Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-08-07 21:13 
Offline

Blev medlem: tis 08-07-29 09:24
Inlägg: 17
Ort: Sundsvall
japp då var man med i klubben
Monterade i flexin i går det verkar som det fungerar men fick bara i 70% etanol. Kollade med en fyrgasmätare och justerade efter den,det funkade kanon Får perfekt lamda 1.00 på 2500 men när man har kört hårt så ligger den på gränsen på tomgång 1.026 (1.03) men höjer man upp varven så ligger den på 1.00 som den ska. Får nog köra ur 30l bränsle ur tanken så jag kan få ren e85 å justera efter det istället.Bilen går iallafall som förut med 70%

_________________
Audi A4 1.8T Q 2001 AWT med Chip från Motornord, flexitune sequential


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-07 21:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På en så pass modern bil som har adaptiv lambdareglering är det ingen mening att försöka justera in Flexitune noga med hjälp av en avgasanalysator eftersom bilens lambdareglering också blandar sig i och försöker justera efter hela tiden.

Det är bättre att gå via OBD-II -uttaget, börja med att ställa in Flexitune på t ex 30 % , radera adapteringen, kör några dagar på det sättet och läs sedan av long term fuel trim -värdet, det bör vara nära noll, i alla fall ska det ligga inom ± 10 %. Tänk på att radera adapteringen och köra ett bra tag efter varje ändring av inställningen, innan du läser av värdena på nytt.

Om det finns någon speciell körcykel för just din motortyp för att skynda på adapteringen, för exempel se den här tråden http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=711 , så använd den.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-07 21:58 
Offline

Blev medlem: tis 08-07-29 09:24
Inlägg: 17
Ort: Sundsvall
tackar för snabba svar även fast det igentligen inte fanns någon fråga :roll: :D
Var inne med en obd läsare idag på svenska å jag vet inte vad jag ska kolla på det finns ju en hel hög av lamda parametrar ska fördjupa mig i morgon. Villken av lamdasonderna ska man läsa av närmast motorn eller den bakre?
körde en test på lamda regleringen å då gjorde den en massa hyss värderna for upp och ner sedan sa den att det var oki. Tror den kollade av gränserna på lamdan.

_________________
Audi A4 1.8T Q 2001 AWT med Chip från Motornord, flexitune sequential


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-07 22:04 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Det er den fremre lambdan du skal lese av. Den bakre er mest som en kontroll på at katten fungerer.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-07 22:08 
Offline

Blev medlem: tis 08-07-29 09:24
Inlägg: 17
Ort: Sundsvall
aha ska kolla i morgon..och leta reda på vad som är "long term fuel trim" på svenska i mitt system Tack Tack

_________________
Audi A4 1.8T Q 2001 AWT med Chip från Motornord, flexitune sequential


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-08 08:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Long term fuel trim brukar alltid heta likadant oavsett språkversion av programvaran. Och det är en parameter som är gemensam för hela motorn (när det nu är en 4-cylindrig radmotor), alltså inte speciell för den ena eller den andra av lambdasonderna.
På V-motorer där cylinderbankerna lambdaregleras var för sig brukar det finnas en sådan parameter för varje bank.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-09 21:27 
Offline

Blev medlem: tis 08-07-29 09:24
Inlägg: 17
Ort: Sundsvall
hej alla glada :D
Har nu data kört min bil igen och genom en händelse så hittade jag bredbandslamda mätning på främre sond den låg i mellan 981-1.009 å reglerade på alla varvtal stillastående.Synd att batteriet i laptoppen är för dåligt annars hade man kunnat kört å kolla under belastning men som det ser ut nu så verkar allt se bra ut :D Ska köra ett tag så här nu å kolla om någon vecka.Det enda som jag hängde upp mig på var att alla verkar få ganska okej förbrukning.min hade dragit 1.4l men det är ju klart man testade ju ganska mycket hit å dit. :) Har nu pin full tank ska kolla förbrukningen riktigt nu.Tack för all hjälp.
Följer alla andras projekt här varje dag med nöje :D

_________________
Audi A4 1.8T Q 2001 AWT med Chip från Motornord, flexitune sequential


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-25 10:46 
Offline

Blev medlem: tis 08-07-29 09:24
Inlägg: 17
Ort: Sundsvall
Hej alla glada har nu provat att dra hästtransport med fyra pers å full packning upp till övik det gick kanon.Bilen kändes grymt stark körde på femman hela vägen nästan. :D Den ville ha 1,9L/mil och det kändes helt oki,Den tog nog runt 1,5l/mil På Bensin i fjol när vi var till umeå.
k ta och läsa av Långtids bränslejusteringen ikväll kanske man kan ställa ner den lite till. :D. Lördag morgon var den lite tjurig det var 8+ ute men efter 2 försöket så gick den.. :)

_________________
Audi A4 1.8T Q 2001 AWT med Chip från Motornord, flexitune sequential


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-26 22:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Roligt att det funkar så bra! 1,9 l/mil låter ju mkt men jämför man med 1,5 l/mil så är det inte så illa! Blir förhoppningsvis en besparing miljömässigt. Ekonomiskt gör det ju flera kronor per mil..

