Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 15:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 07-06-10 22:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Tänker på en sak så här i sommarvärmen! Jag är ju på jakt efter "ny" bil och då läser man ju en massa annonser.

En sak som är vanlig, och har varit i många år är ju detta att AC/ACC/ECC eller vad det nu kallas hos olika tillverkare väldigt ofta är ur funktion.

"AC behöver fyllas" ser man ofta i annonnser!:)

Som bilmekaniker så vet jag iallafall att om man skall "seriöst" laga en luftkonditionering så är det sällan bara att "fylla på"?

De som håller på¨med detta på min firma har ju ett antal kurser, certifiering hit och dit, folk kommer och besiktigar utrustning och kontrollerar papper, hur mkt gas som finns och som använts med mera..
Alla bilar som repareras dokumenteras noga där det framgår gasmängd med mera..

Detta är väl förklaringen till att det kan kosta "hur mkt som helst" att fixa en AC?

MEN, jag har sett folk som debatterat detta och hänvisats till t.ex: http://www.car-air-conditioning-supplie ... p/home.php

Jag har hört hävdas att utomlands (Europa) är det inte alls lika strikt vad gäller fyllning/reparation som det är i Sverige och t.ex USA?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-06-10 22:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I princip ska det vara samma regelverk som gäller i hela Europa. Men problemet för Sverige är att kylbranschen har (med vissa myndigheters goda minne) utfärdat sina egna regelverk, som snarast borde betecknas som skråförordningar, och man låter påskina att de här branschspecifika reglerna är likvärdiga med myndigheternas lagar och förordningar.
Det här är något som det vore mycket intressant om någon juridiskt kunnig skulle få för sig att börja gräva i...

I varje fall är ju handeln med kylmedier, fyllningsutrustning mm inte reglerad inom EU (med undantag av de gamla förbjudna R12, R22 m fl). Vem som helst har rätt att handla t ex en tub R134a över disk eller beställa på nätet.

Min erfarenhet är att en mycket stor del av felen på luftkonditioneringar i bilar inte alls har med kylmediekretsen att göra utan det rör sig om elfel av olika slag. Trasiga reläer, kabelskador, brunnen magnetkoppling i kompressorn etc. Man skulle spara mycket felsökningstid om varje bil med AC hade en kontrollampa inne i bilen som visar om det finns spänning till magnetkopplingen eller inte. Ofta matas ju den via en lång kedja av termostater, pressostater, temperaturvakter mm, och när kopplingen inte behagar slå till kan det ta ett tag innan man har rett ut vad det beror på.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-06-10 22:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Säkert kan det bero på även elfel eller rent mekaniska fel men jag tror att kontroll så att det finns kylmedium är åtgärd 1?

Om man inte kan få fram felkoder på t.ex ACC som man kan på t.ex Saab 9000? Dessa felkoder talar så klart inte om att systemet är tomt men viss info kan man få iaf.

Det är ju lätt att konstatera, om nipplarna är lätt åtkomliga om det finns gas i systemet, svårare är ju att avgöra om det finns tillräckligt för att det skall kunna fungera alls..

Man skall ju inte ha för mkt gas i heller så det är väl inte bara att pumpa i hur som helst antar jag..

Ja läste för övrigt nyss att det från 1/7-2007 inte längre får säljas vissa delar?

Citerar från annat forum:

Den 1/7 inträder någon slags EU-lag om att man inte får sälja hemmapåfyllningsspray längre. Gasen kommer fortfarande att finnas (billigt!) på burk om man vet var man skall leta men det ni som är intresserade måste skaffa er innan 1/7 är själva påfyllningsnipplarna (snabbkoppling). Man får med nipplar när man köper ett kit men man kan även köpa dem lösa. Funderar själv på att köpa mässingsnipplar som förhoppningsvis håller i många år. De man får med kiten är i plast och funkar säkert bra länge men man vill ju förbereda sig så gott det går.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-06-10 22:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, gasmängden i en kylanläggning bestäms ju av systemets totala volym. Man vill ju att det alltid ska finnas en del kylmedium i flytande form i "kylflaskan", så länge det villkoret uppfylls fungerar systemet bra. Om man får i alldeles för mycket kylmedium finns det risk för "vätskeslag" i kompressorn varvid den havererar.
I stora kommersiella anläggningar finns det ett nivåglas på motsvarigheten till kylflaskan, men det hittar man ju inte i en bil. Så det enda sättet att vara säker på att få i rätt mängd är att först vakuumpumpa systemet och sedan fylla på en given vikt kylmedium.
Teoretiskt sett skulle man kunna lossa kylflaskan från sitt fäste, hänga upp den i en fjädervåg och sedan fylla tills dess vikt har ökat lagom mycket. Men det förutsätter förstås att inte slangarna är för styva och att man kan beräkna hur mycket kylmedium som är lagom att ha i flaskan.

