Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 09:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
BP skrev:
aryan skrev:
WWF's rapport - som är mkt läsvärd -finns här (pdf fil)

/Aryan

------------------
Jag kan inte se att WWF:s rapport överhuvudtaget diskuterar SEKAB:s projekt i Tanzania utan rapporten som i och för sig är läsvärd är en allmän genomgång av problemen med biodrivmedel. Inte heller SEKAB:s kommentar går in på det aktuella projektet i Tanzania utan är mer allmänt hållen.

Och, som sagt, min allmänna kommentar är att sockerrör är mycket vattenkrävande jämfört med andra grödor samt att det kan vara bättre att använda växten Jatropha som energiråvara. Om man skall producera biodrivmedel i Afrika.


Nej WWF rapporten behandlar för och nackdelar med biodrivmedel i största allmänhet.

Jatropha och sockerdurra kan vara en bättre energiråvara på torra marker där man inte har tillgång till vatten enl rapoorten:
Citat:
Tänkbara grödor för framtida användning såsom sockerdurra och jatropha ger inte lika hög avkastning, men kan å andra sidan odlas på torrare marker


I tabell 2 kan man läsa att Sockerrör ger 96-158 GJ/Ha och kräver då 1500-2500 mm nederbörd per år och att Jatropha ger 15-75 GJ/Ha och kräver 500-2400 mm nederbörd per år. Sockerdurra ger "bara" 10-78 GJ/Ha me behöver bara 450-650 mm nederbörd.

Per GJ energi behöver då sockerrör ca 16 mm nederbörd, Jathropa det dubbla ca 33 mm och sockerdurra 8,3-45 mm

I det aktuella området, en floddelta, råder det ingen vattenbrist och med effektiva bevattningsmetoder som jag skrev om ovan ska man kunna minimera bevattnings- och gödnings-behövet.

BP skrev:
För svensk konsumtion kan det - med nänsyn till totala utsläpp av växthusgaser etc. - vara bättre att satsa på de etanol som Agroetanol producerar.

mvh/BP


Var läste du det? I rapporten står det
Citat:
I Tabell 6: Typiska värden och defaultvärden för växthusgasbalanser, det vill säga hur stor besparing i procent som olika
drivmedel ger i förhållande till oljebaserad bensin/diesel från källa till tank (well to tank).


att etanol från sockerrör ger 71-83% besparning av växthusgaser medan etanol från vete ger 0-71 % besparning av växthusgaser .

Citat:
Ett problem med typiska värden och defaultvärden är att det råder stora osäkerheter vid utsläppsberäkning av lustgas (dikväveoxid) från odlingsmark. Enligt JRC ligger felmarginalen runt 30 procent, eller högre, beroende på vilka grödor som studeras.110 Därmed är både typiska värden och defaultvärden endast en uppskattning av verkliga förhållanden för bränslen som baseras på odlade råvaror från jordbruksmark. Som framgår av tabellen är det ganska tydligt att etanol från sockerrör har en positiv växthusgasbalans, medan osäkerheten blir väsentligt större när man använder vete som råvara. Även för biodiesel är skillnaderna stora.


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan ons 08-11-26 10:50, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 10:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Allt är bara spekulation som vanligt mao.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 15:24 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
karlmb skrev:
Allt är bara spekulation som vanligt mao.

------------------------
Nja... Allt kan nog inte vara spekulationer. Men visst förekommer det spekulationer.

Till skillnad mot den föregående skribenten (Aryan) anser jag att Jatropha är ett bättre alternativ. Att den skulle kräva så mycket vatten tror jag inte. Jatropha är känd som en tålig gröda som man kan odla lite varstans på mark som just inte duger till något annat.

