Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-12 16:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Tycker nog att du inte direkt markerade att du trodde detta var en bluff, en tyken bredsida riktad rakt mot elbilshypen från folk som börjar tröttna på all "spännande ny teknik"...


Det måste väl ändå finnas ett mellanting mellan frälsare och bluff ?

Världen är inte svart eller vit...


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-12 16:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Jag tror Koenigsegg snarare vill antyda en slags Redox batterier http://en.wikipedia.org/wiki/Redox_battery vilka på papper i varje fall ser väldigt intressanta ut , men det gjorde väl bränsleceller också.


Den typen av lösning vet jag att jag har läst om för flera år sedan. Inte hört något om det på sistone vilket kanske säger något.

Som vanligt så har jag svårt för jämförelsen med bränsleceller eftersom problemet där inte bara är just själva bränslecellen. Jag vill också påstå att bränsleceller inte ser bra ut på pappret.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-12 18:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Tycker nog att du inte direkt markerade att du trodde detta var en bluff, en tyken bredsida riktad rakt mot elbilshypen från folk som börjar tröttna på all "spännande ny teknik"...


Det måste väl ändå finnas ett mellanting mellan frälsare och bluff ?

Världen är inte svart eller vit...


Absolut finns det nyanser.
Men denna hype är värre än vanligt, tom bränslecells-hypen förbleknar ju fullständigt för närvarande.
Jag tycker en del elbilsfantaster borde börja se dessa nyanser också...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-13 10:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Bränslecellshype ??? Jag trodde den var stendöd just nu.

Sen tror jag att många av någon anledning inte läser det som faktiskt sägs i artiklarna. Väljer bort det som inte passar in i den bild man vill visa helt enkelt.

När det gäller elbilshypen och ex det här med laddning så är man faktiskt rätt medveten om vad som krävs. Ex:

http://www.autobloggreen.com/2007/08/17 ... ery-in-10/

Citat:
The answer to this question is an unequivocal NO! You can plug in the Altairnano (or A123) batteries into a 110V outlet to charge but that takes 6-8 hours for a full charge. The fast charging capability requires a special charging station that no one is likely to have at home any time in the foreseeable future.

When ABG interviewed Altairnano CEO Dr. Alan Gotcher earlier this year he explained what was needed. The fast charging requires 480V and somewhere between 500-1000 amps. They foresee gas stations and the like installing charge stations that would store electricity locally in something like a huge capacitor and then pump it into the car on demand. This kind of station won't be cheap, requires a huge cable to charge the battery at that rate and poses potential safety risks. When I spoke to Ric Fulop of A123 last week, he explained that their batteries are capable of such fast charging as well, but they aren't advertising it or focusing on it because of the infrastructure that would be needed to support it. So even though Phoenix, Zap, Lightning and Altairnano are talking up that capability, don't expect anyone, except perhaps some fleet operators, to be able to do this.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-13 10:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Bränslecellshype ??? Jag trodde den var stendöd just nu.

Jo....och vad kan man dra för lärdom av den....?

Citat:
Sen tror jag att många av någon anledning inte läser det som faktiskt sägs i artiklarna. Väljer bort det som inte passar in i den bild man vill visa helt enkelt.

Precis...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-13 15:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Jo....och vad kan man dra för lärdom av den....?


Att det som inte ens på pappret är en bra ide knappast lär bli det i verkligheten heller ?

Elbilen är däremot på pappret en superbra ide. Det tycker väl t.o.m du ? :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-13 16:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Jo....och vad kan man dra för lärdom av den....?


Att det som inte ens på pappret är en bra ide knappast lär bli det i verkligheten heller ?

Elbilen är däremot på pappret en superbra ide. Det tycker väl t.o.m du ? :-)


På pappret låter väl en avgasfri energiomvandlare av ett kemiskt bränsle toppen...med tanke på hur svårt det är att lagra el.
På pappret låter ellagring i fordon som en dröm..men i verkligheten vet vi redan hur enormt svår uppgiften är som sagt.

Vilken hype som är mest orealistisk låter jag vara osagt, båda har forskats på för miljarder, i decennier, utan säljbara produkter som resultat.
Jämför man detta med forskningsinsatserna på produktionssätt för alternativa, hållbara, kemiska bränslen som fungerar i dagens och även framtidens avancerade motorer, så inser man var största potentialen ligger, iaf tills samma insats gjorts på den sidan.

Den dagen samma insatser gjorts på alla dessa tre områden, (el-, b-cell, alternativ till bensin o diesel i konventionella motorer) kan vi enkelt dra slutsatsen vilket som kommer att vinna, iaf för majoriteten av bilar som kommer att säljas.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-03-14 16:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
På pappret låter väl en avgasfri energiomvandlare av ett kemiskt bränsle toppen...med tanke på hur svårt det är att lagra el.


OBS, på pappret, dvs i teorin bör man nog också kolla på källa till hjul effektivitet, distributionskostnader osv. Inte bara vattnet som kommer från avgasröret. Men det behöver jag väl inte nämna åt dig va ??

Jag har alltså svårt att se hur man idag kan tycka att bränslecellen + väte är en bra ide när källa till hjul effektiviteten ligger på kanske 15% och elbilen med dagens teknik kan ligga på 70+ %

Har läst om bakterier som omvandlar solenergi direkt till väte, potentiellt med upp till 50% effektivitet. Då först kanske vi kan börja snacka vätesamhälle. Åtminstone för vissa typer av fordon.

Citat:
På pappret låter ellagring i fordon som en dröm..men i verkligheten vet vi redan hur enormt svår uppgiften är som sagt.


Det är inte en svår uppgift, vi har ju haft elbilar sedan 100 år tillbaka. Men det är fortfarande dyrt och oljan är förhållandevis billig. Allting handlar som vanligt om pengar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 09-08-26 09:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 623626.ece

Citat:
Tidigare i år presenterade Koenigsegg ett långtgående samarbete med schweiziska NLV Solar. Men Koenigseggs partner i utvecklingen av elbilen Quant åtalas nu för bedrägeri. Och NLV Solar framstår som ett skojarföretag.


Citat:
På vårens bilsalong i Genève ställde de ut konceptbilen Quant, som ritats och tillverkats under Koenigseggs ledning.

Bilen sades vara försedd med "banbrytande teknik", bland annat en helt ny typ av batteri som sades ge en räckvidd på 500 km.

Dessutom var bilen täckt av solceller som påstods öka räckvidden ytterligare.

Enligt pressmeddelandet skulle Quant "stärka Koenigseggs position i framkanten av innovativ high-end bildesign och tillverkning".

Både körbara prototyper och serieproduktion utlovades.

Men i hemlandet Schweiz anklagas la Vecchia för att ha lurat en investerare på 340 miljoner kronor, varav större delen ska ha förts över till la Vecchias privata konto.

Den misslyckade investeringen gjordes 2001 och investeraren sade sig ha blivit lurad efter att bland annat ha sett patenthandlingar på batteriteknik som aldrig förverkligats.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011