Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 08-07-04 08:23 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 12:52
Inlägg: 9
Ort: Töreboda
Tjenare !

Är nybliven medlem här på forumet, men har varit nyfiken å tittat en längre tid. Har en 945a -91a som jag nyligen konverterade med Flexi Tune II, eftersom jag jobbar med elektronik så va ihoplödningen och monteringen en baggis, men nu har det blivigt följdproblem, tror jag iaf.

Efter konvrteringen till E85 har tomgången börjat bli knas, för det mesta är den ok, men seg, varvtalen sjunker saktare från typ 2500 varv till strax under 1000 med E85 än med vanlig BF95. Och ibland eller ganska ofta 4-5 av 10 ggr så när man trampar ner koplingen och släpper gasen så ligger tomgången kvar runt 2-2500 varv och då får man göra ett gasande eller två så sjunker den sakta ner till normalt. Detta händer nästan bara vid landsvägskörning, vid stadskörning har jag inte upptäckt detta fenomen.

Vet inte om detta kan bero på att förvärmningen i lamdan har havererat eller om det beror på nått annat, men det kom samtidigt som jag började köra på ren E85. Har inte gjort några mätninngar än, blir till helgen. Lamdan är ny sen i februari, iosf så är det en "Skrottema" så det kanske kan bero på det, man kan ju inte påstå att kvalitén är den bästa :roll:

Mvh
Niklas


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-04 08:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag skulle gissa på antingen problem med tomgångsströmbrytaren i gasspjällkontakten eller att tomgångsventilen (tomgångsmotorn) kärvar.

När det gäller Volvo 740/940 så är det mycket vanligt att hylsorna rycks loss ur kontakthuset för gasspjällkontakten för att kabelstammen är hårt sträckt, det blir ännu värre när bilen börjar bli gammal och kablarna blir styva. Och en sak som kan förekomma på Bosch-gasspjällkontakter på alla bilmärken är att de blir fulla med smuts - vevhusventilationsrester, bränsleångor och sånt - som tar sig ut via spjällaxellagringen och in i gasspjällkontakten den vägen. Det går att ta isär den för att göra rent om man är försiktig, men kåpan är både limmad och fastsatt med ganska spröda plasthakar.

Tomgångsventilen brukar bli full av allt möjligt skräp med tiden eftersom den sitter långt ned med slangarna riktade uppåt. Man kan prova den genom att koppla in den till ett variabelt nätaggregat (ungefär 0 - 10 V likspänning) och se efter att ventilsliden följer med snällt utan att kärva eller haka fast när man ändrar spänningen sakta.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 12:53 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 12:52
Inlägg: 9
Ort: Töreboda
Nu har jag gjort tester på mitt problem, har kört varannan tank med BF95 och varannan med E85, och när man kör E85 så är tomgången knas.

Är det någon annan som har haft dessa upplevelser ?
Kan det bero på att jag kör för snålt ? den drar ändå 1,25 med E85 det är ca 32 % ökning av bränsleförbrukningen gent emot BF95.

Vet inte om det finns några andra komponenter i eller runt motorn som kan påverkas av E85.

Mvh
Niklas

_________________
Volvo 945 91á running on E85 !
www.402m.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 13:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om du hade ställt in Flexitune för snålt så att motorstyrsystemet inte riktigt klarar att lambdareglera, så borde motorelektronikvarningslampan ha tänts förr eller senare.

Har du kollat om det finns några felkoder? Läs av för både insprutnings- och tändsystemet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011