Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-06 11:40 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jo, men det är ju många som sätter på större cylinder och då bara byter munstycke för att få mer soppa. Borde räcka då jag bara konverterat till E85.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-06 12:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kanske det ändå kan vara värt att kolla flödet så att inget igensatt filter eller tilluftshål till tanken eller liknande ställer till det.

Annars är det väl bara köpa fler munstycken (Jula's borrsats kostar två munstycken och blir billigare i längden)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-06 19:05 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Flödet från tanken ska nog räcka till om inte filtret är igensatt. Körde själv med 120 munstycke och det funkade prima :D

Orginalförgasarna till riskokarna är inte den bästa sortens....
Jag körde med 19mm dellorto förgasare, men det är nog för stort om man ska köra med originalcyllindern.

Den här kanske kan vara något?
http://www.bikenet.se/produktinfo.asp?id=399&katid=15

Denna dellorto är utan membran och automatchoken passar vid lite modifikation av fästet.
http://www.startuning.se/product/97516-Forgasare-Dellorto-175mm-Minarelli


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-07 11:59 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Hupp, man kanske ska sänka nålen lite. Hittade den här sidan

Förgasarbeskrivning på engelska

som har ett schema hur munstycken/nål släpper igenom bränsle.

Många nyttiga länkar har han den käre Hasse.

Länksamling på Baotians forum

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-07 15:25 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag slänger in handduken (tillfälligt). Jag sänkte nålen, och den gick klart sämre. Framför allt gaspådrag dör den lite. Flera tillfällen måste man pumpa för att få hjälp av acc-pumpen.

Nu ska jag koncentrera mig på att få den att gå bra på bensin först. Sedan kommer konvertering. På det här sättet kan jag använda mig av tändstiftet för att se om den går magert eller fett.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-07 16:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det tyder på att att du nog helt enkelt får prova med större munstycke, om den går allt för magert tappar den ju ork/effekt, sänker du nålen blir det ännu magrare.

Att köra för magert med bensin innebär f.ö. större risker för överhettning brända ventilar/säten osv, därför kör man vid fullgas nästan altid aningen fetare än maxeffekt i en förgasarmotor för att vara på den säkra sidan, med etanol kan du nog lungt söka upp maxeffekten och bäst bränsleekonomi utan risken för överhettning. Därför brukar man när man ska hitta rätt bestyckning börja med för stora munstycken och sedan gå nerår tills man hittad effekttopen och sedan gå upp lite grann igen, du börjar nu egentligen i fel ända med iom att det är på etanol är det inte så farligt.

Sedan skulle du kanske också prova ställa in ca 5-10° tidigare tändning (om det går att ställa in) skulle jag ochså testa, ju magrare du kör på etanol ju långsammare förbränning och ju tidigare tändning du ska ha för att kunna komma upp i varv.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-07 16:43 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Ställa tändningen har jag funderat på. Tror att man behöver fila till öronen för att kunna justera något, vad jag sett på någon bild är det egentligen fast läge.

Men jag tycker att det är så små marginaler. Jag har köpt en borrsats från Jula, men den känns för grov. Om jag fattat rätt så är siffrorna måtten på munstyckena. 108 gick den skitdåligt på, 98 går den inte heller bra på. 0,98 - 1,08; det ger en skillnad på 0,1 mm. Borrarna går med 0,05 mm upp till 1 mm, sedan är det 0,1 mm. Ska jag ta den som är 1,0 (0,02 mm större) eller 1,1 (0,02 större än den som den gick som skit med)?

Det är därför jag vill testa med bensin för att se om det är samma finlir även där.

Sedan är det lite missuppfattningar mellan olika beskrivningar. Med tanke på att jag får skruva ut ställskruven för lågfart nästan helt så måste det vara den typen av förgasare där man ger mer bränsle med skruven tillsammans med lågfartsmunstycket. Men på en del förgasare så släpper man in mer luft med skruven. Hade det varit så på den här förgasaren så hade jag behövt skruva in den nästan helt. Nu är den ute sju varv, lite orolig är man för att den ska lossna.

