Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 00:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kylning vintertid
InläggPostat: ons 09-02-04 19:37 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Om jag accelerar kraftigt märker jag att motortemperaturmätaren åker nedåt. Det känns inte så bra (givet att den ger korrekt information) ur verkningsgradssynpunkt. Bör jag begränsa luftinträdet till kylaren?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-04 19:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Märkligt. Märker du också om du kan få motortemperaturen att sjunka genom att dra på värme och fläkt för fullt?
Prova i första hand med att byta termostat och se om det hjälper.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-06-19 15:18 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
om kylvattentempen inte överstiger 80grader enligt instrumentpanelen är det då något fel på termostaten?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-06-19 17:20 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Kanske skall svara påden här tråden förresten. Felet var att det var glapp i givaren. Accelerationer fick den att skaka och tappa kontakten tillfälligt och således gick nålen ner och upp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-06-19 21:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
I det här sammanhanget kanske man ska påpeka att på de gamla brasilienbyggda Ford Escort LX från mitten av 80-talet, är det fullt normalt att tempmätarens utslag minskar när man kör fort. Detta för att tempgivaren inte sitter nerdoppad i kylvatten utan är inskruvad i en pågjuten ansats längst ut i änden av topplocket. När man kör fort så kyls givaren av fartvinden och mäter därmed en lägre temperatur än den verkliga motortemperaturen.

Samma grundtyp av motor användes också i bl a Volvo 340, men där är den monterad på längden så att tempgivaren kommer i lä närmast torpedväggen, och då märks aldrig tendensen till mätfel.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011