Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 11:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nån form av igensättning av bränslefördelarhuvudet då alltså?
Kollade du silen på inloppet? tryckregulatorn + ev utloppet till returen.?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 15:48 
Offline

Blev medlem: tor 07-09-20 11:42
Inlägg: 47
Ort: Från
Hej igen!
Bilen har gått orent hela tiden sen jag fick igång den.Idag på väg till Stockholm så börjar den hacka o gå dåligt igen!Tråkigt,vill elda upp skroten nu! :evil:
Den går att smygköra gasar jag förmycket så går den sämre men lägger inte av.Fortfarande samma grej med tändningslåset som förut att om jag stänger av motorn o startar igen så går den något bättre(känns som jag gjort det här förr).

Karlmb skrev:Kollade du silen på inloppet? tryckregulatorn + ev utloppet till returen.?
Silen?menar du den efter "tallriken i insuget?Såg lite svart/oljig ut.Tryckregulatorn?Var sitter den?Vad ska jag titta efter?Utloppet till returen?Menar du inne i bränslefördelaren?Nej har inte öppnat den alls.Och nu verkar problemen vara tillbaka!
Hjälp!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 16:04 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Har du kollat upp styrtrycksregulatorn ? Sitter ner på blocket går två slangar till den...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 21:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Styrtrycksventilen kan inte ställa till med så grova fel i bränsleblandningen att motorn stannar. Det enda styrtrycket används för är ju att "hålla emot" ovanför sliden i bränslemängdmätaren, och det värsta som kan hända är antingen att motorn går dåligt när den är kall (om styrtrycksventilen har fastnat i "varmt" läge), eller att den får lite väl fet blandning och därmed hög bränsleförbrukning när den är varm (om ventilen har fastnat i "kallt" läge eller om värmeelementet är trasigt).

För den delen, är det inte KE-jetronic på den här Audin? I så fall har den ju ingen styrtrycksventil.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 21:18 
Offline

Blev medlem: tor 07-09-20 11:42
Inlägg: 47
Ort: Från
Hej!
Nej, det är K-jetronic på min bil.Mekanisk insprutning.
Motorn har inte stannat helt än(efter byte av bränslefördelare)men av erfarenhet från tidigare så stängde jag av motorn i fart med nyckeln för att efter det så går den bättre.


Senast redigerad av mikkoman1 ons 08-09-24 21:53, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 21:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vet du om det analogt eller digitalt (KE3) styrdon? Har bilen katalysator?

Om det är digitalt styrdon så finns det ju möjlighet att läsa av felkoder.
Med analogt styrdon och katalysator finns det ett mätuttag där man får ut en spänning som talar om dels om systemet för tillfället går lambdareglerat eller inte, och dels hur mycket lambdaregleringen måste korrigera.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 21:36 
Offline

Blev medlem: tor 07-09-20 11:42
Inlägg: 47
Ort: Från
Hej!
Nej ,vet ej om den har kat,tror det men ej säker.

Märke Modell År kW Hk Första reg. Ch.nr. Bränsle
AUDI 100 AVANT 87 66 90 870601 ZZZ44ZHA111905 BE

Motor kod Ref Hk Typ
NP 90 100 Avant 1.8 (44)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 21:40 
Offline

Blev medlem: tor 07-09-20 11:42
Inlägg: 47
Ort: Från
Har bytt de delar som det står nr 4 & 5 på(bränslefördelare).

http://www.injektor.hu/img/144/kejetronic.jpg


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 21:54 
Offline

Blev medlem: tor 07-09-20 11:42
Inlägg: 47
Ort: Från
Svarade fel tidigare om att bilen är KE-jetronic,det ska vara K-jetronic (mekanisk insprutning).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-26 05:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Nr 5 är styrtrycksregulatorn. Du har KE-Jet.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-26 09:51 
Offline

Blev medlem: tor 07-09-20 11:42
Inlägg: 47
Ort: Från
Kollar man på denna schema så ser det ut att vara databox (nr.17) på KE-jetronic.
http://home.swipnet.se/~w-46515/kejet.htm
Tycker beskrivningen av K-jetronic passar in bättre på min bil.
Vad är det jag har?
Hittade ett fel igår, på varför motorn går så dåligt,spridaren längst in satt lös!
Hade dit lite högtempscilikon runt den övrepackningen/oringen och tröck tillbaka den på plats.Hoppas det håller.
Nu går bilen skapligt,inte lika bra som innan haveriet,kanske drar tjuvluft från nån annan spridare?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-26 10:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om en bil med K-jetronic eller KE-jetronic drar tjuvluft vid spridare så brukar det främst märkas på ojämn tomgång, men den går bra vid belastning och större gaspådrag.

Det enklaste sättet att se skillnad på K-jetronic och KE-jetronic är att titta på bränslemängdmätaren.
På K-jetronic är den tillverkad av gjutjärn och svartmålad (kan bli ganska rostig med åren), och har bara slang- eller röranslutningar för bränsle, inga elanslutningar.
På KE-jetronic är den av aluminium och metallblank, och den har en elkontakt till EHA förutom alla slangar eller rör.

Även K-jetronic har ett elektroniskt styrdon om bilen har katalysator och lambdareglering. KE-jetronic har styrdon vare sig bilen har katalysator eller inte.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-26 15:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
torbjorn skrev:
På K-jetronic är den tillverkad av gjutjärn och svartmålad


Stämmer inte, finns båda varianterna.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-26 17:17 
Offline

Blev medlem: tor 07-09-20 11:42
Inlägg: 47
Ort: Från
Bilen går ej bra,hade hoppats på att en spridare satt lös igen men de sitter på plats.Dör vid belastning,går att köra lugnt iallafall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-26 18:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
PaNiC skrev:
torbjorn skrev:
På K-jetronic är den tillverkad av gjutjärn och svartmålad


Stämmer inte, finns båda varianterna.


På motorer med fler än 4 cylindrar kan det förekomma aluminium på K-jetronic också, men så länge man rör sig med 4-cylindriga motorer är det en pålitlig identifiering.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011