Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 09-05-29 11:47 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-29 09:53
Inlägg: 38
Ort: Från
Hej alla!

Vet sedan tidigare etanol konverteringar att det finns gott om kunskap på detta forumet, detta är dock ingen etanolrelaterad fråga men det finns ju kunskap här som inte bara handlar om sprit.

Vi börjar med lite bakgrunds information.

Köpte en Willys Fc-150 med MB kaross och orginal drivlina förra sommaren.

Körde med detta ekipage i skogen (på Jeepträffar) ett tag men pga av de relativt stora hjulen som sitter monterade (33 tum) så kändes orginal 70hp lite lite + att motorn var ju knappast ny utan hade kanske 55hp eller så kvar.

I höstas så började motorn läcka kraftigt ur (troligtvis) utgående axeln varvid en renovering kändes absolut nödvändig. Eftersom motorn var slut på det flesta sätten en motor kan vara slut och det är idag inte billigt med org delar till en F4-134 Hurricane eller ens lätt att hitta grejer så togs beslutet att (som så många andra har gjort) stoppa i en Volvospis.

Helst så skulle man ju haft en B230E motor men eftersom polaren hade en 740 med B230F stående som var krockad och för dålig för att fixa (bilen inte motorn) + att vi fick den gratis så bestämde vi oss för att köra med den bilen/motorn.

Sagt och gjort, av med karossen och ur med motor låda/fördelningslåda.

Svetsade upp ramen som hade mycket sprickor, främst i bladfjädeinfästningarn och gjorde en del boxning på ramen.

Letade upp en spränggkåpa från en tidig 240 (innan -75) och en låda/fördelningslåda från en Volvo Valp (en tidig stark variant).

Mekaniska var detta inga problem att få ihop, B230F passade på sprängkåpan från den tidiga 240in med en 240 turbokoppling (10 splines) som i sin tur passade utmärkt på valplådan (M40 med ZF-fördelare)
Org T-90A med ZF-fördelare.

Så långt allt bra. Nu till problemet. Motorn fungerade jättebra när polaren körde med den sist, innan jul. När vi hämtade den fick vi inte igång den. Motorn har gått 230000 mil eller så och är fullservad hos Volvo hela tiden, senast för knappa 1000 mil sedan.

Efter att vi fått hem 740in så började vi med att få igång den, gick igenom steg för steg och insåg att det är något med insprutningssidan (elektriskt).

Efter att i två dagar ryckt och slitigt i var enda kontakt och sprutat WD-40 överallt så vred vi på nyckeln för femtielfte gången och bilen startade som den hade varit igång för 10 minuter sedan, bilen hade då stått hela vinter i minusgrader utomhus och två dagar i vårt kallgarage -10grader.

Motorn fungerade perfekt, varvade villigt och kändes jäkligt fräch (motorlampan/lamdalampan tändes inte heller). Någon provkörning blen det dock inte, mest pga att bilen vid detta laget inte har någon bakaxel :lol: .

Eftersom vi vid detta laget var så trötta på bilen/motorn så struntade vi i att hitta felet utan var nöjda med att det hade lagat sig själv.

Efter att ha monterat motorn i Willysen med båda elektronikburkarna inkopplade och all el som behövs (tror vi ivarjefall, och trots att motorn är gammal så är det mycket el som behövs för att driva en B230f) så uppstår samma (?) fel igen tror vi. Bilen startar och går på startgas men får ingen bensin, vi tror inte att det är fel på spridarna utan på elen till dessa och det var vad vi trodde när vi hade detta problen i 740in.

Willysen har ingen avgasrör utan bara grenrör men lambdan sitter i grenröret och behövs knappast för att starta även om värdena ev blir knäppa. Vi har bara huvudpumpen (den som sitter under föraren i en Volvo 740) och inte den som sitter i tanken normalt, dock så hängde vi tanken (en plastdunk för båt) i taket så den bör ju mata på med hjälp av tyngdlagen. Kopplar vi loss fuelrailen så sprutar det bra med bensin.

Finns ju en risk att vi har tagit bort någon elkabel som vi behöver men tror faktiskt inte det (vi får väl se). Vi har nämligen strippat elsystemen från allt onödigt t.ex. lysen, kupefläktar osv.

Övrigt konstigt, det finns ingen diagnosbox till denna motor (den som brukar sitta vi vänster fjäderben på 740isar med B230f motor)

Årsmodel på 740in är okänt men gissar på -86 eller -87. 740in hade katalysator.

Ps Willysen kommer att få behålla 740ins katalysatorn, bara för att man gillar bilar så behöver man ju inte vara en miljöskurk, tanken är också att få den att gå på E-85 i framtiden då bilen av naturliga skäl passar bäst som sommarbil (avsaknad av dörrar, rutor och tak mm). tänker dock inte exprimentera med E-85 innan motorn går som den ska på bensin.

Så gott folk det blev lite långt men vad tror in kan vara felet, finns det t.ex. någon kontakt som det "alltid" brukar ärga i eller likande.

Ska upp till bilen i helgen och meka.

Mvh
Erik


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-29 11:54 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-29 09:53
Inlägg: 38
Ort: Från
Motorn har gått 23000mil och inte som jag skrev 230000mil (då hade vi nog valt en annan motor :lol: ).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-29 14:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Normalt går bara bränslepump en kort stund efter att man slår på tändningen, sedan stängs den av om inte styrsystemet får en signal att motorn snurrar.

Har du kollat om pumpen går medan du försöker att starta? Annars så skulle det kunna vara problemet.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-29 15:07 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-29 09:53
Inlägg: 38
Ort: Från
Tror inte att det är det pga då borde motorn starta om så bara för ett par kolvslag och sedan dö men det är absolut värt att titta på, ska ihelgen tvångsköra pumpen på 12volt direkt från batteriet.

