Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 04:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 09-03-20 09:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Om nu befintliga och kommande elbilar duger vad gäller komfort och utrymmen, varför är då de bilar man ser på vår gata följande: En Volvo S70 (par med vuxna utflyttade barn), en Volvo V70 och en Volkswagen Golf 5-dörrars (par med dotter på 1 1/2 år), en Volvo V70 (par med två barn på 2 och 4 år), en Volvo V70 och en Toyota Corolla kombi (par med sex barn, varav fyra vuxna utflyttade och två hemmaboende på 8 respektive 12 år). Till sist vår Ford Focus flexifuel 5-dörrars (par utan barn).

Citat:
Därför vill 75 % ha elbil
Av Jonnie Wistrand

Tre fjärdedelar av svenskarna vill ha en elbil. Det är inte bara miljöhänsyn som skapar intresset.

Tre av fyra vill ha en elbil i Sverige. Ännu fler vill ha en laddhybrid. Det visar en undersökning från Elforsk som utreder förutsättningarna för att få ut 600.000 elbilar och laddhybrider på vägarna till 2020.

Detta visar att det finns ett mycket stort intresse bland allmänheten för elfordon. De allra flesta klarar också det mesta av resandet med en elbil. Det är ytterst få resor som är längre än vad en laddning i en ny elbil klarar, säger Stefan Montin, programchef på Elforsk i en kommentar.

Några procent är negativa till elbilar, enligt undersökningen. Orsakerna är främst att de tillfrågade inte tror tekniken är mogen och att priset kommer att bli för högt.

Intresset är störst bland män och det drivs i första hand av män. Men även teknikintresserade gillar tanken. Elbilar och laddhybrider bygger på ny teknik vilket väcker deras intresse. Stilorienterade grupper uttrycker också gillande. Ett elfordon passar deras stil, menar de i undersökningen.

- De teknikintresserade och stilorienterade är speciellt intressanta eftersom de oftare är tjänstebilsförare. Mycket talar därför för att de kan bli nyckelgrupper när elfordon ska etableras på marknaden, säger Mats Lindgren vd på Karios Future som ansvarat för undersökningen.

Priset blir avgörande när valet står mellan elbil och en konventionell bil. Av de intresserade kan drygt 40 procent tänka sig att lägga 20.000 kronor eller mer extra i samband med köp av en elbil eller laddhybrid.

Elforsks slutsats av undersökningen är att målet om 600.000 bilar är realistiskt. Infrastruktur finns i stor utsträckning på plats även om det till exempel saknas ladduttag i stadsmiljöer, på vissa arbetsplatser och vid köpcentra.


http://www.teknik360.idg.se/2.8229/1.21 ... --ha-elbil

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-20 10:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Baserat på samtal med kollegor så är nog många intresserade av en elbil/pluginhybrid.
Tror också att man kan tänkas betala en hel del mer än 20 000 extra, givetvis beroende på batterikostnad sett över bilens livstid, oljepriset. kostnad för underhåll osv. Dvs, vad kostar det..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-20 11:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Troligen är elforsks marknadsundersökning betydligt nogrannare utförd än alla biltillverkares, vilka halstarrigt vägrar montera in några simpla batterier och enkelt sälja ytterligare 10000-tals bilar.
Nej, man föredrar att stänga fabriker och gå i konkurs...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-20 15:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nåja, alla tycker ju inte att bilar är för bullriga...
Sådant brukar komma från de som bor vid en trafikerad väg i första hand.
Jag antar att undersökningen avsåg personer som hade körkort och avsåg använda bilen, inte bilhatare med 100-kort.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 04:51 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-08 11:37
Inlägg: 25
Ort: Växjö
Sa som man staellt fraagan till folk aer det inte lustigt hur resultatet blev.
Alla vill ha allt, men inte betala foer det. Man vill ha koerstraecka och gaerna en extra liten ottomotor som kan kicka in naer batteriet aer tomt.

Blligast vore givetvis att INTE fylla bilarna med dubbla motorer, elsystem och braenslen och istaellet ha staellen daer man kan byta sina smaa billiga batteripack snabbt.

Jag lovar att alla som vill ha elbil vill ha detta. Helt enkelt foer att det blir billigast och baest.

_________________
Medlem av www.aktivdemokrati.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 08:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
martinvaxjo skrev:
Blligast vore givetvis att INTE fylla bilarna med dubbla motorer, elsystem och braenslen och istaellet ha staellen daer man kan byta sina smaa billiga batteripack snabbt.


Jag tror inte att så många vill byta "små och billiga batteripack" var 5:e mil. Skulle bli väldigt jobbigt att köra ex genom Sverige på det sättet. Jag skulle nog kräva åtminstone 20 mils räckvidd för att ens fundera på något sådant och då är batteripacket långt ifrån litet och definitivt inte billigt.

Men visst, dubbla motorer, bränslen osv kostar pengar, men det gör också det extra batteri du måste ha i en ren elbil för att få en räckvidd som känns acceptabel, tror ingen vill köra på gränsen varje dag man åker till jobbet ex. Jag skulle nog vilja ha 10 mils räckvidd om jag körde 5 mil varje dag. I en pluginhybrid är det inte samma krav, där kan man nöja sig med nästan exakt den sträcka man kör..

Pluginhybridtanken bygger ju på att det då ändå kanske blir billigare med dubbla system pga att batteriet är dyrt, alternativt att du då får "obegränsad" räckvidd och att folk trots allt är vana vid det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 08:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
martinvaxjo skrev:
Sa som man staellt fraagan till folk aer det inte lustigt hur resultatet blev.
Alla vill ha allt, men inte betala foer det. Man vill ha koerstraecka och gaerna en extra liten ottomotor som kan kicka in naer batteriet aer tomt.

