Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-10-11 17:37 
Offline

Blev medlem: tis 08-09-02 10:07
Inlägg: 46
Har installerat en Flexitune i min Opel Astra -97 Ecotec.
Kör fortfarande 100% bensin i tanken och FT i bensinläget kopplat en vippbrytare till sel.
Har kopplat så jag får + via tändnigen för att få autochok.
Om jag vrider runt nyckeln och startar på direkten så går allt bra.
Om jag väntar och låter FT choka ett eller flera blink på lysdioden
så tänds motorlampan och slocknar inte av sig själv.
Tesdade även att koppla + direkt till batteriet för att slippa autochoken på
FT men det hjälpte inte,lampan tänds så fort jag startar.
Testade även att skruva ner trimmpotten till 0 för att se om det hjälpte,
men icke.
Dubbelkollade alla kopplingar att det var rätt draget.
FT verkar fungera iaf då motorn reagerar om jag ställer om till E85
läge och vrider på trimpotten.

Några förslag ?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-11 19:08 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Förstår inte vad du menar riktigt. Går den endast bra om FT är kopplad via tändningen och du startar direkt? Inte om den är direkt på batteriet? Du har kopplat SEL till jord för att köra på 100% bensin?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-11 20:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kan det vara så att bilens insprutningsstyrdon inte tycker om att det läggs spänning på utgångarna via Flexitune's belastningsmotstånd innan styrdonet har slagit till det relä som styr originalmatningen till spridarna?
Ta en titt på elschemat för bilen och se efter varifrån spridarna får sin spänningsmatning, anslut Flexitune's matning till samma punkt och se om det går bättre.

Det skulle möjligen också kunna vara ett jordpotentialproblem om Flexitune är jordad i någon punkt som ligger långt ifrån insprutningssystemets jordpunkt. Säkrast är alltid att jorda den till den kabel som används som "kraftjord" till styrdonet.

För sådana här besvärliga fall skulle det egentligen vara en fördel om Flexitune hade två separata anslutningar för spänningsmatning: en som matar dess mikroprocessor och en annan som matar belastningsmotstånden för ingångarna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-12 12:34 
Offline

Blev medlem: tis 08-09-02 10:07
Inlägg: 46
torbjorn skrev:
Kan det vara så att bilens insprutningsstyrdon inte tycker om att det läggs spänning på utgångarna via Flexitune's belastningsmotstånd innan styrdonet har slagit till det relä som styr originalmatningen till spridarna?
Ta en titt på elschemat för bilen och se efter varifrån spridarna får sin spänningsmatning, anslut Flexitune's matning till samma punkt och se om det går bättre.

Det skulle möjligen också kunna vara ett jordpotentialproblem om Flexitune är jordad i någon punkt som ligger långt ifrån insprutningssystemets jordpunkt. Säkrast är alltid att jorda den till den kabel som används som "kraftjord" till styrdonet.

För sådana här besvärliga fall skulle det egentligen vara en fördel om Flexitune hade två separata anslutningar för spänningsmatning: en som matar dess mikroprocessor och en annan som matar belastningsmotstånden för ingångarna.


Torbjörn,du är en klippa.
Har tagit + från "styrströmen" till rälät till spridarmatning/bensinpump,
så FT får mao stöm någon tiondel innan räläet slår till + till spridarna.
Kan vara här felet ligger.
Jord tog jag från kaross-skruv någon desimeter från styrdonet.
Får testa koppla om och se om det hjälper.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-12 12:36 
Offline

Blev medlem: tis 08-09-02 10:07
Inlägg: 46
Baggis skrev:
Förstår inte vad du menar riktigt. Går den endast bra om FT är kopplad via tändningen och du startar direkt? Inte om den är direkt på batteriet? Du har kopplat SEL till jord för att köra på 100% bensin?


Bilen går bra,det är motorlampan som tänds om jag inte vrider om nyckeln direkt och startar bilen när jag har FT kopplad så jag får autochoke.
inväntar jag autochoke tänds motorlampan.
När jag kopplat direkt till batteriet så tänds lampan ovasett
om jag startar direkt eller inte.
Japp,Sel är jordad för bensinläge.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-12 16:01 
Offline

Blev medlem: tis 08-09-02 10:07
Inlägg: 46
Kopplade om så FT får ström efter rälät som strömförsörjer spridarna och bränslepump.
Gick fint,motorlampan har slutat jäklas.
Finns ingen ström där innan man drar på startmotorn,
men det funkade ändå.

Iaktog följande:
Att FT inte automatchokar när man startar med den koppling jag har nu.
Testade starta i E85 läget,bilen gick fint.
Testade att starta och samtidigt trycka på den manuella chokknappen några gånger,bilen gick rejält fett.

Blev alltså utan automatchoke och får choka manuellt samtidigt jag startar,
men det kan jag ta då man slipper se motorvarningslampan lysa.
Får se hur det går med kallstarterna i vinter. :wink:

Tack ännu en gång för ditt tips Torbjörn.
Nu ska jag åka och tanka E85. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-12 17:34 
Offline

Blev medlem: tis 08-09-02 10:07
Inlägg: 46
Bilen går som en klocka på ca 50/50 blandtankning. :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011