Hej hej - då var man här igen då. Nu med en ny motor som inte vill gå =) Sist var sommaren 06 då jag hade en VW-bus med trasig DIS-enhet som gav mig gråa hår i två månader... =)
Nu gäller det en 5-cylindring VW Santana, 1983...
Problemet:
Den rycker och går ojämnt i motorn på företrädesevis låga varv. Mellan 1000 och 2000 varv går den väldigt ryckigt - känns som 2-4 cylindrar av 5.
Jag har ägt den i ett år och kört mer än 3000 mil sedan köpet (miltalet är 24000). Fenomenet har funnits länge, men var så litet att jag ignorerade det ända tills nu, då det eskalerat. Det märktes tidigare ofta bara som att man märkte en liten misständning nu och då, när man körde på femman i låg fart, alltså nära 1000 rpm/50 kmh. Sedan blev det tydligare och tydligare, men jag struntade i det då jag oftast körde över 2000 rpm ändå.
När det hade regnat och varit "surt" väder var bilen alltid "sur" att starta. Lät som den gick på 3-4 cylindrar. Men när den var genomvarm försvann problemet. Så jag misstänkte fukt eller vatten i tanken, men nu har problemet eskalerat trots att det varit högsommar och torrt (jag var i Italien när det hände).
Vid ett tillfälle började motorn plötsligt gå riktigt skit. Svåra misständningar även trots kraftigt gaspådrag (tidigare försvann misständningarna vid lite tydligare gaspådrag) och även över 2000 rpm. Var nätt och jämnt att jag fick hem bilen. Bytte TÄNDSTIFT nästa dag, och problemet försvann! Nästan. Kunde köra hem från Italien men lagom när jag kom hem, 150 mil senare, var problemet tillbaka.
OK, det var problembilden.
Nu ska jag berätta vad jag vet om motorn:
Tändstiften hade suttit på i mer än 3000 mil, men såg fräscha ut när jag bytte dem. Fördelarlocket däremot, var bränt på alla stift, på SIDAN av varje stift. Mycket mystiskt. Rotorn var bränd och sprucken (men trots dessa fel gick bilen i 200 knyck utan protester!). Bytte rotor till en ny, men inte locket, det "skrapade" jag rent...
Häromdagen blev det motorstopp i en korsning i mitt kvarter i Göteborg. Men det KAN ha varit soppatorsk, för det var inte mycket kvar i tanken, men jag tror inte enbart att det var det. Vi hällde i 10 liter 98-oktan och jag vill minnas att bilen inte startade efter det heller. Däremot när jag ryckte lite i kontakten till bränslepumpen så hoppade den igång - men jag tror inte heller det var det som var felet, för nu sitter kontakten väl på, och motorgången är fortfarande kass.
Jag har konstaterat att det kommer gnista ända fram till stiften, även om kablarna inte ser ut att vara i toppskick. Och stiften är som sagt nya.
Tändmodulen ryckte jag lite i, men det var antingen "på" eller "av" = när jag drog i den för mycket stendog motorn. Samma på dess lilla ände, som sitter på fördelaren. DIS-enhet finns ej. Så jag misstänker att felet måste ligga på bränslesidan.
Bränslefiltret är inte bytt på mer än 3000 mil, för jag har inte bytt det. Så det kan man ju misstänka.
Jag har undersökt två spridare (de man kommer åt), och de ser ut att spruta ut bensin i en jämn ström (mekaniskt ständigt flöde). I början trodde jag att det inte kom bensin, men det var innan jag fattade att man måste blockera hålet för att annars blir det inte vaacum i motorn. Så när jag blockerade hålet såg jag att det kom ut soppa. Spridare ett (längst fram) spritsade ut soppan enbart från en punkt längs dess punktformade munstycke, alltså lite snett såg det ut som. Jag har för mig att det ska "duschas" ut jämnt, men det kom ändå soppa, så jag vet inte...
Förre ägaren sa att han brukade pytsa i lite motorolja i tanken vid tankning, annars skulle bensinpumpen gå ojämnt sa han. Detta är något som jag aldrig gjorde eftersom jag glömde, men idag gjorde jag det, och det hjälpte inte.
Bensinpumpen... den är ju minst sagt viktig, och jag vet inte i vilket skick den är. Vad jag vet är att den går lite ojämnt. Man hör det på den, och även spänningen till den varierar. Och det är inte ens 12 volt den får, så jag undrar... Den har inget relä, bara en säkring, konstigt nog. När jag mäter på den varierar spänningen mellan 10,8 och 11,5 cirka. Givet detta kan man ju misstänka att den inte går bra... MEN, det är en liten hönan- och ägget-situation, för om pumpen inte går bra, då sjunker motorvarvet och spänningen som pumpen erhåller. Men om spänningen sjunker av motorn går ojämnt av en annan orsak, då kommer ju OCKSÅ pumpen sjunka i varv och leverera sämre bränsletryck!
I Haynes-boken står det att det ska finnas ett bensinpumps-relä, men jag hittar inget, trots att jag varit inne i härvan bakom säkringarna och kollat. Säkring 5 går till pumpen, men var i allsin dagar kommer spänningen då ifrån????
Jag förmodar att jag skulle kunna undersöka om motorn skulle gå plötsligt bättre, om jag tog ett externt batteri och kopplade in på pumpen under gång - då skulle den ju få 12-13 volt direkt. Problemet är att jag inte har ett extra batteri.
Har kollat vacuum-slangar och alla möjliga slangar, men allt ser helt ut. De vacuum-slangar som var spruckna fixade vi till.
Motoroljan är tyvärr inte bytt på minst 3000 mil - jag har inte haft råd då jag är student och inte kunde prioritera det. Men kan skitig olja påverka detta? Finns ju ingen katalysator...
Har kollat att "luftplattan" som är kopplad till bränslefördelaren höjer och sänker sig som den ska, så det är inget kärv där. Har kollat gasspjällen (2 st), och de rör sig som de ska. Misstänkte också att det kunde bildas vacuum i bränsletanken, men det är inte det, för jag har testat med locket av, och det blev ingen förbättring (dålig tankventilation alltså).
Kan det vara blockerat bränslefilter?
Kass bensinpump?
Stopp i spridarna trots allt?
Det finns ett par grunkor som sitter på motorn som det ju teoretiskt kan vara fel på, men jag vet inte hur jag ska undersöka dem. Tänker närmast på diverse givare och en grunka som påverkar bensinmängden (sitter monterad på motorblocket med två bensinledningar på sig och en kontakt). Kallstartsventilen har nog inget med detta att göra, för det är ingen förändring när man tar av kontakten.
Halva kungariket till den som hjälper till här...
/Nicke
|