Å andra sidan: om kylmediet har läckt ut så måste ju det bero antingen på en läcka någonstans, eller på att någon har lekt med serviceventilerna. Om det är en läcka så bör man givetvis leta på och åtgärda den innan man fyller på nytt! Och då blir det ju säkert frågan om vakuumpumpning etc i alla fall.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-06-10 23:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Precis... det är nog sällan så enkelt att det bara är att"fylla på" tyvärr.

Hur är det med nyare bilar?

Håller AC-anläggningarna bra eller är det lika vanligt som för tio år sen att de slutar fungera ganska tidigt i "sitt liv"?

Har sett ett par annonser på bilar som var ca. 10 år med fungerande AC... Skulle vara skönt att ha i denna värmen:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-13 20:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
torbjorn skrev:
I princip ska det vara samma regelverk som gäller i hela Europa. Men problemet för Sverige är att kylbranschen har (med vissa myndigheters goda minne) utfärdat sina egna regelverk, som snarast borde betecknas som skråförordningar, och man låter påskina att de här branschspecifika reglerna är likvärdiga med myndigheternas lagar och förordningar.
Det här är något som det vore mycket intressant om någon juridiskt kunnig skulle få för sig att börja gräva i...

I varje fall är ju handeln med kylmedier, fyllningsutrustning mm inte reglerad inom EU (med undantag av de gamla förbjudna R12, R22 m fl). Vem som helst har rätt att handla t ex en tub R134a över disk eller beställa på nätet.

Min erfarenhet är att en mycket stor del av felen på luftkonditioneringar i bilar inte alls har med kylmediekretsen att göra utan det rör sig om elfel av olika slag. Trasiga reläer, kabelskador, brunnen magnetkoppling i kompressorn etc. Man skulle spara mycket felsökningstid om varje bil med AC hade en kontrollampa inne i bilen som visar om det finns spänning till magnetkopplingen eller inte. Ofta matas ju den via en lång kedja av termostater, pressostater, temperaturvakter mm, och när kopplingen inte behagar slå till kan det ta ett tag innan man har rett ut vad det beror på.



Sverige har tills i år ett helt eget regelverk för kylbranschen. Detta är Köldmediekungörelsen och kom 1992 med ändringar 1997.
I januari i år trädde EUs regelverk delvis i kraft. Den fjärde juli kommer resten. I princip blir det inte mycket skillnad. Aggregat med fyllnadsmängd under 3kg undantas helt från årlig kontroll/periodisk läcksökning. Tills nu har det gällt alla platsbyggda aggregat och enhetsaggregat med fyllning över 3kg. Köldmediekungörelsen är till stor del inspirerad av branschregler och "god sed". Det här är till för att säkerställa kvalitet för kunderna och hålla bort förstå-sig-påare från att arbeta med kylanläggningar. Glöm inte att det handlar om rör och behållare med tryck upp till 30 bar och i vissa fall ännu högre. Det krävs kunnande för att arbeta med sådana saker. Glöm inte heller växthueffekten, CFC, HCFC och HFC-köldmedier är starka växthusgaser och de två förstnämnda tär även på ozonlagret. Dock är de inte de största bovarna som folk lät påskina när det började upptäckas att ozonskiktet tunnades ut. Nej, kemtvätten var ändå större. Jag glömmer inte heller en grönsakshandlares historia om hur de på 70-talet experimenterade med stora kar fulla av R12 som de dumpade grönsaker direkt i för att lyckas frysa dem utan att förstöra dem. Vad göra när man är klar? Häll ut så dunstar det.
EUs nya regler innebär en uppstramning för resten av europa, för oss innebär det en liten lättnad.



Ragamuffin skrev:
Ja läste för övrigt nyss att det från 1/7-2007 inte längre får säljas vissa delar?

Citerar från annat forum:

Den 1/7 inträder någon slags EU-lag om att man inte får sälja hemmapåfyllningsspray längre. Gasen kommer fortfarande att finnas (billigt!) på burk om man vet var man skall leta men det ni som är intresserade måste skaffa er innan 1/7 är själva påfyllningsnipplarna (snabbkoppling). Man får med nipplar när man köper ett kit men man kan även köpa dem lösa. Funderar själv på att köpa mässingsnipplar som förhoppningsvis håller i många år. De man får med kiten är i plast och funkar säkert bra länge men man vill ju förbereda sig så gott det går.



