Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 22:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: ELFIR
InläggPostat: sön 07-09-02 16:22 
Offline

Blev medlem: fre 07-08-24 11:24
Inlägg: 34
Ort: Från
Hos ELFIR http://www.elbilarsverige.se/ finns massor med intressant läsning om elfordon och hybrider.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 07-09-03 07:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag såg "Mordet på den elektriska bilen" igår. Mycket intressant! Riktigt fula knep som användes för att bli av med en bil som blev mer populär än man hade räknat med. Fast det är klart, skulle du fråga en biljournalist idag om skälet till elbilens död skulle han säkert ange batterierna som skälet, fastän den "frikändes" i filmen. Samma biljournalister hyllar nu hybriden och kommande laddhybriden, som ju i själva verket bara är en förbättring av den gamla elbilen.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-03 08:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja kul/intressant film, även fast den "känns" lite amerikansk och lite vinklad ibland.

Största "boven" i dramat är nog bilindustrin som lyckades att vrida tillbaka California's stränga lagstiftning. Ironiskt attToyota utvecklade hybridtekniken pga att de var oroliga att komma på efterkälken och att de nu har gått om GM, rätt åt GM!

MvH Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-03-29 07:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ordnung skrev:
I princip borde då (i ett tänkt avlägset scenario) stockholmare med villa och tvåbilsgarage ha en bil med förbränningsmotor för turer till sommarstugan och en elbil för turer till stan och affären.


Nu är jag visserligen inte en stockholmare men jag hade definitivt kunna tänka mig en ren elbil som pendlingsbil. Räckvidden bör nog helst vara 15 mil i alla fall.

En Tesla Model S hade suttit fint. Hade man fått en för 400-450 tusen så hade jag kunnat tänka mig en sån :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-03-29 11:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Dubbelt var väl att ta i. Teslan är väl inte direkt att jämföra med en Saab 9-3, räcker med att se på den för att förstå detta.

Sen tror jag inte man ska kolla på Teslan för att jämföra priser med elbilar vs std förbränningsmotorer. Teslan tillverkas av en liten tillverkare, ny i branschen, med ny teknik som knappasts kan beskrivas som mogen när vi pratar om bilar. Vi vet nog mer när det kommer elbilar från de större tillverkarna som har lite bättre förutsättningar att få ner priset vid massproduktion. Nissan säger ex detta:

http://www.autobloggreen.com/2009/03/23 ... itive-wit/

Citat:
While speaking about the upcoming event, Perry let slip that the pricing of the vehicle will be competitive with the Honda Civic, Toyota Camry and Nissan Altima. "We're not going to be charging a premium for this car, batteries included," he said in a statement that seemed to rule out the battery leasing model.


Räckvidden på 26 mil är också rätt väl tilltagen om man ska ha den som en pendlingsbil och potentiellt kan ladda på arbetsplatsen, så där finns det också möjligheter till en ännu billigare variant. För mig skulle det räcka med 15 mil eller kanske t.o.m 10 mil om jag kunde uppgradera sen till ett rimligt pris, om behovet uppstår.

Alt får dom förstås utnyttja utrymmet fram och slänga in en mindre förbränningsmotor, givetvis etanolkapabel, på låt säga 50hk eller nåt sånt, sen minska ner räckvidden ännu mer. Då kan jag nöja mig med 5 mils räckvidd på el. Kommer ändå inte utnyttja mer vid 99% av mina körningar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-03-29 11:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
För 90 tkr har du en beg clio som kan klara 10 mil på en laddning om mn kör lungt se http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=4908

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-03-29 13:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
En gammal Clio för 90 000 :- (motsv bensinare = 15 000) och som antagligen gör 0-100 på 15+s , toppfart = 100 km/h, känns väl inte jättespännande, tyvärr.

Gamla elbilar har idag ett rätt högt andrahandsvärde också, antagligen beroende på att det är lite i ropet. Se ex Rav 4:orna som sålts på e-bay för rätt hiskeliga summor. Frågan är hur det ser ut om de elbilar som ska lanseras inom något/några år kommer. Jag misstänker att man kommer få skänka bort bilar som clio'n ovan då, men vi får väl se.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-03-29 16:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ordnung skrev:
Jag skulle tro att alla svenska familjer skulle ta två etanolsaabar istället för en tesla.


Och säkert ännu hellre än en 1/2 Tesla Roadster :-)

Citat:
100 år räcker inte. Personligen tror jag bara elbilar kommer slå på bred front i sin enklaste form med blybatterier. Tillverkar man batterierna i u-länder kommer det bli lönsamt. Tills blyet i världen kommer bli bristvara iaf.


100 år av kontinuerlig utveckling och massproduktion ?? Man måste också skilja på teknisk mognadsgrad och produktionsmässig mognadsgrad.

Citat:
Därutöver är det bara politik som kan göra elbilar lönsamma, precis som att etanol inte kan konkurrera fritt med fossilbränslen ännu. Men det kommer nog ske en skärpning av avgaskraven i många innerstäder på 30 års sikt. Lastbilar handikappas inte nämnvärt av en stor barlast. Och eftersom utvecklingen går mot megastäder kommer vi nog få se sådana som levererar i innerstäderna.


Initiellt måste det nog till politik för att göra elbilar lönsamma. Jag tror definitivt att det kommer kunna bli så utan subventioner också, frågan är då när. Men jag är inte emot subventioner så jag ser inte problemet.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011