Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-02 10:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
KD börjar lobba hårt för elbilar så att kärnkraftsintroduktionen skall gå så smidigt som möjligt...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Batteribyte vid behov
InläggPostat: tis 09-02-03 10:37 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-08 11:37
Inlägg: 25
Ort: Växjö
En ide:
http://www.freshcreation.com/entry/elec ... e_station/

Jag funderade och kom till slutsatsen att man borde ha ett plattare batteripack som aer laengre och bredare placerat under bilen som sedan givetvis gaar at byta paa samma vis som i laenken ovan. Paa saa vis faar man laengre raeckvidd paa ett batteri. Jag staeller mig dock skeptisk till att rotera batterierna som i laenken ovan av flera skael.

Baettre vore nog en anordning som staplar batterierna med vanlig "truck"-teknik foer laddning. Batteriet lyfts ner under bilen och ut paa sidan och transporteras sedan till sin lagerplats foer laddning. Paa detta vis kan aeven manuellt byte ske med vanlig truck fraan samma lager.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-03 11:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tjena, Martin!
Jo jag tror som du att utbyte vid tankning kommer att bli den lösning som slår igenom för de elbilar som till slut kanske kommer att stå i en del bilhallar iaf.
Och givetvis är byte mha truck underifrån det enda rationella.
Man köper helt enkelt energi+ tank i form av ett batteri.
Lite logistik- och standardiseringsproblem jfrt med laddningstanken onekligen, men vafan, det är ju 95% verkningsgrad i en elmotor!
Oslagbart! :shock:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-03 12:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Att byta batterier kan nog fungera i till arealen små tätbefolkade länder. Annars vette fan. Och vem ska stå för kostnaden för batterilager, när nya tekniker kommer och de befintliga batterierna potentiellt har spelat ut sin roll osv ?

När det gäller Project Better Place där man har tänkt sig försöka sig på denna lösning så är väl iofs batteritillverkare, biltillverkare med i dealen så där kan man introducera nya lösningar när det passar, men som generell lösning så är jag tveksam. Jag föredrar som sagt pluginhybriden när/där det inte är lämpligt med rena elbilar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Modernt!
InläggPostat: tis 09-02-03 21:08 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
s.


Senast redigerad av PRIUS sön 09-02-15 22:03, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-06 11:25 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-08 11:37
Inlägg: 25
Ort: Växjö
Hmm.. kanske man kan ha baade laddare utbytbart batteripack?
-Ja, givetvis. :D byte av batteri-pack aer naagot som kommer vara fraemst en service som erbjuds mellan staeder foer de bilar som har valt att koepa en elbil med standardbatteripack.

Vissa individer skulle vara betydligt mer positiva till elbil om de vid behov skulle kunna koera laangt eller vid ej laddat batteri p.g.a. slarv etc. snabbt kunna byta. Daerfoer behoevs denna moejlighet anser jag. Staten boer ge bidrag foer denna utveckling av infrastruktur och standardisering.

Kostnaden foer batterier staar givetvis anvaendarna foer + eventuella suventioner - eventuell skatt. Det aer exakt samma sak som med dagens bensin. Subventionerad och beskattad.

_________________
Medlem av www.aktivdemokrati.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-06 11:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Subventioner på bensin är väl ganska sällsynta.

Men med samma resonemang så skulle mackar kunna erbjuda biogasflaskor i stället för att installera de dyra påfyllningspumpar, det är då bara att byta hnågra flaskor när tanken är tom. Det skulle tom kunna gå betydligt snabbare än att fylla gastanken som om bekant också tar rätt lång tid.

Sådana system finns redan, biogas distribueras delvis med lastflakbilar i lösa tankar och propan distribueras också i utbytesflaskor.

Fördelen med flaskor är att de har nstan obegränsad livslängd medan batterier högst an laddas ett ar tusen gånger, ett utytessystem på batterier skulle altid innebära en ganska saftig fast kostnad/leasingsavtal.

