Chaan skrev:
aryan skrev:
Chaan skrev:
Dock intressant att Toyotas batterier håller. Jag har själv fortfarande inte fått tag i några Ni-MH-batterier till min walkman som kommer upp i närheten av jämförbar hållbarhet med de gamla nickel-kadmiumbatterierna.
De laddas upp och laddas ur till bara till en bråkdel av sin max kapacitet, skulle du göra likadant (och dessutom skaffa en bra laddare för Ni-Mh batterier som framförallt inte överladdar baterierna) så skulle nog dina walkmanbatterier hålla lika bra.
/Aryan
Göra likadant? Ladda ur dem mindre, tja det går inte att ladda ur dem mindre såsom jag ser det - och vad jag vet har alla laddare till NiMH som jag haft varit sådana som stänger av vid full laddning.
Det finns många anledningar till att små NiMH-batterier håller dåligt.
Den främsta anledningen är nog att laddarna, även om de stänger av förr eller senare när batteriet är fulladdat, ofta stänger av för sent.
Därnäst kommer att man laddar batterierna med onödigt hög ström, de håller betydligt bättre om man begränsar strömmen till högst C/5 eller så.
Ytterligare en aspekt är att NiMH inte mår bra av värme, detta i kombination med att det utvecklas värme i batterierna under hela laddningen är inte så lyckat om inte batterierna blir väl kylda. Och värmeproblemet blir ju större ju högre laddströmmen är, ännu värre blir det om batterierna dessutom utsätts för värme från elektroniken i laddaren.
Till sist ska man komma ihåg att de här småbatterierna ofta inte är avsedda att ha någon vidare livslängd.
Man brukar säga att i ett batteri av en viss storlek som ska kunna säljas till ett visst pris, kan man få in en viss mängd goda egenskaper. Om man förbättrar någon egenskap (t ex ökar kapaciteten) så måste någon annan egenskap (t ex livslängd, inre resistans eller självurladdning) försämras.