Blligast vore givetvis att INTE fylla bilarna med dubbla motorer, elsystem och braenslen och istaellet ha staellen daer man kan byta sina smaa billiga batteripack snabbt.

Jag lovar att alla som vill ha elbil vill ha detta. Helt enkelt foer att det blir billigast och baest.


Exakt! Det kan hända att även jag skulle överväga en renodlad elbil på ålderns höst när jag går i pension om 32 år, men just nu är svaret från mig ett rungande nej!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 09:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag kan då definitivt tänka mig en renodlad elbil. Finns ju en fördel med detta, inga oljebyten osv.

Vi behöver ändå två bilar så varför inte en elbil för det dagliga behovet, sen får man en jävligt fin gammal Volvo idag för nästan ingenting, 00'r som har gått 16 000 mil för under 30 000. Spelar roll att den inte är direkt bränslesnål om man kör 5 mil i veckan med den. Och 16 000 mil är inte direkt mycket för en Volvo. Precis inkörd.. Och konvertera går ju också..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 20:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
martinvaxjo skrev:
Blligast vore givetvis att INTE fylla bilarna med dubbla motorer, elsystem och braenslen och istaellet ha staellen daer man kan byta sina smaa billiga batteripack snabbt.

Jag lovar att alla som vill ha elbil vill ha detta.

Nej...

Citat:
Helt enkelt foer att det blir billigast och baest.

Jag är skeptisk till båda delarna.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-18 20:36 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Jag skulle kunna tänka mig en ren elbil, kör för det mesta mindre än 3 mil/resa och oftast runt 1 mil/resa. De gånger jag behöver åka längre än 6 mil kan jag låna svärmors/svärfars bil alternativt någan annans i släkten. Problemet för mig med elbilar är att det inte går dra släpvagnar med dom (har jag hört, stämmer det?).

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-18 21:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Folk vill ha en bil för extremfallen: semesterresan med hela familjen, med mycket bagaget överfyllt med packning och en gigantisk husvagn efter. Därför ska bilen ha stora kupéutrymmen och kanske till och med fler än fem säten, enormt bagageutrymme och vrålstark motor. Varför skulle inte detta gälla elbilar också? Om man vid 95% av resorna kör under tre mil per resa, varför nöja sig med en bil som klarar 8-10 mil per laddning? 20-25 borde man kräva. Minst. För extremfallens skull!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-19 07:56 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Anders skrev:
Jag skulle kunna tänka mig en ren elbil, kör för det mesta mindre än 3 mil/resa och oftast runt 1 mil/resa. De gånger jag behöver åka längre än 6 mil kan jag låna svärmors/svärfars bil alternativt någan annans i släkten. Problemet för mig med elbilar är att det inte går dra släpvagnar med dom (har jag hört, stämmer det?).

Elbilar som togs fram för mer än tolv år sedan gick bra att dra släp med som man ser här.
http://www.youtube.com/watch?v=shk_JEXShzE
Från den här sidan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV
Toyota tested the RAV4 EV in Japan for 300,000 miles (480,000 km) over two years before introducing the vehicle in the United States.
The RAV4 EV has a governed top speed of 78 miles per hour (126 km/h), a tested 0-60 time of around 18 seconds (depending on state-of-charge on the batteries) and a range of 80 to 120 miles (130 to 190 km). Mileage depends on the same factors as a traditional gasoline-powered vehicle, mainly rolling resistance and average speed (aerodynamic drag).

The RAV4 EV has 24 12-volt 95Ah NiMH batteries capable of storing 27.4 kWh of energy.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-19 10:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Anders skrev:
Jag skulle kunna tänka mig en ren elbil, kör för det mesta mindre än 3 mil/resa och oftast runt 1 mil/resa. De gånger jag behöver åka längre än 6 mil kan jag låna svärmors/svärfars bil alternativt någan annans i släkten. Problemet för mig med elbilar är att det inte går dra släpvagnar med dom (har jag hört, stämmer det?).


Måste du verkligen använda en bil för så korta resor? Oavsett om den är eldriven eller ej så flytter man omkring en enorm massa för at bara förflytta din kropp. Är man frisk (eller vill bli det) kan man cykla resorna under en mil, det är ju altid miljövänligare att trampa än att ladda batterier.

Orkar man inte det, ska man (för)långt eller är det brantabackar i vägen så tror jag att en cykel med elmotor som gör trampandet lätt är en optimal lösning. Upp till 3 mil funkar det nog eller så är kanske en elmoped en bra lösning, fast man fryser mera på vintern då än när man trampar (med) själv.

RAV4 ovan förbrukar alltså 2-3kWh per mil, med elmoped kommer man 6 ggr så långt, med cykel med elstöd mins 12 ggr så långt om man inte trampar.

Släp kan man också ha bakom cykel eller elmoppen, jag brukar "storhandla" med cykel eller elmoppe nästan varje vecka med ett släp. Det går också bra att hämta en står bål ekologisk isolationsmaterial (som knappast får rum i en mindre bil) hos buggmarknadens drive-true med elmoppe och släp :-)
Bild

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-20 22:15 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Nej det behöver jag inte och ibland så cyklar jag. Ibland så tar jag bilen och handlar sedan på vägen hem. För det mesta så handlar det dock om ren lättja från min sida när jag tar bilen.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011