Steg ett är i alla fall att få den att gå i ca 70 km/h på plan mark och att den är stark uppför backarna också. Anledningen till 70 är att det är läskigt när alla lastbilar ska köra om när man kör på Huddingevägen.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-07 19:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag skulle gå till 1,1 direkt, ta munstycket i borrchucken och håll borren still med en tåg mot hålet då går borren inte av vliket delätt gör om man gör "som vanligt med borr i maskinen och "hålet stilla".

För att komma upp i 70 måste du kanske göra mera än justera förgasaren, nått med variatorvikter eller tom tändningsstrypning? Jag kan inte detaljerna men det har du säkert koll på.

F.ö. kör jag med min El-moppe (som egentligen är 30 moppe) lätt ifrån en standard Baotian EU moppe, tom när jag har släp lastad med kompressor efter kommer jag upp i nästan 70 på Huddingevägen innan jag måste bromsa :-)

http://www.youtube.com/watch?v=sU4nvRO5NAs

Jag behöver knappt "gasa" för att hänga med, vid 2:14 gasar jag lite och då står Baotan nästan stilla vid 3:50 och 6:20 syns släppet med kompressor vid 6:00 ger jag fullström men måste snart bromsa igen för inför rödljuset, så jag hinner aldrig komma upp i 70 :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-07 20:51 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
1,1 borde ju vara större än 108 som den gick väldigt dåligt på. Variatorvikter har mer med accelaration att göra, den varvar mer och blir då starkare i backar. På vår andra (den första vi köpte, som var trimmad) bytte jag vikter från 8 g till 4 g. Den varvar mer, men har blivit mycket starkare. Nu har den samma varv ända upp till ca 55 km/h, förut ökade varvet vid ca 45. Motorn varvar ju lika i hela registret tills variatorn bottnar. Svårt att hålla jämn hastighet utan att titta på hastighetsmätaren då man inte märker på varvtalet vilken fart man har.

I "optimala" backar så kommer man upp i (enligt mätaren på moppen) i ca 90. Mätaren går till 80 så det blir uppskattat.

Edit: Sista stycket gäller alltså Zhongyun.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-08 08:38 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Nu ska det testas lite i alla fall. På vägen till jobbet igår fick jag soppatorsk i Rågsved, trodde att tanken var lika stor som på Zhongyun som rymmer 6 liter. Fick i 4,5 liter. I morse tankade jag i 1,1 liter BF95 (körde ca 4 mil igår efter tankningen), så nu ska jag ha E65 i tanken. Hittills går den ungefär lika.

Idag åkte jag till Nykvarn, ska åka förbi en mack här och fylla i innan jag åker hemåt så jag sänker etanolhalten långsamt så att jag ser om den går riktigt bra vid någon blandning.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-08 20:28 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Är det inte så att acc.pumpen som skvätter till lite extra soppa vid gaspådrag blir onödig när man byter till etanol?

Etanolen behöver väl inte extra bränsle vid gaspådrag?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-08 20:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
equiv skrev:
Är det inte så att acc.pumpen som skvätter till lite extra soppa vid gaspådrag blir onödig när man byter till etanol?

Etanolen behöver väl inte extra bränsle vid gaspådrag?


En enkel mopedförgasare har som regel ingen accelerationspump. Men det är snarast så att E85 behöver mer accelerationsanrikning än bensin eftersom det går åt så mycket värme för att förånga bränslet.

Utan accelerationsanrikning får ju motorn för mager blandning ett ögonblick vid tvärt gaspådrag, eftersom den plötsliga tryckhöjningen i insugningsröret gör att mer bränsle kondenserar på väggarna. Och under det ögonblick då det mesta bränslet går åt till att kondensera, så kommer det inte in tillräckligt med bränsle i motorn. Accelerationspumpen ska kompensera för just detta.
Ju kortare och mindre insugningsrör, och ju kraftigare förvärmning man har av både insugningsröret och luften före förgasaren, desto mindre accelerationsanrikning behövs.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-08 21:17 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Citat:
En enkel mopedförgasare har som regel ingen accelerationspump. Men det är snarast så att E85 behöver mer accelerationsanrikning än bensin eftersom det går åt så mycket värme för att förånga bränslet.


Förgasarna som sitter på kinamopparna har accpump som standard. Vilket då måste vara en fördel även för etanol :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-08 21:48 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Den här har Hasse lagt upp på tuben.

Videoklipp på Youtube som visar acc-pumpen.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011