Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Vad är det värsta man kan använda "mat", det vill säga socker, till?
Att använda som drivmedel. 20%  20%  [ 1 ]
Att använda för halkbekämpning. 20%  20%  [ 1 ]
Att använda som godis. 60%  60%  [ 3 ]
Antal röster : 5
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-12-02 13:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
I dessa halktider kom jag att tänka på en sak... Är det inte för jävligt att man öser ut mat istället för salt på våra vägar för att bekämpa halkan?! :wink:

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08-12-02 19:52 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
göinge skrev:
I dessa halktider kom jag att tänka på en sak... Är det inte för jävligt att man öser ut mat istället för salt på våra vägar för att bekämpa halkan?! :wink:

-----------------------------
Varför kan inte sörlänningarna lära sig att köra bil...

I norra Sverige klarar man ju galant situationen utan att använda vare sig salt eller socker. Man anpassar helt enkelt farten efter väglaget....

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-02 22:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
...och halkbekämpar bara de enstaka gånger det verkligen är blixthalka - pga tidiga påfrysningar på hösten eller underkylt regn.

För min del anser jag att halkbekämpning mycket väl kunde lyftas bort från väghållaransvaret. Låt det istället vara trafikanternas ensak att anpassa sig till vädrets makter och rådande väglag, den som vet med sig att hans halkkörningsfärdigheter eller fordonets utrustning inte duger för dagens halka må väl stanna hemma eller lösa sitt transportbehov på annat sätt. Det är ju ändå inte många timmar per år det är verkligt snorhalt, räknat i procent sjunker vägarnas tillgänglighet inte mycket för att det får fortsätta vara halt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-03 08:34 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Jag tror ni norrifrån underskattar hur många "tidiga påfrysningar eller underkylt regn" det kan vara i södra Sverige. Här pendlar temperaturen betydligt oftare över/under nollstrecket än norrut.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-03 09:29 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
torbjorn skrev:
För min del anser jag att halkbekämpning mycket väl kunde lyftas bort från väghållaransvaret.


Samma med snöplogning, blir det mycket snö får man köra med kedjor. Eller vänta till våren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-03 10:17 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Med tanke på hur många totalt värdelösa förare det finns där ute anser jag att man bör halkbekämpa. Det är ju förstås synd att förarna på något sätt blivit godkända och det är också synd att det kommer upp saltvatten på bilens underrede.. korrosion... Det man visserligen lösa med spillolja.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08-12-03 14:48 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
BP skrev:
göinge skrev:
I dessa halktider kom jag att tänka på en sak... Är det inte för jävligt att man öser ut mat istället för salt på våra vägar för att bekämpa halkan?! :wink:

-----------------------------
Varför kan inte sörlänningarna lära sig att köra bil...

I norra Sverige klarar man ju galant situationen utan att använda vare sig salt eller socker. Man anpassar helt enkelt farten efter väglaget....

mvh/BP

Tyvärr så stämmer inte det där, det saltas friskt iaf efter hela E4:an som går längs med Norrbottenskusten. Till enormt förtret för mig och många sen ödesvintern 93/94!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011