Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 09-02-04 14:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Nu kommer det fram i ljuset: Media har tjatat ihjäl sig om hur heta elbilar är, så nu börjar folk undra var man kan köpa dessa fantastiska maskiner, men då visar det sig att de finns inte att köpa.

Citat:
Var köper jag en elbil?
Publicerad: 4 februari 2009, 09.04

Hej,

Vore intressant att läsa om var man kan köpa en elbil i Stockholmsregionen (alltså inte en hybrid, utan en ren elbil för vanligt bruk, dvs inte heller en glorifierad golfcart).

Vad finns det att välja på?

Vad kostar det?

Vad blir kostnad för elförbrukning?

Var kan man ladda den? (hur laddas dagens elbilar, 220 V ”vanligt uttag” eller specialuttag trefas etc?)

Jag kan inte minnas att jag sett en enda annons på ”riktig” elbil någonstans. Jag vet att det byggs en modell i Norge och att GM snart börjar sälja en upphottad variant av gamla Volt. Men vad har jag att välja på jag som vill ha en elbil idag?

Hur mycket extra elproduktion skulle vi behöva i Sverige om vi helt skulle ersätta dagens bensin med el?

Hur tar man hand om batterierna på en elbil som skrotas? Läste någonstans att det ur miljöhänsyn är bättre att köpa en vanlig bensinare än en hybrid eftersom NiMh-batterierna (i tex en Prius) blir en så stor belastning när bilen skrotas. Många bilar i samma storlek som Prius börjar ju närma sig samma totala (relativt låga) bensinförbrukning. Hybriden en miljöbluff?

Med vänlig hälsning,

Johan Beer


Svar:

Det talas väldigt mycket elbil för ögonblicket, och bilsalongerna är fulla med prototyper. Men veterligen finns det ingen elbil att köpa i Sverige, och det lär dröja innan de kommer.

Den norska ”Think” finns ju i någon mån, men kan såvitt jag förstår inte leverera några bilar p g a ekonomiska problem.

De stora tillverkarna är kanske mer intressanta. Världens numera största tillverkare, Toyota, släpper i slutet av året ut 500 plug-in-hybrider (dvs sådana som kan laddas i eluttag) för utvärdering i olika länder; resultaten där blir underlag för kommande massproduktion.

Toyota har även utlovat en liten elbil till år 2012, men det är inte bestämt om den ska komma till Europa, eller Sverige.

Allmänt sett ska man kanske inse att elbilen i modern tappning inte kommer att nå några större volymer eller ”genomslag” förrän kanske runt 2015. Då ligger å andra sidan Sverige bra till, med en i stora delar miljörimlig elproduktion, vi har också ovanligt många bilägare som har tillgång till eluttag vid sina garage, carports och många arbetsplatser.

Vad gäller nickel-metallhydrid-batterierna till Prius uppger svenska Toyotas presschef Bengt Dalström att dessa återvinns till 100 procent, och aldrig behöver bytas under bilens livslängd. Importören har heller inte behövt byta ett enda batteri på någon av de tiotusen Prius som sålts i landet.

Anders Hultman


http://www.svd.se/naringsliv/motor/frag ... 419819.svd

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-04 18:38 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Her kan man kjøpe elbil:
http://www.finn.no/finn/car/used/result?CAR_MAKE=6734

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-05 15:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Citat:
Allmänt sett ska man kanske inse att elbilen i modern tappning inte kommer att nå några större volymer eller ”genomslag” förrän kanske runt 2015.


Den här siffran har figurerat förut och jag tror personligen att det är där vi kommer att hamna. Speciellt med tanke på den ekonomiska krisen och hur den påverkar oljepriset. Räcker med att se på vad som hänt med etanolförsäljning för att se att det är pengarna som styr folkets inköp, inget annat. Dyra elbilar och förhållandevis billig olja lär knappast vara en bra kombination det heller.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-06 09:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Undrar om min kompis som nyligen fått sitt första barn med sin fru vill behålla sin bensin-Volvo S40 generation I i minst sex år till i väntan på elbilen? Han är helt inne på att familjens nästa bil ska bli en elbil. "Det är det allra miljövänligaste."

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-06 09:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Chaan skrev:
Smöra lite för honom och säg att under tiden han väntar kan han etanolkonvertera bilen.


Hittills har han inte varit mottaglig för mina synpunkter...

