Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-09-21 21:00 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-20 15:38
Inlägg: 6
Ort: Från
Kört snart 1000 mil på e85 med btr-konvertering. Förra veckan gick bränslefiltret sönder!?! Filtret fick ett läckage i skarven. Konstigt tyckte jag. Filtret var bara ca 5 månader gammalt. Visserligen ett biltemafilter, menvaffan. Hur som helst, efter att jag nu monterat ett nytt filter så har bränslepumpen börjat låta illa som f-n. Vad kan detta bero på?

Funderar på att ändra konvertering genom att byta spridarna. Delvis för att slippa bekymret med överarbetade bränslepumpar. Nån som har några erfarenheter om detta? Letar ju givetvis efter spridare som sitter på Volvo 850/V70 turbo (Boschnr: 0 280 150 785)

om det är ngn som har ett gäng sådana liggandes så kan jag köpa dom rakt av.

Erik


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-21 21:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kolla att du har vänt det nya filtret åt rätt håll (se flödespilar eller in/out -markering på det), lita inte på att det nya filtret har den fastvalsade gaveln i samma ände som det gamla hade.

Om man råkar vända ett bränslefilter fel väg finns det dels risk att insatsen i det trycks ihop av flödet från bränslepumpen och det blir nästan totalstopp i det, och dels finns det risk att det släpper ifrån sig ludd som sätter igen spridarna.

Om bränslepumpen låter illa kan det också bero på något problem på sugsidan, t ex att förpumpen inte fungerar som den ska, att sugsilen i tanken börjar vara igensatt eller att slangen mellan förpump och huvudpump är otät så att huvudpumpen suger in luft genom den.

Ett alternativ som är nästan lika billigt och arbetsfritt som att byta spridare är ju annars att montera ett billigt piggybacksystem, t ex Flexitune.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-22 12:44 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-20 15:38
Inlägg: 6
Ort: Från
Om jag inte minns helt fel så tror jag att det är olika storlek på gängorna i anslutningen, vilket borde göra det omöjligt att montera åt fel håll men får gå o dubbelkolla iallafall. Vad kostar ett "billigt" piggybacksystem som t.ex flexitune och vart får man tag på ett?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Billig konvertering
InläggPostat: mån 08-09-22 12:53 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Här, direkt från "tillverkaren": http://www.flexitune.se/
Men du får alltså löda ihop och koppla in det själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-22 13:04 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-20 15:38
Inlägg: 6
Ort: Från
Jahajaaa, där ser man. Nu var det iallafall 7-8 år sen sist jag lödde ihop någonting efter instruktion. Men är det puligt som f-n eller? När man väl har lött ihop allting så är det bara att koppla den mellan spridarna och spridarkontakterna, eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Billig konvertering
InläggPostat: mån 08-09-22 13:13 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Du har rätt bra både bygganvisning och monteringsanvisning på Flexitunesidan.
Se bara till att du har rätt sorts lödtenn och en anpassad lödkolv. Det var ett inlägg från sommaren om någon som hade råkat använda hygroskopiskt lödtenn (innehåller syra). Det skall man alltså inte ha. Det tar åt sig vatten ur luften.

Egentligen är det inte lödtennet som är hygroskopiskt, utan flussmedlet. En snabbtitt i t.ex. Clas Ohlson förklarar en del. Vill man ha en längre utredning, så tittar man i ELFA.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-22 13:43 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-20 15:38
Inlägg: 6
Ort: Från
Aaah, tror nog att jag kör på min eminenta spridar-idé istället. :P

Men tack för tipsen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-22 22:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Det finns iofs färdigbyggda flexitune med..

Priset blir ju ett annat men kanske ändå värt det?

http://www.tankaetanol.nu/etanolkit.html eller kanske nån som säljer i köp&säljdelen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Oljudet från huvudpumpen
InläggPostat: tis 08-09-23 13:23 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-20 15:38
Inlägg: 6
Ort: Från
Börjar misstänka att det är någonting som inte står helt rätt till med förpumpen. Det ska enligt Haynes Handbok vara batterispänning på förpumpen, jag mätte upp den till ett värde mellan 6-8 volt. Nån som vet vad detta kan bero på?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-23 13:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är du säker på att du mäter på rätt pinnar i kontakten då, så att du inte mäter spänningen över tankmätargivaren? Ett sätt att kolla detta är att mäta igen med tändningen på men motorn stillastående, då ska det inte finnas någon spänning till pumpen men däremot till givaren.

Om det verkligen är dåligt med spänning till förpumpen, så ta reda på om spänningsfallet finns på + eller - sidan. Studera elschemat och ta reda på var misstänkta kabelskarvar, jordpunkter och liknande kan tänkas finnas.

Om bilen är en 240 så kan det på vissa exemplar finnas en hängsäkring i närheten av batteriet som matar hela motorstyrsystemet, den blir ofta sönderärgad och ful och ställer till med konstiga problem pga spänningsfall.

På 740/940 är det vanligt att bränslepumprelät (dubbelrelä i elcentralen) går sönder. Vanligtvis rör det sig om att lödningar spricker upp på kretskortet i relät, det är lätt att reparera i så fall.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011