Det är de relativt dyra batterier med sin begränsat livslängd som hur man än vänder det bli elbilens ackilleshäl. Om man inte kör dagligen så är en elbil väldig mkt dyrare än en konventionell bil pga av dess fasa kostnader.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-06 15:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
martinvaxjo skrev:
Hmm.. kanske man kan ha baade laddare utbytbart batteripack?
-Ja, givetvis. :D byte av batteri-pack aer naagot som kommer vara fraemst en service som erbjuds mellan staeder foer de bilar som har valt att koepa en elbil med standardbatteripack.

Vissa individer skulle vara betydligt mer positiva till elbil om de vid behov skulle kunna koera laangt eller vid ej laddat batteri p.g.a. slarv etc. snabbt kunna byta. Daerfoer behoevs denna moejlighet anser jag. Staten boer ge bidrag foer denna utveckling av infrastruktur och standardisering.

Kostnaden foer batterier staar givetvis anvaendarna foer + eventuella suventioner - eventuell skatt. Det aer exakt samma sak som med dagens bensin. Subventionerad och beskattad.


Haha, batteribyte skulle bli ungefär som systemet med byte av hästar för resande vid värdshusen utefter landsvägen på 1600-talet... :D

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-20 15:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kollade upp om McDonalds hade nån mera info, och hittade detta http://www.mcdonalds.se/sweden/SiteDocu ... 4C0033B8DF

Bild

Ifs fint att det ser ut att vara både ett trefas kraftuuttag och vanlig 220V men varför göra en sån där dyr stolpe?

Om McDonalds bara ville göra det möjligt för att ladda elbilar så hade det räckt bra med ett eller två eluttag på ytterväggen av restaurangen och kanske en skylt elbilsparkering som bara hade kostat en bråkdel. När jag laddade elmoppen hos en glasskiosk vid stranden i somras så gav jag de bara en förlängningssladd genom luckan.

Men jag antar att de designade "laddstolar" är betydligt bättre ur PR-synpunkt för en hamburgerkedja som vill putsa på miljöprofilen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-03-14 09:59 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-08 11:37
Inlägg: 25
Ort: Växjö
karlmb skrev:
Haha, batteribyte skulle bli ungefär som systemet med byte av hästar för resande vid värdshusen utefter landsvägen på 1600-talet... :D


Du menar att man inte vet skicket paa batteriet/haesten man byter till? Det tror jag att stationen kan reglera. Om man kan vaelja vilket batteri man vill ha i arsenalen och om priset kan jaemfoeras med uppmaett prestanda kan faktiskt vanlig kapitalism fungera utmaerkt i detta fall, speciellt om maetningen utfoers av statligt kontrollerad utrustning. :D
---
Hittade foerresten en pdf om hur man skulle kunna anvaenda kondensatorer: www.epfl.ch/publications/barrade_rufer_pcc_02.pdf
...om detta skulle kunna appliceras vore det kanske mycket intressant med tankstaellen i framtiden och batteribyte/kondensatorbyte skulle kanske bli mer saellsynt.

_________________
Medlem av www.aktivdemokrati.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-05-03 10:17 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-08 11:37
Inlägg: 25
Ort: Växjö
...och om man inte kan maeta batteriernas kvalitet, kan batterierna vara statligt aegda.

_________________
Medlem av www.aktivdemokrati.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-14 09:17 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Nu har de visat en på riktigt.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article576437.ece

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-21 15:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Mercedes har provat det redan på 70 talet med "min" etanolhusbil :-)

Bild
http://www.hybridcars.com/news/skeptics ... 25627.html

Fast de hävdar att det kan vara farligt, det tror jag nog är minsta problemet med tekniken.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-21 17:33 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Det behöver kanske inte vara så tätt mellan elmackarna i framtiden!
"Förutom en potentiell räckvidd på 160 mil ger tekniken en möjlighet till ett mindre batteripaket med lägre vikt och lägre produktionskostnader."
Från den här sidan.

http://www.automotorsport.se/news/19094 ... paciteten/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-21 18:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kanske ja, men var har jag hört detta förut?
Citat:
Dessvärre säger Toyota att det kommer att dröja ett decennium innan man kan räkna med att den nya batteritekniken kommer i produktion.


Bra rubrik förresten, "Toyota vill tiodubbla batterikapaciteten" men varför så blysamt?

"Aryan vill en perpetuum mobile!"

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011