Roland skrev:
Vi har ju E5 med.. Med E5, E20, E30, E50, E85 och E100 borde som sagt alla kunna köra på större andel etanol än de gör idag.
Eller varför inte steglöst mellan E0 och E100? Kan väl inte vara något större tekniskt problem att blanda i vilket förhållande som helst? Pumpmässigt alltså.
Jo precis, fast man kan väl ha E10 som minsta möjliga etanolhalt för det borde vilken motor som helst klara.
Roland skrev:
Jag trodde att det var EU som satte stopp för annat än E5 och E85/E75?
Trodde jag med men E75/E85 har Eu inte alls definierad heller så det verkar mest en över nitisk tolkning att de skulle stoppa några andra blandningar, bara man inte säljer det som "vanlig" bensin så verkar det gå bra i andra eu-länder.
Roland skrev:
E100 finns det väl tekniska problem att få fram eller har jag fattat fel?
Nejj man utgår från E100 när man blandar till E85 eller E75 och detta görs i Sverige.
Roland skrev:
Hur blir startegenskaper/bränsleförbrukning med detta i förhållande till E85 tro?
Sämre såklart, men sommarhalvåret är nog startegenskaper nått problem, har själv testad med koncentrerad svanenmärkt
spolarvättska, förbrukningen borde också öka men å andra sidan borde det inte heller kosta mer än 8.90kr/l
http://etanol.nu/etanolpriser.php idag och CO2 utsläppen skulle bli rekordlåga.
/Aryan