Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 09:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: E20, E30, E50 och E85
InläggPostat: fre 09-07-03 22:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://domesticfuel.com/2009/06/30/blen ... anning-ia/

Varför kan inte vi få dessa blandpumpar alla bensinbilar borde atminsånde klrara av att köra på någon av dessa fyra lägen.

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-04 08:43 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Synd att man inte hade bättre än E85, t.ex. E100.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-04 09:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det är bara det sista steget som saknas.

"Vi" hade här E10 förut men slopade det med hänvisning till EU regelverket, fast I Tyskland har man sedan såld E50 och nu finns det hE15 (med vattenhaltig etanol i Holland och E10 i Frankrike.

Så jag tycker det är dags för blandpumpar från E15 till E100 och slopande av vinteretanoleländet.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: E20, E30, E50 och E85
InläggPostat: lör 09-07-04 18:45 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
aryan skrev:
http://domesticfuel.com/2009/06/30/blender-pump-promotion-in-manning-ia/

Varför kan inte vi få dessa blandpumpar alla bensinbilar borde atminsånde klrara av att köra på någon av dessa fyra lägen.

Bild


Vi har ju E5 med.. Med E5, E20, E30, E50, E85 och E100 borde som sagt alla kunna köra på större andel etanol än de gör idag.

Eller varför inte steglöst mellan E0 och E100? Kan väl inte vara något större tekniskt problem att blanda i vilket förhållande som helst? Pumpmässigt alltså.

Jag trodde att det var EU som satte stopp för annat än E5 och E85/E75?

E100 finns det väl tekniska problem att få fram eller har jag fattat fel?

Hur blir startegenskaper/bränsleförbrukning med detta i förhållande till E85 tro?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: E20, E30, E50 och E85
InläggPostat: lör 09-07-04 19:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Roland skrev:
Vi har ju E5 med.. Med E5, E20, E30, E50, E85 och E100 borde som sagt alla kunna köra på större andel etanol än de gör idag.

Eller varför inte steglöst mellan E0 och E100? Kan väl inte vara något större tekniskt problem att blanda i vilket förhållande som helst? Pumpmässigt alltså.


Jo precis, fast man kan väl ha E10 som minsta möjliga etanolhalt för det borde vilken motor som helst klara.

Roland skrev:
Jag trodde att det var EU som satte stopp för annat än E5 och E85/E75?


Trodde jag med men E75/E85 har Eu inte alls definierad heller så det verkar mest en över nitisk tolkning att de skulle stoppa några andra blandningar, bara man inte säljer det som "vanlig" bensin så verkar det gå bra i andra eu-länder.

Roland skrev:
E100 finns det väl tekniska problem att få fram eller har jag fattat fel?


Nejj man utgår från E100 när man blandar till E85 eller E75 och detta görs i Sverige.

Roland skrev:
Hur blir startegenskaper/bränsleförbrukning med detta i förhållande till E85 tro?


Sämre såklart, men sommarhalvåret är nog startegenskaper nått problem, har själv testad med koncentrerad svanenmärkt ;-) spolarvättska, förbrukningen borde också öka men å andra sidan borde det inte heller kosta mer än 8.90kr/l http://etanol.nu/etanolpriser.php idag och CO2 utsläppen skulle bli rekordlåga.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-04 19:42 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Angående det där med E100 tänkte jag på det där med vatteninblandning.. Tror att jag såg det i nån tråd?

Att E96 eller så är "lättare" att få fram eller hur jag skall uttrycka det?

Kan man bara få fram etanolen från vettiga råvaror så borde det som du säger iaf under sommartid inte vara några problem med högre etanolhalt än 85%!

Jag startar min gamla Saab med en 3-sekunders dragning på starten och sedan en ny dragning då den startar direkt nu utan starthjälpmedel. Använder jag kallstartsmotståndet så startar den direkt men surar ner sig lite (bluddrar) även om jag stänger av det direkt, så jag startar utan det för tillfället..

Med E96 hade den säkert startat lätt med kallstartsmotståndet skulle jag tro!

Kommer det sedan motorer (styrsystem) gjorda primärt för etanoldrift men som kan köras på bensin vid behov så löser de säkert startproblem med mera på ett bättre sätt än idag med..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-05 08:27 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
"Problemet" med ren etanol är att det är hygroskopiskt, dvs det drar till sig vatten från luften som innehåller vattenånga. Av denna anledning vill man förvara ren etanol luftfritt innan man blandar ut det bensin. När det väl är utblandat till E85 håller det sig ganska vattenfritt vad jag förstått.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-05 10:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tror att E85 också är hygroskopiskt fråga är hur stor skillnaden är med E100. Å andra sidan gör det inte så mkt med några procent vatten i varken E100 eller E85 det krävs ganska mkt vatten innan det blir problem.

Räddningsverket lär däremot ha synpunkter (igen) om det skulle finnas E100 i bilar, dels ser man inte några lågor vid brand och dels blir ångtrycket då så lågt att gasen i tanken skulle kunna vara explosiva vid högre temperatur än vid bensin och E85.

Kanske E95 dvs minst 5% bensin skulle räcka för att slippa dessa "problem".

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: E20, E30, E50 och E85
InläggPostat: tis 09-07-07 22:02 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
aryan skrev:
Jo precis, fast man kan väl ha E10 som minsta möjliga etanolhalt för det borde vilken motor som helst klara.



Det satte ju tyskarna stopp för inom EU. Var väl bl.a. VAG som hävdade att deras bilar inte tålde det. Dock har fransmännen infört E10 men det kanske finns E5 kvar där också?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-08 15:11 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
vad tror ni om att köra på sk köldbäraretanol som man blandar ut och fyller i jordvärmeslangar? den är 95-96 procentig.

Farsan höller på dra in jordvärme så får hoppas att det blir någon dunk över så kan man ju testa :P


Den verkar annars vara dyr att köpa, 22kr/l :(
Skulle den finnas till ett bättre pris skulle man ju kunna blanda ut e85 och få en högre halt etanol.

http://www.dinvvsbutik.se/koldbararetan ... 05105.html

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011