Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Kommer SAAB Automobile (personbilar) finnas om 5 år?
Ja 60%  60%  [ 6 ]
Nej 40%  40%  [ 4 ]
Antal röster : 10
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-14 16:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag tror att du Chaan kommer att få långsiktigt rätt i etanolens livskraft, men frågan är om SAAB har så lång tid på sig. Volvos etanolsatsning tycker jag hela tiden har känts halvhjärtad och rentav såsom gaskramarna säger "påtvingad" av Ford. I dessa kristider tror jag, vad som än anses "hett" på bilmässorna såsom pågående Detroitmässan, "rätt" modeller har större betydelse än "rätt" drivlina. Drivlinan och drivmedlet tror jag är ett plus i kanten och en extra skjuts för de som har förmågan att ta fram "rätt" bilmodeller.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-14 16:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag hoppas du får fel gällande Volvo.
OM man tror att SAAB har en chans på egna ben eller i ngn form av självständigt märke under ngn annan ägare än nuvarande klåpare, ja, då måste man rimligen tro än mer på Volvo.
PÅ Hisingen kan man utveckla hela bilar, än så länge.
Jag menar verkligen hela bilar, inkl fullt säkerhetssystem, ,elektronik, motorer, karosser, växellådor och slutväxlar..
Det har man inte resurser till hos SAAB, många komponenter måste köpas in vilket inte bara kan kosta onödigt mkt, det begränsar handlingsfriheten vid utvecklingen också.
Allt har tyvärr handlat om andra saker de senaste 20 åren, men det går fortfarande att rädda i Volvos fall.
Visst, Volvos etanolsatsning är halvhjärtad och de har varit helt ute o cyklat gällande framtidens bränslen och tappat åratal av utvecklingstid.
Men sådant går snabbt att ändra om man får en ledning som vet vad den vill och som vågar ta några risker öht.
Min drömägare skulle vara Richard Branson.
Hur får vi honom intresserad av att bygga bilar?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-14 22:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Förr fanns det ju ett uttryck "att bygga bilar på Volvovis", som betydde att man lade ut så mycket som möjligt på underleverantörer och helst bara skötte konstruktion och slutmontering i självägda anläggningar.
Motsatsen var t ex VW, som fram till 60-talet strävade efter att göra så mycket som möjligt i egna fabriker. Till och med förgasare, startmotorer, bromsdelar mm som alla andra biltillverkare köpte från underleverantörer, gjorde VW åtminstone periodvis själva!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011