Henrik Jansson skrev:
ok, trevligt!
Vet du hur mycket man kan plana?
Någon sa att B200K kanske har en förhöjning på kolvtoppen, som då går upp en bit i topplocket, vilket skulle minska möjligheten till planing, vet du hur det är med det?
Japp det är högre komp i B200K än i tex. B200F och det är bara kolvarna som skiljer. Därför kan en B200K ventilkrocka men inte en B200F.
Med andra ord kan man kanske plana lite mindre i en B200K för att den redan har "högt" kompressionsförhållande. Men summa summarum så spelar det ju ingen roll om kolvarna är högre eller att man planar mer. Resultatet blir ju det samma (i princip).
Henrik Jansson skrev:
Volvo245GLT skrev:
530-toppen är en "vanlig" topp, så den kan du allt plana.
Heron-toppen heter 631 och återfinns normalt sett i alla 240/740 med förgasare (B230K-motorn) från -87.
Om kamremmen går av på B200K så skadas inget, men om jag har slipat ner toppoen 4.6 mm, går grejer sönder då om remmen går av? Kröker det ventilerna eller händer det nåt mer?
Tål resten av motorn ett kompressionsförhållande på 14:1? Jag kör lugnt.
Har inte hört talas om nån B200K som heron-motor. Är bara B230K som har förbränningsrummen i kolvarna.
B200K skall skadas då ventilerna är fullt öppna och kolven kommer upp. Har en sådan topp i verkstaden som satt på en motor jag köpte skadad men har inte inspekterat den än. Motorn gick i allafall inte utan byte av topp.
Och planar du då nästan 5mm kan du ju vara säker på ventilkrock oavsett vilken motor du har (volvo rödblock) .
Kan ju vara bra med en frisk bottendel med friska lager om man ska belasta den med 14:1 i kompressionsförhållande.
Min bror planade 4 mm på en B230E och den lät som en diesel sen. (knack knack) men vet inte vad det var som knackade. Var mest på tomgång vill jag minnas. Gick som ett skott.