Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-21 19:41 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Angående skillnad i förbrukning, finns det lite olika faktorer:
* Du har aldrig värmt bränslet till >70 grader eller luften till >100 grader så du har ju ingenting att jämföra med.
* Vinterkvalitet på etanolen på vintern ger förbättrad bränsleekonomi pga högre bensininnehåll.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-21 20:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Men det är ändå välkänt, och syns tydligt om man för noggrann körjournal, att bränsleförbrukningen ökar ju kallare vädret är. Detta gäller bilar som saknar luftförvärmning från fabrik, såväl FFV-bilar som bensinbilar.

På bilar som har luftförvärmning, har utetemperaturen mindre betydelse för bränsleförbrukningen, bortsett från den extraförbrukning pga kallstarter och varmkörning som märks om en bil mest används för korta körningar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-21 21:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
GL skrev:
Dr. Mabuse skrev:
------
Om man förvärmer etanolen (till exempelvis 90°C) ligger vi över både etanolens och bensinens kokpunkt vid trycket vi har i insuget. E85 kokar då i ögonblicket den lämnar munstycket och kan även tack vare värmen fördelas i mindre droppar. Hinner dessutom bensinen i E85 koka kommer gasutvidgning i droppar från insprutningsmunstycket att finfördela dropparna ytterligare. Om dropparna redan är finare innan kompressionstakten börjar har dropparna mycket större yta i förhållande till volymen, vilket för att de förångas snabbare när de hettas upp av kompressionen.

I båda fallen kommer viss kondensering att ske mot väggarna, men de droppar som vinns kvar i cylindern kommer att utnyttjas effektivare om dropparna är bättre finfördelat.

För mig verkar det vettigare att förvärma etanolen istället för luften (även om det till kallstarted skulle vara bäst med både-och.



(edit snavfel)


Förhållandet mellan ångbildningsvärmet, ung. 750 kJ/kg, och värmekapaciteten av vätskan, ung. 2.5 kJ/kg*grad, gör att det bara behövs en liten avkokning av vätska till gas för att sänka vätsketemperaturen under kokpunkten. T ex behövs bara 10% avkokning av volymen i en droppe för att sänka temperaturen från 90 grader till 60 grader. Detta motsvarar en radieminskning hos droppen med 3.5 %. Därefter blir värmeöverföringsprocessen ungefär densamma som vid luftförvärmning men med omvänt värmeflöde.

Då vill jag påpeka att även dessa siffror förutsätter ideala förångingar där händelseförloppets hastighet inte tas hänsyn till.

Luft/bränsleblandningens temperatur vid full kompression är väl flera hundra grader? Däremot har E85 en termisk resistans som gör att mittpunkten på en droppe inte har samma tempertur som yttersta delen vid uppvärmning. Även om droppen värms upp hinner den inte koka upp helt därför att det helt enkelt går för fort.
Om droppen däremot redan innan ligger nära kokpunkten går det snabbare.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-21 23:18 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Man kan ju tycka att förvärmning av bränslet, även gällande bensin och då framförallt vintertid, är någonting biltillverkarna borde ha inkluderat. Det är ju verkligen synd att inte använda spillvärmen en motor producerar till någonting vettigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-22 14:33 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
torbjorn skrev:
Men det är ändå välkänt, och syns tydligt om man för noggrann körjournal, att bränsleförbrukningen ökar ju kallare vädret är. Detta gäller bilar som saknar luftförvärmning från fabrik, såväl FFV-bilar som bensinbilar.

På bilar som har luftförvärmning, har utetemperaturen mindre betydelse för bränsleförbrukningen, bortsett från den extraförbrukning pga kallstarter och varmkörning som märks om en bil mest används för korta körningar.



fler förslag?
en annan vinkling....
en korrekt konvereterad(+25%) etanolbil utan kallstartanriking går inte att starta vid -10, men samma bil går fullständigt perfekt vid -25°.
varför?
om etanoldropparna svårligen tar åt sig värme från omgivande luften?

varför

och att den drar mera soppa vintertid påverkas mycket av att själva drivlinan är kall, hur mycket förbrukningen ökar p.g.a. det är svårt att veta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-22 14:35 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
torbjorn skrev:
Men det är ändå välkänt, och syns tydligt om man för noggrann körjournal, att bränsleförbrukningen ökar ju kallare vädret är. Detta gäller bilar som saknar luftförvärmning från fabrik, såväl FFV-bilar som bensinbilar.

