Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Göra egen biodiesel
InläggPostat: ons 09-06-10 13:07 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Jag har nu provat att framställa biodiesel ur rapsolja men hjälp av metanol och KOH.
Den skiktade sig och det blev en klar vätska upptill och en mörk sirapsfärgad vätska i botten.
Jag har nu försökt att tvätta den med hjälp av vatten. Vattnet skiktar sig och lägger sig på botten men vätskan är nu grumlig...
Tänkte vänta och se hur det går ifall mera vatten sjunker till botten och den klarnar.

Nu till frågan:
Jag tog en liten del och torkade ur vattnet kemisk väg. När jag försöker tända eld på oljan så går det endast med veke...
Är det någon annan här som vet ifall biodiesel går att tända med tändsticka? Då menar jag ren biodiesel, inte den blandade som finns på mackarna. :wink:


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-10 14:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Fossil dieselolja eller för den delen lysfotogen kräver också veke för att brinna.

Visst är det den "klara" fraktionen du tänker använda?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-10 14:25 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Citat:
Fossil dieselolja eller för den delen lysfotogen kräver också veke för att brinna.

Jaha, jo men då kanske den skulle kunna fungera i en dieselmotor då :D

Citat:
Visst är det den "klara" fraktionen du tänker använda?

Ja det stämmer, den mörka är nog mest glycerol.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-10 16:27 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Är det någon som vet var man kan få tag på billig rapsolja? Går det att köpa direkt från pressen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-10 19:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ibland kan man hitta billig rapsolja i livsmedelsaffärer, speciellt då i lågprisbutiker typ Lidl eller Willys. Det bör också finnas möjligheter att köpa billigt direkt av någon rapsbonde som har egen oljepress, men då ska man passa på just när de håller på och pressar årets skörd, man ska inte vänta sig att bonden håller ett rapsoljelager för försäljning året runt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-10 19:44 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Såg en snubbe på en dokumentär som köpte upp gammal använd frityrolja från gatukök väldigt billigt. Han behövde ju givetvis behandla den men metoden var lik den du beskrev.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-10 20:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Framförallt sila den :-)

Men det är inte så svårt att få en äldre diesel (inte common rail) att gå på oljan som den är, det gäller bara att se till att den inte är för trögflytande framfrallt när det är kallare med en bränslevärmare.

Finns tom lösningar till vid rumstemp fast (frityr)fett som värms i tanken till flytande.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-10 21:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ska man använda begagnad frityrolja i en bil är det nog bäst att separera den innan man tankar med den. Låter man ett sådant fat stå ett tag får man tre fraktioner:

Fett (eller egentligen härsknad olja) som är i fast form vid rumstemperatur, längst upp.

Olja i flytande form i mitten.

Vatten längst ned.

Frityroljan borde egentligen vara vattenfri, men ofta står faten med begagnad olja utomhus bakom gatuköket med locket öppet och en tratt nerstucken, så det regnar in i dem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-01 00:52 
Offline

Blev medlem: mån 07-03-26 21:50
Inlägg: 3
Ort: Mjölby
Det vore kul att veta lite mer om hur du bar dig åt och vilka mängder av KOH och metanol du pytsade i........ Och hur det har gått med dit vidare tvättande......??

Det sägs att det inte skall funka nåt vidare med biodiesel i fotogenlyktor, jag testade för några år sen i en oljelampa och det brände bara veken för den ville inte suga upp min hemmagjorda smörja......

Jag har slutat tvätta med vatten o blåser bara luft genom BDn för att bli av med metanolen som finns i o håller kvar dåligheter i lösning eller hur det nu gör.... efteråt finns det en bottensats av dåligheter. Det andra (BD) pumpar jag vidare o låter stå till sig lite innan jag filtrerar och tankar bilen.

Har du testat din biodiesel med metanol ?? 3 ml BD i 27 ml metanol är receptet och testet är väl en smula grovt men eftersom metanolen löser metylestern men inte mono- och diglycerider så skall du om reaktionen är ok inte ha minsta lilla droppe av något.....

Lars A


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011