Den 4/7 är det, och då förbjuds engångstuber med köldmedium. Detta på grund av alldeles för mycket spill. Vad man även här vill ha bort är utsläppen av köldmedium. Som tidigare nämnt är de starka växthusgaser, R134a har GWP 1300, dvs 1300 gånger starkare än koldioxid. Det är ändå ett av de snällaste medierna. En person som köper sådana kit fyller bara på utan att täta läckage. Det är varken bra för miljön eller luftkonditioneringen i sig självt i längden.



torbjorn skrev:
Jo, gasmängden i en kylanläggning bestäms ju av systemets totala volym. Man vill ju att det alltid ska finnas en del kylmedium i flytande form i "kylflaskan", så länge det villkoret uppfylls fungerar systemet bra. Om man får i alldeles för mycket kylmedium finns det risk för "vätskeslag" i kompressorn varvid den havererar.
I stora kommersiella anläggningar finns det ett nivåglas på motsvarigheten till kylflaskan, men det hittar man ju inte i en bil. Så det enda sättet att vara säker på att få i rätt mängd är att först vakuumpumpa systemet och sedan fylla på en given vikt kylmedium.
Teoretiskt sett skulle man kunna lossa kylflaskan från sitt fäste, hänga upp den i en fjädervåg och sedan fylla tills dess vikt har ökat lagom mycket. Men det förutsätter förstås att inte slangarna är för styva och att man kan beräkna hur mycket kylmedium som är lagom att ha i flaskan.

Å andra sidan: om kylmediet har läckt ut så måste ju det bero antingen på en läcka någonstans, eller på att någon har lekt med serviceventilerna. Om det är en läcka så bör man givetvis leta på och åtgärda den innan man fyller på nytt! Och då blir det ju säkert frågan om vakuumpumpning etc i alla fall.



Kylflaska säger du. Torkfiltret är vad det handlar om. På system med enkel dysa sitter den på sugsidan, och agerar kombinerat torkfilter och vätskeavskiljare. I stora anläggningar finns det ofta synglas på vätskeledningen efter tanken (återkommer). Detta för att snabbt kunna bedöma både om det finns tillräckligt med köldmedium genom att det vid köldmediebrist bildas gasbubblor i det. Gasbubblor kan bildas av andra anledningar också, men det går jag inte in på. Dessutom finns det i de flesta synglas en fuktindikator, vad den är till för behöver nog inte förklaras.
Det är verkligen inte lämpligt att lossa filtret från sitt fäste och väga det. Inte bara för att det inte ger någonting, utan även för att köldmediet alltid ställer sig på den kallaste punkten i systemet när det inte är igång.
När det så handlar om system med expansionsventil, dvs en aktiv ventil för att reglera köldmedieflödet genom förångaren så sitter torkfiltret på vätskeledningen. Här är det en kombinerad tank, ibland med synglas på utloppet. Det underlättar således enligt ovan.



Ragamuffin skrev:
Precis... det är nog sällan så enkelt att det bara är att"fylla på" tyvärr.

Hur är det med nyare bilar?

Håller AC-anläggningarna bra eller är det lika vanligt som för tio år sen att de slutar fungera ganska tidigt i "sitt liv"?

Har sett ett par annonser på bilar som var ca. 10 år med fungerande AC... Skulle vara skönt att ha i denna värmen:)




Det finns antagligen ingen anledning att hoppas att nyare bilar håller bättre. Det finns en stark anledning för tillverkarna att välja att bygga systemet i aluminium istället för branschstandarden koppar. Det blir många kronors skillnad på 100000 bilar. Men men, man kan ju hoppas att de byggs smartare, och tar hänsyn till vårt vägsalt.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-14 08:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Som Mercedesägare har jag alltid tittat snett på Volvo och andra simplare märken med deras billiga komponenter.
Nu sitter man här själv med en tom AC i C36:an..
Siktglaset sprack (händer tydligen ibland) och R134a försvann naturligtvis över vintern.
Jag fick lite rabatt på ett ställe som bytte torkflaska med nytt siktglas och allt var bra en sommar. På våren efter vinterparkeringen bubblade det friskt i siktglaset igen...
Blev så trött på skiten att jag inte brytt mig förrän nu.
"I detta land är AC bara en källa till ökad vikt av fordonet, helt i onödan"..
Det blev aldrig av att jag använde den där UV-lampan jag köpte på Clas Ohlson för att hitta läckan ens.
Efter de senaste dagarnas värme börjar man ju komma på andra tankar.
Borde kanske skaffa ett sånt där DIY-kit så man kan fylla själv (och givetvis leta läckor!).
Någon som kan länka till bra ställe på nätet där det finns billigt?