På bilar som har luftförvärmning, har utetemperaturen mindre betydelse för bränsleförbrukningen, bortsett från den extraförbrukning pga kallstarter och varmkörning som märks om en bil mest används för korta körningar.


Är det så att bränsleförbrukningen med varmkörd motor vid kall väderlek är högre än vid varmare väder? Jag har alltid tolkat den högre förbrukningen på vintern som att det går åt mer bränsle vid iskall start än vid normalkall start.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-22 15:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
krassegrand skrev:
Är det så att bränsleförbrukningen med varmkörd motor vid kall väderlek är högre än vid varmare väder? Jag har alltid tolkat den högre förbrukningen på vintern som att det går åt mer bränsle vid iskall start än vid normalkall start.


Ja, jag skulle vilja påstå det, man märker den höjda förbrukningen även vid långa landsvägskörningar.
Och omvänt, om det är ovanligt varmt sommarväder uppåt +30 °C så finns det åtminstone enstaka tydliga fall där förbrukningen har sjunkit jämfört med normala svenska sommarförhållanden. Detta har åtminstone observerats när man kör på E85, jag vet inte om det märks så tydligt på bensin.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-22 18:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Här finns mitt bidrag till debatten om varför det blir högre förbrukning på vintern.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 6781#16781

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-22 22:26 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
krassegrand skrev:
GL skrev:

Man måste skilja på nyttan av luftförvärmning vid dellast då den har effekt både på förångningen och strypförlusterna som påverkar bränsleförbrukningen och nyttan av intercooler efter turbon för att uppnå högsta möjliga effekt.


Menar du att man har intercooler för att få in mer luft vid fullgas och att man bara har nytta av den då?
De moderna turbobilar jag känner till lite mera ingående är Smarts 698cc. Där har man intecooler på alla (charge cooler på 100hk) och varierar bland annat turbotrycket för att få olika effekt i motorerna. Vore det inte då en onödog utgift att sätta intercooler på även den effektsvagaste versionen när man helt enkelt kan sänka turbotrycket?

Tyvärr är det inte så enkelt. Varm insugsluft tar plats och leder till att man närmar sig spikgränsen lättare på bensindrift. Skulle man optimera en motor mot E85 drift så skulle jag montera bort IC/ersätta med rakt rör.

På en dieselmotor så är det hur mycket volym luft som orkas pumpa runt som ger effekt. Du vill ha ett i princip så stort överskott på luft du kan få för att kunna ta ut effekt ur motorn utan att överhetta den. En IC är alltså nödvändig.

krassegrand skrev:
Jag tror jag ska ta fram min Digimoto och kolla tempen när jag kör till jobbet, tyvärr går det inte förrän nästa vecka.
Det skulle vara intressant att se skilnaden vid 95 okt och E85 också.

Du ser inte skillnaden i insugslufttemp på dessa verktyg vid olika drivmedel. Det är här den största vinsten med mappning kommer in, den volymetriska effiktiviteten skiljer sig åt mellan drivmedelssorterna. Ett sätt skulle vara att studera lambdaintegratorn, long term och short term adaptionerna för att kunna beräkna den nya volymetriska effektiviteten.

E85 mår bättre av lite varmare luft, men varm insugsluft efter en turbo kan betyda ohälsosamma driftsförhållanden för turbon så var försiktig. :P

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-04-25 06:31 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
J.K Nilsson skrev:
E85 mår bättre av lite varmare luft, men varm insugsluft efter en turbo kan betyda ohälsosamma driftsförhållanden för turbon så var försiktig. :P

J.K Nilsson


Om jag har koll på insugsluftens temp med Digimoto så borde jag kunna undvika skadliga nivåer, eller?

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-04-25 09:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
J.K Nilsson skrev:
-----E85 mår bättre av lite varmare luft, men varm insugsluft efter en turbo kan betyda ohälsosamma driftsförhållanden för turbon så var försiktig. :P

J.K Nilsson

Varför skulle varm luft efter turbon vara ohälsosamt för den? Luften är väl lika varm vid turbon vare sig den kyls senare eller ej.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011