Dubbelt var väl att ta i. Teslan är väl inte direkt att jämföra med en Saab 9-3, räcker med att se på den för att förstå detta.
Sen tror jag inte man ska kolla på Teslan för att jämföra priser med elbilar vs std förbränningsmotorer. Teslan tillverkas av en liten tillverkare, ny i branschen, med ny teknik som knappasts kan beskrivas som mogen när vi pratar om bilar. Vi vet nog mer när det kommer elbilar från de större tillverkarna som har lite bättre förutsättningar att få ner priset vid massproduktion. Nissan säger ex detta:
http://www.autobloggreen.com/2009/03/23 ... itive-wit/
Citat:
While speaking about the upcoming event, Perry let slip that the pricing of the vehicle will be competitive with the Honda Civic, Toyota Camry and Nissan Altima. "We're not going to be charging a premium for this car, batteries included," he said in a statement that seemed to rule out the battery leasing model.
Räckvidden på 26 mil är också rätt väl tilltagen om man ska ha den som en pendlingsbil och potentiellt kan ladda på arbetsplatsen, så där finns det också möjligheter till en ännu billigare variant. För mig skulle det räcka med 15 mil eller kanske t.o.m 10 mil om jag kunde uppgradera sen till ett rimligt pris, om behovet uppstår.
Alt får dom förstås utnyttja utrymmet fram och slänga in en mindre förbränningsmotor, givetvis etanolkapabel, på låt säga 50hk eller nåt sånt, sen minska ner räckvidden ännu mer. Då kan jag nöja mig med 5 mils räckvidd på el. Kommer ändå inte utnyttja mer vid 99% av mina körningar.