Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 09-07-03 16:20 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Vad händer om man tar bort EGR röret mellan grenröret och insuget på en Lexus LS 400 -93?
På något ställe står det att man slipper igenbeckade spridare och tändstift, på ett annat ställe står det att man får överhettade tändstift som kan tappa bitar som gör hål i kolvarna.Kan bilen gå igenom besiktningen utan detta rör som återleder avgaser?
The EGR valve takes unburnt gas vapors from the exhaust and sends it back through the intake manifold to be burnt.

Den här firman säljer enkla brickor för att slopa EGR röret helt men säger att det är bara för offroadbilar.
http://www.lextreme.com/egr.html

This is a bad idea. The EGR is there for a reason..to be excessive gas in the intake manifold. Deleting this will prevent your vehicle from passing state spection and can damange the cats. You will need to get a swivel 1/4 socket. I did a couple of these in the past. It's not too bad. Took me about 1 hr. Don't take it to the dealer....They ususally charge 5-6hrs of labor.
Här säger man att i Japan har man ingen EGR apparatur på sina motorer?
http://www.clublexus.com/forums/perform ... f-diy.html
Vem har rätt och vem kan ha fel någon som vet?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 19:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På bilar med någotsånär klyftigt konstruerade EGR-system (grovt räknat: tidigt 80-tal och senare) så kan man framför allt räkna med höjd bränsleförbrukning om man kopplar ur det (eller om det har kopplat ur sig självt t ex genom igensotade rör). På äldre bilar där EGR var påhängt i efterhand och bara syftade till att få ner NOx-utsläppen så är det däremot ibland svårt att påvisa att något försämras av att man kopplar bort EGR.

Och detta av två skäl - dels ökade pumpförluster vid delgas, och dels att en motor som är konstruerad för att arbeta med EGR förmodligen arbetar med så tidig tändning att den kommer att spika om den får gå med samma tändförställningskurva men utan EGR. Eftersom de bilar det här är frågan om nästan undantagslöst har knackreglering, så innebär det att tändningen ställs onormalt sent för att bli kvitt knackningarna och det försämrar motorns verkningsgrad ännu mer.

Om motorn har undertryckstyrt insprutningssystem så kan det bli förvirrat om mängden EGR-gaser avviker från vad som var tänkt från början, dock bör lambdaregleringen normalt kunna korrigera för detta.

Det är inget märkligt i att sådan kringutrustning som t ex EGR och luftinblåsning ser olika ut på samma motortyp för olika marknader. Det kan bero på t ex skillnader i avgaskrav eller bränslekvalitet. Det är inte alls säkert att USA-utförandet som det står mycket om på amerikanska diskussionsforum är likadant som det som är avsett för den europeiska marknaden.

När folk tycker att en bil går bättre med bortkopplad EGR så finns det som regel något annat fel i grunden. Ofta rör det sig om att EGR-ventilen läcker så att den släpper tillbaks avgaser även vid driftförhållanden då den inte borde göra detta (t ex vid tomgång eller mycket kall motor), eller det kan röra sig om t ex tjuvluft eller fel tändinställning. När det är frågan om komplicerade EGR-system med analog vakuumstyrning (t ex Volvo B230 E och K) så kan det också bli stora problem om t ex någon har kopplat vakuumslangarna fel.

I början av 90-talet började biltillverkarna allteftersom införa övervakning av EGR-systemet. Exempelvis har Ford på sina Zetec-motorer från ca 1993 och framåt en strypning (venturi) i EGR-röret och en tryckgivare som mäter tryckfallet över strypningen. Om det avviker från normalt värde så sätts en felkod och eventuell motorelektronikvarningslampa tänds. Volvo hade på den tiden, bara på Californienutförandet, en tempgivare på EGR-röret för att känna av att röret verkligen blev varmt av återcirkulerade avgaser när det borde bli det.

Slutsats: på en så modern bil som en 93'a bör man absolut behålla EGR-systemet inkopplat, men se noga till att det fungerar som det ska.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 21:47 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Tack torbjörn för svaret, den som tog bort EGR röret fick inte heller någon lägre bränsleförbrukning än tidigare medan dom som haft spruckna eller igensatta rör skriver att bränsleförbrukningen vart betydligt lägre när dom fick EGRsystemet att fungera igen.
Det enda som tar emot lite är att Lexus vill ha trettontusen för byte av röret, som av flera Lexusägare tydligen anses vara det värsta jobb dom utfört på en bil någonsin.Det lutar åt att man får byta det själv då, något att se fram emot! Sen är det bara att hoppas att bilen går trettiotretusen mil till innan något nytt fel uppträder på den.Detta fel verkar vara svårt för bilmekaniker att hitta är min erfarenhet efter att jag frågat en del om varför bilen har gått för fett, en del lutar åt att det är lambdasonderna andra att det är katalysatorerna som är slut eller avgassystemsläckage.
Enda felkoden man får är Air-fuel ratio lean malfunction.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011