Och till skillnad från WWF anser jag att Agroetanol's veteetanol är mer klimateffektiv än sockerrör när man tar hänsyn till även andra växthusgaser än CO2. Man nämner att osäkerheten är stor och det skadar givetvis inte med mer forskning. Agroetanol har dock gjort det trovärdigt att deras process inkl. biprodukter ger ett bra klimatnetto och det bästa vore om vi kunde använda denna etanol i E85 (fn. används den enbart i BF 95). Agroetanol har ju nyligen utökat produktionskapaciteten så det borde inte vara omöjligt. Med dagens höga etanolpris borde givetvis den inhemska etanolen också kunna konkurrera bättre.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 16:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om man skriver att man "anser" och "tror" något som dessutom går tvärtemot vad som skrivs i kontrollerbara källor och rapporter så kan kan det nog avfärdas som spekulationer eller "originalforskning" -som Wikipedia kallar det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia: ... lforskning

Citat:
• Wikipedia är inte rätt plats att presentera egna idéer eller personliga åsikter; allt material måste vara verifierbart
• Fakta måste kunna backas upp med hänvisningar till trovärdiga källor som belägger dessa fakta
• Tolkningar och slutsatser dragna av olika fakta måste kunna beläggas med hänvisningar till trovärdiga källor som gör dessa tolkningar eller drar dessa slutsatser


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 17:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Att lyfta fram Jatropa när någon vill odla sockerrör är ju som vanligt ägnat att skapa misstro mit etanolen. Jatropa kommer säkert också att spela en roll, liksom olika gräsarter osv.
INget utesluter det andra.
Och det finns många möjligheter i soliga länder.
Gläds istället nu en smula över denna utveckling. Det är mer eller mindre politiskt omöjligt att idag köra rovdrift ala 60-talet "tror" jag...
Detta pga man börjar i certifieringsänden denna gång.
Det gjorde man t.ex. inte med oljepalmodlingarna, och se hur många dagar det tog innan OKQ8 stoppade den produkten i biodiesel när det blev känt hur man odlar oljepalmer.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-27 04:16 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
aryan skrev:
Om man skriver att man "anser" och "tror" något som dessutom går tvärtemot vad som skrivs i kontrollerbara källor och rapporter så kan kan det nog avfärdas som spekulationer eller "originalforskning" -som Wikipedia kallar det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia: ... lforskning

Citat:
• Wikipedia är inte rätt plats att presentera egna idéer eller personliga åsikter; allt material måste vara verifierbart
• Fakta måste kunna backas upp med hänvisningar till trovärdiga källor som belägger dessa fakta
• Tolkningar och slutsatser dragna av olika fakta måste kunna beläggas med hänvisningar till trovärdiga källor som gör dessa tolkningar eller drar dessa slutsatser


/Aryan

--------------------
Wikipedia är vad det är.

Till större del en alldeles utmärkt källa för information om vad som helst.

Men man kan liksom i den vetenskapliga världen ha olika uppfattningar om saker och ting ibland.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-27 04:24 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
karlmb skrev:
Att lyfta fram Jatropa när någon vill odla sockerrör är ju som vanligt ägnat att skapa misstro mit etanolen. Jatropa kommer säkert också att spela en roll, liksom olika gräsarter osv.
INget utesluter det andra.
Och det finns många möjligheter i soliga länder.
Gläds istället nu en smula över denna utveckling. Det är mer eller mindre politiskt omöjligt att idag köra rovdrift ala 60-talet "tror" jag...
Detta pga man börjar i certifieringsänden denna gång.
Det gjorde man t.ex. inte med oljepalmodlingarna, och se hur många dagar det tog innan OKQ8 stoppade den produkten i biodiesel när det blev känt hur man odlar oljepalmer.

-----------------------------------
OKQ8 visste nog inte hur oljepalmer odlades i stora plantager som brett ut sig över tidigare områden med regnskog etc.

Dom kunde ju frågat mig som bor i regionen men dom gjorde aldrig det och då får dom skylla sig själva...

Fördelen med jatropha (korrekt stavning karlmb) är att växten inte kräver speciellt mycket av den mark den odlas på. Det är många fler än jag som lyft fram jatropha som ett relativt hållbart alternativ för framställning av biobränslen.