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-06 12:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Chaan skrev:
Dock är frågan om hybridlösningen leder till förändrad bränsleförbrukning och i så fall åt vilket håll :mrgreen:


Tja, jag har då läst tester där ex Prius spöar TDI modeller i stadskörning , rätt rejält också. När det gäller blandad körning och landsväg är det väl inte lika imponerande men i senaste teknikens värld testade dom Prius och den drog 0.56-0.6 blandad körning. Låter väl hyfsat ok för en bensinbil i alla fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-06 12:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Chaan skrev:
Dock intressant att Toyotas batterier håller. Jag har själv fortfarande inte fått tag i några Ni-MH-batterier till min walkman som kommer upp i närheten av jämförbar hållbarhet med de gamla nickel-kadmiumbatterierna.


De laddas upp och laddas ur till bara till en bråkdel av sin max kapacitet, skulle du göra likadant (och dessutom skaffa en bra laddare för Ni-Mh batterier som framförallt inte överladdar baterierna) så skulle nog dina walkmanbatterier hålla lika bra.

Finns f.ö. numera även NiMH batterier som knappt har någon självurladdning , perfekt till klockor, brandvaranare, fjärrkontroller osv!

I elbilar är de LiPoFe batterier som har framtiden mkt energitätare än NiMh men kräver mera kringutrustning för de är mkt känsliga för överladdning och överurladdning. Litium batterier bör hållas mellan 20 och 80% laddning för bästa livslängd, det gäller även litium laptop och mobil batterier.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-06 13:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Chaan skrev:
aryan skrev:
Chaan skrev:
Dock intressant att Toyotas batterier håller. Jag har själv fortfarande inte fått tag i några Ni-MH-batterier till min walkman som kommer upp i närheten av jämförbar hållbarhet med de gamla nickel-kadmiumbatterierna.


De laddas upp och laddas ur till bara till en bråkdel av sin max kapacitet, skulle du göra likadant (och dessutom skaffa en bra laddare för Ni-Mh batterier som framförallt inte överladdar baterierna) så skulle nog dina walkmanbatterier hålla lika bra.

/Aryan


Göra likadant? Ladda ur dem mindre, tja det går inte att ladda ur dem mindre såsom jag ser det - och vad jag vet har alla laddare till NiMH som jag haft varit sådana som stänger av vid full laddning.


Det finns många anledningar till att små NiMH-batterier håller dåligt.
Den främsta anledningen är nog att laddarna, även om de stänger av förr eller senare när batteriet är fulladdat, ofta stänger av för sent.
Därnäst kommer att man laddar batterierna med onödigt hög ström, de håller betydligt bättre om man begränsar strömmen till högst C/5 eller så.
Ytterligare en aspekt är att NiMH inte mår bra av värme, detta i kombination med att det utvecklas värme i batterierna under hela laddningen är inte så lyckat om inte batterierna blir väl kylda. Och värmeproblemet blir ju större ju högre laddströmmen är, ännu värre blir det om batterierna dessutom utsätts för värme från elektroniken i laddaren.

Till sist ska man komma ihåg att de här småbatterierna ofta inte är avsedda att ha någon vidare livslängd.
Man brukar säga att i ett batteri av en viss storlek som ska kunna säljas till ett visst pris, kan man få in en viss mängd goda egenskaper. Om man förbättrar någon egenskap (t ex ökar kapaciteten) så måste någon annan egenskap (t ex livslängd, inre resistans eller självurladdning) försämras.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-18 10:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Här är elbilarna du kan köpa redan i dag


http://www.metro.se/_internal/cimg!0/ha ... t350t70py9
http://www.metro.se/_internal/cimg!0/9o ... kosdvg6vwa
http://www.metro.se/_internal/cimg!0/k5 ... 5yo9ix2n73

http://www.metro.se/se/article/2009/02/ ... /index.xml

Jo, det är ju riktiga familjebilar som man lastar in hustru, barn och svärmor i tillsammans med packning för tre veckors semester och sedan sträckkör till Medelhavet med...

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-18 22:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Njae. Men å andra sidan är väl 90% av all bilkörning pendling till jobbet, en person/bil. Sen pratas det väl ofta om det här med att man kan hyra en bil när man ska ha hustru, barn och svärmor med sig. Alt får väl svärmor sitta på dragkroken, haha.

Men personligen skulle jag aldrig köpa någon av dagens elbilar, eller jo, en Tesla eller en Fisker Karma när dom släpps, om jag hade ofantligt mycket pengar.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011