Hur är det med Flexitune Sequential? Automatisk choke vid kyla?

Om inte, hur mkt chokade du innan du försökte starta?

Har själv funderat på en FT S men man har läst lite om att kallstarten inte räcker till?

Jag har ingen motorvärmare och min bil, finns i egen tråd, vill ha kallstartshjälp redan när det är över 20+..
Har inte heller tillgång till motorvärmare som det är nu så det är viktigt att det funkar!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-27 08:39 
Offline

Blev medlem: tis 08-07-29 09:24
Inlägg: 17
Ort: Sundsvall
Tyckte oxå att det var mycket men jag glömmer bort att det är fyrhjulsdrift på bilen så den tar ju lite mer än en vanlig 2 hjulare
Sedan hade jag ju 1550kg hästtransport plus fyra vuxna å fullt i bagaget. :)
Den har automatisk choke när man vrider på tändningen bara att vänta på att dioden ska blinka 1 till 5 gånger beroende på hur mycket choke man behöver.Min Blev sur förra natten så choken verkar räcka till :)
Just då räckte choken fick göra två start försök med halv choke men motorvärmare måste man nog andvända redan nu. :) Men över 10grader är det inga problem

_________________
Audi A4 1.8T Q 2001 AWT med Chip från Motornord, flexitune sequential


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Problem?
InläggPostat: tor 08-09-25 09:30 
Offline

Blev medlem: tis 08-07-29 09:24
Inlägg: 17
Ort: Sundsvall
Då var det kallare ute ca 4grader på mornarna :( Den är lite tjurig så man får inte vara sen till jobbet :D Startar på tredje utan motorvärmare så än är det lugnt men vill inte att det ska bli runt 15 grader kallt.
För då lär man ju få prova om hur många gånger som helst :(
Sedan har jag ett annat problem Den rycker som fan när man bus kör med fullgas från 3500 varv till 5000 inte fatt jag varvar så mycket men det är jävligt störigt. Men släpper jag upp den lite så slutar det, är lite orolig den kanske går magert?
Sedan pratar många om fullgas annrikningen men den borde ju inte ge problem vid så höga varv?
Mvh

_________________
Audi A4 1.8T Q 2001 AWT med Chip från Motornord, flexitune sequential


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 09:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om den rycker bara vid fullgas kan det ju också vara ett tändningsproblem. Ju större motorns fyllnadsgrad desto högre tändspänning behövs.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 09:51 
Offline

Blev medlem: tis 08-07-29 09:24
Inlägg: 17
Ort: Sundsvall
Kanske man ska pröva att byta tändstift klart dom har ju gått 1000 mil det kanske är dags. :) Prövade att gasa hela vägen och det händer två gånger från 3500 men så fort man släpper upp gasen typ 3mm så går den klockrent. Precis som en kall förgasar bil med för lite choke :) men får väl byta stift och bränsle filter kanske den blir bra.
Den var bättre när jag hade boxen på 40% kan inte minnas att den ryckte då , men alla värden är oki nu med 30% tyckte den tog för mycket bränsle på 40% då var värderna okej oxå!

_________________
Audi A4 1.8T Q 2001 AWT med Chip från Motornord, flexitune sequential


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 10:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har du kört så länge efter att du ställde om från 40 % till 30 % att motorstyrsystemet säkert har hunnit adaptera om? Kanske säkrast att göra en nollställning via OBD-interface så att den får göra en ny adaptering från grunden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 13:27 
Offline

Blev medlem: tis 08-07-29 09:24
Inlägg: 17
Ort: Sundsvall
Det var bara första dagarna som jag körde med 40% tyckte det var säkrast innan jag kollat av värderna sen dess har jag kört med 30% har haft batteri problem förra veckan så jag bytte då på måndagen så det blev nollat då. Men ska ta och läsa av värderna igen idag.
Var det så när noll som möjligt på "långtids bränslejusteringen"man skulle ha?
om det ligger på plus sidan går den magert då?eller är det tvärt om?
Har även märkt att den missar lite på morgon oxå efter 3 försöket vet inte om den är sur men det slutar så fort luft pumpen går i gång så jag för modar att den går lite fett efter 3 försök med max choke

_________________
Audi A4 1.8T Q 2001 AWT med Chip från Motornord, flexitune sequential


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011