Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-09-24 18:59 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-18 17:26
Inlägg: 3
tjena!!

jag har hållit på o utforska en del om d här med e85 konv. till volvo b230f.
vad jag kan lista ut så är det bäst med en bränsle trycks regulator på retur sidan av inspr.och öka bränsle trycket ca 30%

är det så att dom elektroniska konverteringarna förlänger signalen till spridarna?? nån som vet??

för vad jag vet så är spridarna fullt öppna vid fullgas vid bensindrift. hur blir det då med den 30%iga ökningen son den ska ha vid e85 drift....lite magert.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 21:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, det stämmer att piggybacksystemen förlänger spridarnas öppningstid.

Men att spridarna ska vara 100 % öppna vid fullgas stämmer inte. Det fall som ger maximal öppningstid är i så fall kombinationen av samtidigt fullgas och maxvarvtal hos motorn, men även då är spridarna ofta inte öppna mer än 70-80 % av tiden.
Om det skulle råka bli lite för magert någon enstaka gång då man kör på E85 spelar för övrigt ingen roll eftersom motorn inte har samma behov av fullgasanrikning på E85 som på bensin. Fabriksbyggda FFV-bilar som t ex Ford Focus kör för övrigt helt utan fullgasanrikning.

I praktiken fungerar piggybackkonverteringar betydligt bättre än att höja bränsletrycket. Man slipper ifrån alla problem med opålitliga efterhandstryckregulatorer där trycket varierar beroende på flödet i returledningen, man slipper oroa sig för att det höjda bränsletrycket kanske innebär sista spiken i kistan för en gammal, redan utsliten och dålig bränslepump, man behåller den ursprungliga tryckmarginalen som behövs om bränslefiltret börjar bli igensatt osv.

Tänk på att B230F-motorn förekommer med tre olika insprutningssystem - LH 2.2 , LH 2.4 och Regina. Ur konverteringssynpunkt har de ganska olika egenskaper, det är bra om du nämner vilket system du har och om motorn sitter i en 240, 740 eller 940.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 21:18 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-18 17:26
Inlägg: 3
det är en 940
o vad jag läst på forumet så är det en lh2,4.men det får jag ju kolla o ta reda på fakta innan.

men sen undrar jag om tex en flexitune är certifierad.
för jag har ringt runt till vv,bes,sfro mm.

o det verkar inte helt lätt o få det igenom bes med en konverterad bil.

man vill juh mecka till det själv :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 21:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, då är det med stor sannolikhet LH 2.4 . Regina användes parallellt något år i början av 90-talet, men det är lätt att se i motorrummet vilket system det är.

Det finns inte, och kommer nog aldrig att finnas, några certifierade konverteringslösningar för så pass gamla bilar. Regelverket är ju gjort så att certfieringen bara blir intressant för max 5 år gamla bilar. Men gör man bara installationen så att den inte syns i motorrummet så är det aldrig några problem vid besiktningen. På en Volvo 940 gör man lämpligen hela installationen inne i kupén och lägger piggybackenheten tillsammans med LH-styrdonet innanför klädseln på höger A-stolpe.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 21:44 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-18 17:26
Inlägg: 3
Tackar så mycket för infon :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 16:09 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
torbjorn skrev:
Men gör man bara installationen så att den inte syns i motorrummet så är det aldrig några problem vid besiktningen.


kan ett fordon bli underkänt om det har ett okänt fåremål under huven? tex FFV enhet`?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Okänt föremål
InläggPostat: tor 08-09-25 21:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag är inte jurist eller besiktningsman, men försöker tänka med lite förnuft. Det är ju först om avgasvärdena blir underkända, som bilprovningen kanske kan börja undra "Vad är det för något som sitter där?"
Men jag tror inte dom ger sig tid till något sådant. Har dom mätvärden som säger att avgaserna avviker utanför gränsvärdena, så stöder dom sig nog bara på det och agerar efter regelboken det fallet. D.v.s. bilen blir underkänd på grund av för dåliga avgasvärden.
Det är klart att om någon pedantisk makthungrig besiktningsman vill j***as, så kanske det går så långt? Men jag tror som sagt inte att dom har tid med det. Då får dom ju först bevisa vad det är, och sedan genom praktiska prov och tester visa att orsaken är "det okända föremålet".
Har någon en annan erfarenhet, så låt oss gärna höra den. (Helst också i dokumenterad form).


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011