Till skillnad från karlmb (som tycks gå i SEKAB:s ledband) har jag en neutral inställning i frågan och då måste man också kunna tillåta sig att ifrågasätta satsningar av den typ som SEKAB nu planerar i Tanzania.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-11-29 10:36 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
BP skrev:
.


Till skillnad från karlmb (som tycks gå i SEKAB:s ledband) har jag en neutral inställning i frågan och då måste man också kunna tillåta sig att ifrågasätta satsningar av den typ som SEKAB nu planerar i Tanzania.

mvh/BP


Det är alltid bra ifrågasätta, är det något man inte förstår, har andra åsikter om, ska man ifrågasätta. Fast jag tycker att man ska göra det på ett ödmjukt sätt.

BP skrev:
.
Dom kunde ju frågat mig som bor i regionen men dom gjorde aldrig det och då får dom skylla sig själva...
mvh/BP


Jag trodde du bodde typ i stockholm men i vilket fall som så undrar jag om OK/Q8 visste att du bodde i regionen. :?:

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-01 04:44 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Anders skrev:
BP skrev:
.


Till skillnad från karlmb (som tycks gå i SEKAB:s ledband) har jag en neutral inställning i frågan och då måste man också kunna tillåta sig att ifrågasätta satsningar av den typ som SEKAB nu planerar i Tanzania.

mvh/BP


Det är alltid bra ifrågasätta, är det något man inte förstår, har andra åsikter om, ska man ifrågasätta. Fast jag tycker att man ska göra det på ett ödmjukt sätt.
--------------------
Det var väl snällt sagt (om karlmb...). Jag ville bara markera min neutralitet i frågan.

mvh/BP

BP skrev:
.
Dom kunde ju frågat mig som bor i regionen men dom gjorde aldrig det och då får dom skylla sig själva...
mvh/BP


Jag trodde du bodde typ i stockholm men i vilket fall som så undrar jag om OK/Q8 visste att du bodde i regionen. :?:

-----------------------
Visst finns det många 08:or men det säger inte att alla är det... Jag kan väl tillstå att jag en gång i tiden har varit 08:a dock... Numera finns jag mest på Filippinerna på andra sidan jordklotet...

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-03 15:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Nu kanske jag har missat något, men varför skulle OK/Q8 kontakta BP, om de nu visste att han bodde i regionen?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-03 15:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OM du nu bor i Regionen BP så kan du ju svara på varför man inte drar igång Jatropha odling direkt då...
Jag har alltså inte alls sagt att Jatropha inte kan bli ngt.
Tvärtom kan det säkert bli ett bra tillskott.
Men nu har man i första vändan valt att satsa på sockerrör, och inget utesluter framtida satsningar på andra grödor.
Det fina är att bilarna inte behöver ändras bara för att man byter gröda.
Så blir det inte nödvändigtvis om man håller på med diesel eller andra flytande bräsnlen.

Men håll på bara o gnäll hela tiden, BP...
Bara fel fel fel, hela tiden med etanol...
Hade världen satsat på Jatropha hade du säkert hittat fel på det också.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-03 16:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Dr. Mabuse skrev:
Nu kanske jag har missat något, men varför skulle OK/Q8 kontakta BP, om de nu visste att han bodde i regionen?


Men Dr Mabuse, du vet väl att det bara är 2500 km mellan Filippinerna och de odlingar i Malaysias där OKQ8's palmolja skulle komma från?

Det är ju nästan lika nära som mellan sockerrörsplantagen och Amazonas. Vi har ju läst hur dessa plantagen hotar regnskogen i Brasilien!