Sedan kan jag upplysa om att jag jobbat hos en av de större leverantörerna till bilindustrin och det faktum att man har motormonterad kompressor är en av de största anledningarna till läckage, slangar och en massa kopplingar måste till. Naturligtvis är det här det skiljer i kvalitet, Mercedes har här mkt bättre grejor än t.ex. Volvo.
Samma sak med kondensorn, aluminium är populärt, men man kan ju använda tillräckligt tjockt material som håller det rätt länge i en Mercedes, min AC hade fungerat bra i 10 år (vinterkörd på den tiden) och stoppade alltås endast av ett sprucket siktglas till slut.

Sedan finns det hopp, de nya system man tittar på nu för bilar har CO2 eller andra mer eller mindre ofarliga köldmedium, och då kan vi alla bli AC-reparatörer..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-14 08:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
http://www.car-air-conditioning-supplie ... 254&page=1

Hmmm..leakstopper...?
Kan det funka?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-14 17:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är inte det här med korrosionsskador på aluminiumdelar i AC (framför allt då kondensorn) ett betydligt svårare problem i den salthaltiga miljön på västkusten än i resten av Sverige?

Jag försöker dra mig till minnes vad jag har gjort för observationer av AC-fel på bilar jag har haft i bekantskapskretsen, och det är nog inte så många egentligen.
En skadad kondensor har jag sett, men det var frågan om en krockskada (någon stor Mercedes som var importerad från Tyskland i krockskadat skick i början av 90-talet), och sedan hade någon klåpare som påstods kunna svetsa aluminium "försökt" laga den men bara lyckats förstöra ännu mer.

Två efterhandsmonterade AC på Mercedes (italienska, Diavia) har jag haft kontakt med. Båda gamla R12-system från 80-talet, det ena på en 123-serie och det andra på en 190.

Systemet på 123:an fungerade oklanderligt ur kylmediesynpunkt tills min far sålde den bilen omkring 2003. Dock var det en hel del klater med elinstallationerna där - reläer där returfjädern mattades ut så att de låg mer eller mindre tillslagna hela tiden, det ledde till urladdat batteri och ständigt tillslagen magnetkoppling alternativt kondensorfläkt. Vakuummanövreringen av återcirkulationsspjället var ur funktion i många år, det visade sig slutligen bero på en sprucken vakuumslang.

Han som ägde 190:an ett tag i början av 90-talet är son till en kylmontör, det underlättade de reparationer han behövde göra. AC:n fungerade inte när han köpte bilen, detta för att högtryckspressostaten var trasig. Den var dåligt kapslad, och det hade kommit in fukt och vägsalt på elsidan av den. Sedan han hade bytt pressostat och återfyllt systemet fungerade det ett par månader, men uppenbarligen fanns ett läckage någonstans. Det var kompressorns axeltätning, den gick faktiskt att byta med kompressorn på plats! Sedan fungerade det så länge han hade kvar den bilen.

När det gäller fabriksmonterad AC så kan vi ta de sämre erfarenheterna först: Jag köpte år 1994 en Citroën CX '88. Bilen var i ganska dåligt skick, den hade varit stulen och körts falskskyltad ett bra tag innan den kom i rätta händer igen. AC:n (R12) fungerade inte och det fanns inget kylmedium alls kvar. Huvudfelet där var kompressorhaveri - en av kullederna för kolvstängerna hade havererat och lösa delar hade valsat runt och förstört det mesta i kompressorn (Sankyo SD 508). Jag reparerade aldrig AC:n på den bilen.

En bekant hade en Saab 900 '90 eller '91 (gamla karossen). Enligt en stor skylt under huven var AC:n konverterad från R12 till R134a. Men när han kom över bilen ca 2002 hade det mesta kylmediet läckt ut. Det fanns litegrann tryck kvar i systemet men eventuell kyleffekt var knappt märkbar. Det gjordes aldrig något åt det systemet heller.

Jag har haft att göra med tre olika VW Golf III med AC. '95, '97 och '98. Allt fungerar perfekt på alla dem, förutom att dräneringen till kylelementet verkar vara igensatt på mitt eget exemplar.

