Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-15 09:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det bästa är att studera elschemat för bilen för att ta reda på hur det ligger till. Man kan inte lita på att Opel alltid använder samma ledarfärg för samma signaltyp i flera olika bilmodeller.
Elschema bör finnas i vanliga gördetsjälvhandböcker, se bara upp med att det ibland förekommer att bokförlaget har ritat om schemor (av copyrightskäl?) , sådana omritade schemor är ofta fulla av fel. I äldre, svenskproducerade gördetsjälvhandböcker för Opel, utgivna av Thorsells, brukar dock originalschemorna finnas med.

Om du nu har tänkt använda en Flexitune AutoX4 för ett enkanaligt system, ska du då bara använda en av dess kanaler för att driva samtliga spridare?

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-15 22:19 
Offline

Blev medlem: tis 09-04-07 09:22
Inlägg: 34
Ort: Hagfors, Värmland
Är ännu inte riktigt på det klara med hur spridarna är kopplade på min bil. Är det endast en grupp och en ledare mellan ECU och spridare så kör jag med en kanal på Flexitune.
Tack för tipset om gördetsjälvböcker. Mitt lokala bibliotek har jag för mig har några st om Opel.
Köpte en AutoX4 just för att få automatisk kallstart plus att den säkert är enklare att sälja vidare alt. använda i nästa bruksbil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-08-16 10:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En annan bra källa till äldre upplagor av gördetsjälvhandböcker är välgörenhetsloppmarknader och secondhandbutiker av typ Erikshjälpen, Myrorna, Emmaus.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-17 07:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ordnung skrev:
torbjorn skrev:
Det är inte lämpligt att bara lita på en mätning av lambdavärdet


Menar du här 'bokstavligt talat'? Alltså att en punktmätning inte duger utan du vill ha data för en hel/flera körcykler tex? Jag vill själv montera en permanent bredbandslambda i SAAB:en. Kommer bli mycket experimenterande med den så det är värt att gå långa vägen.


Jag menade att man inte ska lita på bara en lambdamätning, inte att man inte ska lita på bara en lambdamätning.

Om man mäter lambdavärdet men inte har något annat kriterium på att konverteringen är lyckad, så vet man ju inte om bilens lambdareglersystem kanske redan ligger och arbetar nära ett ändläge, vilket ju innebär stor risk att lambdaregleringen inte fungerar alls en annan dag då kanske utetemperaturen är lite annorlunda eller spridarna lite mer eller mindre igensatta än den dag då man mätte.

Man bör alltså om möjligt också studera någon parameter som talar om hur mycket lambdaregleringen behöver korrigera. Om bilen har standardiserat OBD-snitt så är det ju lätt gjort att ansluta en handterminal eller dator och läsa av fuel trim-värdena. På en del tidiga, analoga lambdareglerande insprutningssystem (LU-jetronic, vissa KE-jetronic, K-lambda) finns det ett mätuttag där man kan kan koppla in en voltmeter för att läsa av en spänning som är ett mått på regleravvikelsen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-18 04:36 
Offline

Blev medlem: tis 09-04-07 09:22
Inlägg: 34
Ort: Hagfors, Värmland
Fick igår min FlexiTune AutoX4. Började direkt mäta fram spridarna, matning, lambda mm i bilen, vilket var enklare än jag trodde.
Matning tar jag från ECUn och jord blir via en egen jordkabel skruvad i densamma.
Jag mätte fram det stift på spridarna som inte hade 12V och letade upp samma kabel på ECUn. Efter lite mätning visade det sig att dom är delade i två grupper så jag kommer att använda två kanaler.
Lambdan hittade jag genom att dela kabeln i motorutrymmet och sedan "pipa" mig fram på ECUns kontaktdon.
Tempsensorn är monterad på kylarslangen närmast motorn och dragen samma väg kablaget till uttaget till 230V cupéfläkten.

Det jag har kvar är att montera ihop allt och även leta upp en diod som passar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-18 19:28 
Offline

Blev medlem: tis 09-04-07 09:22
Inlägg: 34
Ort: Hagfors, Värmland
Nu är boxen monterad och klar. Bilder kommer framöver.

Dock gjorde jag en liten miss (som jag inte kunnat veta i förväg) och kopplade in boxen via en +12V till ECU som konstant har spänning, även om tändningen är avslagen. Så nu har jag en grön diod som blinkar tills bilen har startat. När bilen är avslagen så varnar min FlexiTune för mager gång men slocknar sedan.
Jag har ca 40% E85 i tanken och bilen går jättefint. Ska prova med 100% E85 så snart som möjligt. Innan gick den lite hackigt vid blandtankning.

