Hur mäter man bränsleflödet i bilar? En snabbgoogling på en sida ger besked att det finns mer än en handfull olika metoder. Snarast två fulla händer:
Flödesmätare
Ett brett produktprogram av flödesmätare gör att SIKAMA alltid kan erbjuda den mätare som passar bäst för en specifik applikation.
Differenstrycksmätare används för mätning av gaser och vätskor med hög mätnoggrannhet och lågt tryckfall.
Kolvflödesmätarnas konstruktion och materialval gör att den kan användas för nästan alla vätskor oavsett viskositet och övriga kemiska egenskaper. Flödesområde 1 till 200 l/h, arbetstryck max 300 bar.
Kugghjulsmätare lämpar sig för mätning av t ex högviskösa tryckerifärger, smörjoljor, polyol, isocyanat och mycket annat. Flödesområde 0,008 till 700 l/min, arbetstryck max 480 bar.
Lamellflödesmätare kan användas för mätning av vatten, syror, fett, saltlösningar och nästan alla pe¬tro¬kemiska produkter från LPG till bitumen. Flödesområde 1 till 16 000 l/min, arbetstryck max 320 bar.
Magnetiska flödesmätare kan användas för nästan alla vätskor som är elektriskt ledande. Mätprincipen är oberoende av viskositet, densitet, temperatur eller partiklar i vätskan. För flöden upp till 1 880 m3/min.
Massflödesmätare av Coriolistyp med vätskeberörda delar av syrafast stål eller hastelloy C. Hög noggrannhet oberoende av viskositet. Flödesområde 0,001 till 25 000 kg/min, arbetstryck max 900 bar.
Ovalhjulsmätare kan användas för både lågviskösa och högviskösa vätskor. Mätområde 0,008 till 50 l/min, arbetstryck max 25 bar.
Rotormätare kan användas för mätning av allt från dricksvatten till olika petroleumprodukter. Flödesområde 6 till 4 730 l/min, arbetstryck max 100 bar.
Turbinflödesmätare används för mätning av lågviskösa vätskor, upp till 500 cSt, såsom vatten, vattenlösningar, dieselolja, hydraulolja, etanol m m. Flödesområde 1 till 9 167 l/min.
Vippskivemätare används för lågviskösa vätskor. Flödesområde 8 till 230 l/min, arbetstryck max 10 bar.
Många av SIKAMAs flödesmätare kan även levereras i ATEX-klassat utförande.
Sidan heter:
http://www.sikama.se/sika/produkter/Flodesmatare.html
När jag var båtägare funderade jag på detta lite grand. Och flödesmätare fanns för fritidsbåtar, men dom var långt ifrån billiga.