En granne hade i många år en Volvo 245 '81 med AC, när han gjorde sig av med den bilen efter omkring 20 år och närmare 40000 mil så fungerade AC:n fortfarande, och så vitt känt hade aldrig något gjorts åt den.

Flera ytterligare bilar från början-mitten av 90-talet med fullt fungerande och (av allt att döma) orörda R134a-system är kända. T ex Ford Taurus, Saab 9000, Volvo 940, VW Passat.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 16:46 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
får upp 1 felkod när jag kalibrerar ACCn frågan är vad det är för fel?

Bör man höra när Ac kompressorn går igång?

Jag hör ingen skillnad om man växlar mellan ECON läget och det vanliga.

Vart är ac kompressorn under huven på ng900?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 19:16 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
askilje skrev:
får upp 1 felkod när jag kalibrerar ACCn frågan är vad det är för fel?

Bör man höra när Ac kompressorn går igång?

Jag hör ingen skillnad om man växlar mellan ECON läget och det vanliga.

Vart är ac kompressorn under huven på ng900?


Står du på tomgång med ACC i autoläget inställd på 18 grader nu när det är så varmt så skall AC-n slå till och från regelbundet.

Du bör höra/märka det oavsett om du sitter i bilen eller står med öppen huv vig höger framskärm.

Kommer jag inte ihåg helt fel så sitter kompressorn under servopumpen i framkant på motorns högra sida!

Får du felkod när du kalibrerar så kan det vara något av spjällen som inte rör sig. Var länge sen jag grejade med dessa.. Står det några siffror/bokstäver som indikerar felkoden?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 19:35 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
på 900an står det bara hur många fel det är dvs 1,2 osv. står 1 på min.

har glömt att säga vad som är fel, enda felet är att jag inte får någon kall luft. I övrigt justerar den tempen bra.

konstigt att kompressorn inte hörs. Har redan kollat så att det inte är någon säkring som har gått.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 19:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om kompressorns magnetkoppling aldrig slår till fastän AC:n är inkopplad och det rimligtvis behövs kyla, så kan det ju bero på flera olika saker. Förutom ACC:ns temperaturreglering i kupén så finns det ett antal andra kretsar som har makt att stänga av kompressorn:

-Avfrostningstermostat i kylelementet, den stänger av när temperaturen sjunker till någon enstaka plusgrad för att inte kylelementet ska frysa ihop.

-Högtryckspressostat på kompressorns trycksida, den stänger av om trycket blir för högt där. T ex för att kondensorkylningen inte räcker till (t ex för att kondensorn är igensatt av smuts eller att elfläkten inte fungerar). Vanligtvis stänger den också av om trycket är alldeles för lågt, så att kompressorn inte går att köra om allt kylmedium har läckt ut och det bara finns luft i systemet.

-Temperaturvakt på kompressorn, bryter om kompressorn blir för varm av någon anledning. Finns inte på alla bilar med AC.

-Ofta finns det också en styrning från motorstyrsystemet som stänger av AC-kompressorn när motorns effekt behövs till annat (t ex vid fullgas eller om motorn går på tomgång och håller på att stanna). På en del bilar stängs AC också av om motortemperaturen är så hög att det finns risk för kokning.

På bilar där alla de här skyddskretsarna är utformade som strömbrytare eller reläkontakter som ligger i serie, så är det lätt gjort att koppla in kontrollampor (t ex LED i serie med 1 kohm motstånd) parallellt med var och en av dem, för att lätt kunna se vilken det är som har brutit när man inte får kyla.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 20:09 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
När fungerade den senast?

Det absolut vanligaste felet till att kompressorn inte slår till skulle jag vilja påstå att det är för lite gas i systemet pga läckage!

Alla övriga saker Torbjörn nämner kan så klart vara fel på med!

Du borde kunna tvångsköra magnetkopplingen så att du iaf vet att den är okej.

Leta upp en av ventilerna man fyller/tömmer systemet med och se om det är tryck i systemet.. (KALL bil och avstängd motor!)
Skruva av skyddshatten om den finns så ser du en ventil liknande en däckventil där du kan trycka på snabbt och försiktigt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 21:33 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
det var förra sommaren jag la märke till att den inte kylde alls.

Men det verkar vara ganska komplicerat att laga, jag får nog kolla vad det kostar att lämna in den.

Ska försöka kolla magnetventilen samt om det finns gas kvar, annars lämnar jag in skiten.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011