Fast när jag tänker efter så har vi tryck i fuelrailen konstant så det kan nog tyvär inte vara det.

Tror snarare att det är något med styrsidan för det elektriska.

Som sagt, ska prova detta i helgen och se om det gör någon skillnad.

Funderar, om motorn går runt fint men vevaxelgivaren inte fungerar då bör det ju enligt Aryans teori inte skickas någon signal till styrsystemet om att motorn går och då kan ju motorn inte starta...eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-29 15:21 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-29 09:53
Inlägg: 38
Ort: Från
besvarar mig själv igen, har alla B230f vevxaelgivare? Tror nämligen inte att denna har det eftersom jag har ju bytt sprängkåpan som (har jag för mig) den sitter i eller snarare bör vara ett uttag i sprängkåpan om det sitter en i bakkant på blocket. Kommer jag ihåg rätt? var förutom detta bygge ganska länge sedan jag skruvade Volvo.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Vevaxelgivare
InläggPostat: fre 09-05-29 15:48 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
På några Volvo, troligen av tidigare modeller (?) sitter givaren i fördelaren. Dessvärre vet jag inga årtal eller modeller i sammanhanget. Men satsa på en verkstadshandbok för den aktuella 740-in. Det bör väl ge besked.

Lite bonus: Jag skulle hjälpa en vän med sin Volvo 240 som inte ville starta. Det var ett fel som liknade mitt i min 240 när det var glappkontakt i nollägesgivaren, på svänghjulet. Jag ringde till en Volvoverkstad och frågade en verkmästare där. Då fick jag veta att om man räknade samman samtliga volvomodeller (detta var i slutet på 90-talet, före Ford-tiden) så fanns det 52 olika placeringar för nollägesgivaren.
I detta skall man tänka på att det fanns ett urval med Renaultmotorer i både 300 och 400-serien. Och även tidiga insprutmodeller på B21 och B23.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-29 19:44 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Du har säkerligen ett system med hallgivare i fördelaren,helt enkelt ett LH 2,2 system. Kontrollera om det finns gnista........en bra början. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-05-30 22:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Diagnosboxen kom inte förrän i och med det modernare LH 2.4 - systemet på årsmodell '88B.

Och det var först i och med LH 2.4 + EZ116K som vevaxellägesgivaren kom. De äldre EZ-K -tändsystemen har hallgivare i fördelaren.
Dock kan det eventuellt finnas en vevaxellägesgivare på de äldre Volvomotorer som har Motronic (B230ET och sista året med B23ET) samt Bendix-Rex tändsystem (B200K och eventuellt någon ytterligare variant i 240, dock aldrig i 740).
På många gamla B21 och B23-motorer finns det en vevaxellägesgivare som inte alls är inkopplad i bilen utan bara avsedd att anslutas till ett motortestinstrument för tändinställning.

Om du får gnista men ändå inga livstecken från insprutningssystemet, så se till att alla signaler som behövs mellan tänd- och insprutningsstyrdon verkligen är rätt inkopplade:
-En triggsignal från tändning till insprutning, som talar om varvtal och att motorn överhuvudtaget går runt.
-En belastningssignal från insprutning till tändning, motsvarar vakuumtändförställningen på en vanlig fördelare.
-Signal från tomgångsströmbrytaren i gasspjällkontakten ska gå till både tänd- och insprutningsstyrdon.

En annan viktig sak är att se till att det finns batterispänning på alla ställen som ska få det :
Via tändningslåset ska tändspole, EZ-K-styrdon och tändmodul matas.
Dessutom ska spänning från tändningslåset gå till en pinne på LH -styrdonet (den används egentligen bara för att styra tillslag av huvudrelät).
Enheten med huvudrelä och bränslepumprelä ska ha ständig matning från batteriet via 25 A säkring. Från huvudrelät matas LH-styrdonet, och från bränslepumprelät matas bl a bränslepump, spridare, tomgångsventil och lambdasondsförvärmning.
Kom ihåg att LH-styrdonets utgång för att styra bränslepumprelät INTE är kortslutningsskyddad. Transistorn som styr den utgången går sönder ögonblickligen om man gör något dumt där (t ex byter relät mot ett där spolen drar mer ström än originalet). Men ett LH 2.2-styrdon är i alla fall lätt att reparera när den transistorn har gått sönder.

Kolla också att alla jordpunkter verkligen är anslutna. Hela LH-systemet (utom bränslepumpen) ska jordas via jordpunkter på insugningsröret. Tändsystemet jordas åtminstone via en jordpunkt någonstans vid tändmodulen, men det kan eventuellt finnas en ytterligare nödvändig jordpunkt som kommer ut ur vänster främre kabelstam.

Se till att tändmodulen är av rätt sort (Bosch 0 227 100 124 har jag för mig att den heter). Pirattändmoduler som ersätter den Bosch-tändmodulen och fungerar bra på andra bilmärken gör ofta inte det på Volvo, eftersom Volvo inte har kopplat ingångarna till tändmodulen på normalt sätt.

Det är mycket vanligt på B230F m fl Volvomotorer med kortslutningar i kabelstammar, framför allt den som går på vänster sida av motorn, den utsätts ju för både värme, olja och en massa annat, och kabelisoleringen är av dålig kvalitet som inte tål sådant hur länge som helst utan blir spröd. Det brukar löna sig att ta loss kabelstammen, göra ren den ordentligt utvändigt och sedan skära upp alla skyddslangar och ta en noggrann titt på hur kablarna ser ut där inne, skarva in ny kabel eller isolera om där det ser alltför illa ut.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011