Bild

Likaså riskerar säkert vinodlingarna i Syd-Frankrike att öka avverkningen av våra unika fjällnära skogar! Det kan vi nog inte anklaga den svenska skogsindustrin för, de har ju ingenstans att ta vägen, vart ska de annars ta sitt virke ifrån?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-03 18:46 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
karlmb skrev:
OM du nu bor i Regionen BP så kan du ju svara på varför man inte drar igång Jatropha odling direkt då...
Jag har alltså inte alls sagt att Jatropha inte kan bli ngt.
Tvärtom kan det säkert bli ett bra tillskott.
Men nu har man i första vändan valt att satsa på sockerrör, och inget utesluter framtida satsningar på andra grödor.
Det fina är att bilarna inte behöver ändras bara för att man byter gröda.
Så blir det inte nödvändigtvis om man håller på med diesel eller andra flytande bräsnlen.

Men håll på bara o gnäll hela tiden, BP...
Bara fel fel fel, hela tiden med etanol...
Hade världen satsat på Jatropha hade du säkert hittat fel på det också.

------------
Visst är det trevligt att se sockerrören vaja i vinden på ett sockerrörsfält. Eller se små ångloksdragna tåg som drar de skördade sockerrören på vagnar till fabriken... som man fortfarande använder på en del håll.

Jag gnäller inte. Men man måste vara realist också. Sockerrör tränger undan andra grödor/boskapsskötsel t.ex. i Brasilien. En del av detta hamnar i Amazonas, där regnskogen fortsätter att utplånas.

Det är inte specifikt jag som skriver positivt om Jatropha, utan det är främst många andra bedömare som gör det. Och anledningen är att Jatropha är tålig och kan odlas lite var som helst. Visst, än så länge odlas inte Jatropha särskilt mycket. Tja, ett fel är väl att det främst blir biodiesel av Jatropha-oljan och inte direkt etanol.

Och visst jobbas det på för att odla Jatropha i min region:

http://jatrophacentral.com/content/view/16/27/

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-03 18:53 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
aryan skrev:
Dr. Mabuse skrev:
Nu kanske jag har missat något, men varför skulle OK/Q8 kontakta BP, om de nu visste att han bodde i regionen?


Men Dr Mabuse, du vet väl att det bara är 2500 km mellan Filippinerna och de odlingar i Malaysias där OKQ8's palmolja skulle komma från?

Det är ju nästan lika nära som mellan sockerrörsplantagen och Amazonas. Vi har ju läst hur dessa plantagen hotar regnskogen i Brasilien!

Bild

Likaså riskerar säkert vinodlingarna i Syd-Frankrike att öka avverkningen av våra unika fjällnära skogar! Det kan vi nog inte anklaga den svenska skogsindustrin för, de har ju ingenstans att ta vägen, vart ska de annars ta sitt virke ifrån?

/Aryan

-----------------
Den där kartan stämmer inte riktigt, Aryan. En av de största sockerrörsplantagerna ligger faktiskt i det 'gröna' området, dvs. Amazonas. Nämligen den här som vi tidigare diskuterat i Ulianopolis i delstaten Para, Amazonas.

Unica borde skämmas för att försöka luras på det sättet. Nästan alla i Sverige har ju t.ex. gått på att det inte skulle finnas sockerrörsplantager i Amazonas.

Visst, det är 2.500 km till de palmoljeplantager i Malaysia vi diskuterar (från Filippinerna). Men bara 1.500 km till palmoljeplantager i Kalimantan på Borneo. Och dessutom finns det bra mycket palmoljeplantager i Filippinerna.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-04 02:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
aryan skrev:
Dr. Mabuse skrev:
Nu kanske jag har missat något, men varför skulle OK/Q8 kontakta BP, om de nu visste att han bodde i regionen?


Men Dr Mabuse, du vet väl att det bara är 2500 km mellan Filippinerna och de odlingar i Malaysias där OKQ8's palmolja skulle komma från?

Poängen med min fråga var denna: Vem är BP? Profilen är tom och avslöjar inget om honom. Vad gör honom så viktig att OK/Q8 skulle överväga att ringa och fråga honom om råd hur grödor odlas i sydost-asien?

Min signatur och profil lämnar tillräckligt med information om mina intressen och ev. kvalifikationer, och länken i signaturen pekar vidare till ytterligare en källa om man vill lära sig mer om mig.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011