrytare.
Normalt går kabeln från tempgivaren till trionic boxen.
Nu modifierat kan jag lura trionic att motorn är kallare än vad den är.
Bild

Nu startar jag genom att bryta signalen vid strömbrytaren och tvingar signalen ta vägen genom motståndet. kan även ställa motståndet under färd då jag har den inkopplad några hundra meter då den vill dö vid gaspådrag annars. fungerar suveränt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011