Laban skrev:
I programmet om miljöbilar som visades på SVT idag jämförde man miljönyttan med etanol producerad av biomassa jämfört med elproduktion av samma råvara. Miljönyttan var 4 ton CO2/år/ha för etanolproduktionen jämfört med 23 ton CO2/år/ha för elproduktion. Alltså nästan 5 ggr bättre.
Kan vara värt att ta i beaktning och är också kanske en av förklaringarna till varför man nu satsar stora pengar på elbilen/pluginhybriden.
Visst, men då hade jämfört veteetanol med energiskog, jag tror inte att man har tagit hänsyn till att veteetanol produktionen även ger foderkakor som ersätter tropisk (regnskogs)soja eller drank som man kan göra biogas av. Däremot så pratades det om värmekraftverk så det är mkt möjligt att både värme och el räknades ihopp. Och då kan man undra om man altid har nytta av värmen, t ex på sommaren, lär det inte finnas lika stor behov av värme kanske. Då används t ex värmeöveskotten av biobränsle kraftverket i Norrköping för att destillera veteetanolen...
Den mängd biomassa/energiskog som växer på en haktar är ju konstant, sedan kan man kalkylera på hur man kan komma längst med en hektar. För (plug-in) hybriderna lär man i varje fall behöva både el och bränsle, kanske en process där man ger cellulosaetanol ur energiskog och bränner resterna i ett värmekraftverk då passar väldigt väl?
/Aryan