Är det någon som vet ungefär vad en FlexiTune drar om jag har den kopplad på konstant spänning? Dioden kan jag ju bara ta bort så fort som jag vet att allt fungerar som det ska.
Jag lämnar hellre det hela som det är än letar upp en ny ledare som har spänning endast då tändningen är tillslagen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-19 20:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ordnung skrev:
torbjorn skrev:
Ordnung skrev:
torbjorn skrev:
Det är inte lämpligt att bara lita på en mätning av lambdavärdet


Menar du här 'bokstavligt talat'? Alltså att en punktmätning inte duger utan du vill ha data för en hel/flera körcykler tex? Jag vill själv montera en permanent bredbandslambda i SAAB:en. Kommer bli mycket experimenterande med den så det är värt att gå långa vägen.


Jag menade att man inte ska lita på bara en lambdamätning, inte att man inte ska lita på bara en lambdamätning.

Om man mäter lambdavärdet men inte har något annat kriterium på att konverteringen är lyckad, så vet man ju inte om bilens lambdareglersystem kanske redan ligger och arbetar nära ett ändläge, vilket ju innebär stor risk att lambdaregleringen inte fungerar alls en annan dag då kanske utetemperaturen är lite annorlunda eller spridarna lite mer eller mindre igensatta än den dag då man mätte.

Man bör alltså om möjligt också studera någon parameter som talar om hur mycket lambdaregleringen behöver korrigera. Om bilen har standardiserat OBD-snitt så är det ju lätt gjort att ansluta en handterminal eller dator och läsa av fuel trim-värdena. På en del tidiga, analoga lambdareglerande insprutningssystem (LU-jetronic, vissa KE-jetronic, K-lambda) finns det ett mätuttag där man kan kan koppla in en voltmeter för att läsa av en spänning som är ett mått på regleravvikelsen.


Men.. allt det där löser sig även vid lambda/AFRmätning över alla körförhållanden och lång tid?


I viss mån. Man vet ju fortfarande inte om man har hamnat någotsånär mitt i reglerområdet eller kanske långt åt ena eller andra sidan. Det är klart, har man gjort konverteringen på ett sådant sätt att man kan justera bränsletillskottet så kan man ju göra systematiska prov med små ökningar och minskningar av bränslemängden för att se hur långt man kan gå åt respektive håll innan det blir problem med lambdaregleringen eller felkoder börjar dyka upp.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-27 08:53 
Offline

Blev medlem: tis 09-04-07 09:22
Inlägg: 34
Ort: Hagfors, Värmland
Nu har jag i några dagar testkört på mängder med olika blandningar och bilen går perfekt oavsett vad jag matar den med. Har en del bensin kvar i tanken så är inte riktigt uppe i E85 än men ska till macken under dagen och då fyller jag upp med E85.

Är grymt nöjd med enheten och är nästan lite förvånad över hur enkelt det var att installera den. Installationsbilder.

Tummen upp för FlexiTune och en ännu större tumme upp för detta forum! :D

_________________
Opel Astra 1.6 -93 konverterad med FlexiTune AutoX4.
Två gräsklippare, en elklippare och en konverterad Major.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-05 14:38 
Offline

Blev medlem: tis 09-04-07 09:22
Inlägg: 34
Ort: Hagfors, Värmland
Har haft lite problem med att starta bilen dom senaste dagarna och har även funderat mer på den blinkande dioden. Kontaktade därför FlexiTune och fick idag till svar att enheten inte ska kopplas med konstant spänning. Tyvärr gjorde jag just det.
Kallstartsfunktionen kommer inte fungera i detta läge då enheten "tror" att bilen går hela tiden och när jag slår av motorn varnar den för att spridarna har nått sitt maxläge och inte kan leverera tillräckligt med bränsle.

Synd att detta inte förklarades tydligare i manualen. Där framgår det bara att enheten måste ha spänning när motorn dras runt.

Så bara jag får ork och lust så ska enheten kopplas om.

_________________
Opel Astra 1.6 -93 konverterad med FlexiTune AutoX4.
Två gräsklippare, en elklippare och en konverterad Major.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-05 18:06 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Du kan koppla en strömbrytare i serie med plus-matningen så slår du bara på den precis vid start. Jag körde så ett tag tills jag kom på vart bränslepumpsmatningen fanns, då skarvade jag in flexitunes matning där istället.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011