Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 05:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-29 07:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
20% utsläppsrabatt är egentligen inte acceptabelt. 50% hade varit mer rimligt, även om man dragit bort några procent för skepcismen mot att etanolbilsägare verkligen kör sina bilar på E85. Fast 20% är ju bättre än ingen utsläppsrabatt alls. Hade Andreas Carlgren (c) fört förhandlingarna kanske det sett annorlunda ut. Han har ju försvarat etanolen med näbbar och klor. Han brukar inte heller räkna fossil diesel som något miljöbränsle (vilket det ju inte heller är).

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-29 11:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jojo fossillobbyns strategi klarnar mer och mer.
Men att påstå att en diesel skulle ha lättare att klara emissionskraven, ja då har man isåfall krattat rejält i manegen gällande framtida NOx-krav...
Då vet vi nästa drag då.

Det inte bara luktar diesel, det stinker badhall..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08-11-18 21:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
5% klimatbonus för etanolbilar i Sverige enligt EU-beslut om man får tro denna artikel.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=132&a=458943

Citat:
I parlamentets förslag skulle utsläppsrabatten vara 20 procent, men i den slutliga kompromissen bantades den ner till 5 procent.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-18 21:46 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja dessvärre verkar det inte mera
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2062515.svd
http://www.corren.se/archive/2008/11/18 ... gclgo9.xml

Det som ändå är positiv att andra länder som har E85 på 30% tankställen också kan få rabatten, det kanske ger en morot till att fler länder bygger ut sina tankställen, fast då hade 20% rabatt varit bättre..

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-23 12:45 
Offline

Blev medlem: lör 07-03-10 10:39
Inlägg: 108
Frågan är hur bra det är med en generell rabatt för etanolbilar. Om kraven på energieffektivitet på etanolbilar ökar blir kanske BSR:s idé med etanoldrivna dieselbilar blir mer intressant? :idea:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-23 16:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bäst är väl att ge rabatt i förhållande till de fossila CO2 utsläpp det blir.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-24 08:08 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Ja, det kan man lösa genom att lägga beskattningen på bränslet. Fordonsskatt som vi har idag verkar helt förlegat. Lägg all beskattning på bränslet! Då får den som orsakar stora utsläpp också betala för det. De är rabatterna som storbilstillverkarna vill ha motverkar utvecklingen mot mindre "miljöskadliga" fordon (beteckningen "miljöbilar" tycker jag inte om).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-24 15:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Problemet är väl hur man ska gynna nya renare bilar. Det gäller väl iofs främst dieselbilar då där det trots allt har hänt en del på senare tid när det gäller avgaser. NOx fällor , partikelfilter osv.

Men man kan kanske tänka sig att vissa modeller fortfarande får betala en fast straffskatt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-23 08:51 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
EU-beslut positiv signal för etanol

EU:s klimat- och energibeslut betyder att en marknad för förnybara drivmedel nu kan börja byggas upp i hela Europa. Utsläppen av växthusgaser skall minska med minst 20 procent till 2020 och transportsektorn drivas med 10 procent förnybar energi.

En stor utmaning där etanol har huvudrollen. Det finns inget annat drivmedel som inom den här tidsramen kan produceras, distribueras och användas i de stora volymer som krävs för att nå målet.

Positiva signaler som biltillverkare, konsumenter och investerare väntat på. Och ett steg bort från en ekonomi baserad på fossila drivmedel som samtidigt i ett livscykelperspektiv minskar växthusgasutsläppen från drivmedel och ökar energisäkerheten.

Certifiering

Det är bra att parlamentet nu uppmanar kommissionen att se över EU:s provningsförfarande och införa en certifiering av biodrivmedel. Inte bara klimatet utan även biltillverkarna skall kunna dra full nytta av de minskade koldioxidutsläppen från etanolmotorerna för att nå utsläppsmålet på max 120 g/km. Viktigt att den här processen startar omgående.

EU tar nu också ett steg för att definiera hållbarhetskrav för drivmedel för transporter.

Fram tills certifieringsprocessen är i drift får en tillverkare räkna sig tillgodo en sänkning av max 7 g/km på genomsnittsutsläppen från alla sålda bilar för tekniker som inte kan mätas med officiella testmetoder. För etanolbilar (E85) får ytterligare en 5-procentig reduktion räknas hem om minst 30 procent av tankställena i ett land har E85-pumpar.

Superkredit

Varje bil som släpper ut mindre än 50 g/km fossil koldioxid får en superkredit genom att räknas som om det handlade om mer än en bil när tillverkaren skall redovisa genomsnittsnivån för koldioxid. För 2012-2013 räknas de som 3,5 bilar, för 2014 som 2,5 och för 2015 som 1,5. Här finns stort utrymme för etanolbilar.

Även ändringar i bränslekvalitetsdirektivet gör det möjligt att öka användningen av etanol för inblandning i bensinen.

Det är uppenbart att de tillverkare som satsat på etanolbilar och E85 gjort en riktig bedömning och har ett försprång i utvecklingen för att klara EU:s 2020-krav.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-05 14:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det är knappt att man vågar tro det.
Det var väl detta som fossillobbyn befarade... :lol:
Undrar vad haken är...
Inga ökade krav på emissionsreduktion av dieselmotorer ned till bensin/etanobilsnivå kanske...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-12 21:24 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Grönt ljus för klimatpaketet i Europaparlamentet
Efter elva månaders förhandlingar godkände idag Europaparlamentet, med stor majoritet, de lagändringar som klimatpaketet innebär. Ledamöterna stödjer EU:s klimatmål att minska utsläppen av växthusgaser med 20 procent och samtidigt öka såväl energieffektiviteten som användningen av förnybara energikällor med 20 procent till år 2020.

Källa:Europaparlamentet
EP seals climate change package10% from renewables in the transport sector by 2020
Ledord
Promote more sustainable "second-generation" biofuels
Sustainability criteria for biofuels
Peatland
Indirect land use change
Ensure social sustainability, too
Proof for green electricity
Co-operation to achieve renewables targets jointly
Co-operation to achieve renewables targets jointly
Large projects with a very long lead time
Member States with a high share of aviation
Improve access of renewables to grid infrastructure
2014 review will not change the 20% target
Post-2020 Renewable Energy Roadmap
Källa:Europaparlamentet

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-13 09:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
10%....
Business as usual mao.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-07 17:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Kan någon förklara logiken i citatet nedan ur denna artikel om fortsatt låg tull på brasiliansk etanol för E85? Men högre för låginblandning.

http://bors.affarsvarlden.se/afvbors.sv ... 65714371:1))


Citat:
Beslutet innebär att EU fortsätter med olika tullsatser för etanol till
låginblandning (5-10 procent) och för den högre inblandningen i E85 och
ED95. Anledningen är att dessa konkurrerar med bensin och diesel som i
princip är tullfria. Den lägre tullsatsen innebär att E85 slipper en
prishöjning med ca 1 kr/liter..

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011