Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: vart köpa rapsolja ?
InläggPostat: lör 08-08-09 23:17 
Offline

Blev medlem: lör 08-08-09 23:11
Inlägg: 3
Hej hej !
har läst lite att folk kör på rapsolja, men vart köper man det ?? låter kanske som en dum fråga, men det borde väl finnas andra ställen som säljer rapsolja på mer än 1 liter flaskor ?? (ICA, COOP m.m.)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-09 23:21 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Willys har 10 liters dunkar, likaså citygross

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-10 08:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
De flesta (större) affärerna (typ Coop Forum och ICA Maxi) har större flaskor än enliters, fast störst brukar som sagt var Willys ha. De kör stenhårt med storpack på allt. Citygross har jag (trots att jag är hässleholmare) aldrig handlat i.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-10 18:48 
Offline

Blev medlem: lör 08-08-09 23:11
Inlägg: 3
men blir det billigare än att tanka på mack ???

kör en golf 3 diesel med insprutarpump utan turbo....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-12 07:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag kollade på Willys i Hässleholm idag. 80 kronor för fem liter rapsolja.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 09:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag köpte 1l rapsolja på Coop Forum i Luleå, Coops eget märke. 13:90 kostade den. Alltså billigare än Willys storpack som kostar 16kr/l.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 15:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
Jag köpte 1l rapsolja på Coop Forum i Luleå, Coops eget märke. 13:90 kostade den. Alltså billigare än Willys storpack som kostar 16kr/l.


Kollade enlitersflaskorna av rapsolja på Willys. 23,90 kronor för en liter av rapsolja av deras "billighetsmärke" Eldorado.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-08-16 14:30 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Låter dyrt att köpa rapsolja i mataffären.. Jag odlar själv raps och som säljs till Lantmännen, tror den pressas i Carlshamn. Det borde gå att köpa olja direkt av dom. Eller hör med nån som sysslar med motorsågar i större skala, rapsolja används till som sågkedjeolja och man ska kunna köpa sån olja i större förpackningar, kanske även löst. Ta isåfall reda på om det är några tillsatser i, en del blandar i nåt för att den ska flyta lättare som sågkedjeolja när det är kallt, vet inte om det är så i all sågkedjeolja.
Det finns några bönder som har en egen liten rapspress hemma också, vet dock inte någon vid namn. Men där kan man nog få tag på den billigaste oljan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-17 04:50 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Henrik Jansson skrev:
Låter dyrt att köpa rapsolja i mataffären.. Jag odlar själv raps och som säljs till Lantmännen, tror den pressas i Carlshamn. Det borde gå att köpa olja direkt av dom. Eller hör med nån som sysslar med motorsågar i större skala, rapsolja används till som sågkedjeolja och man ska kunna köpa sån olja i större förpackningar, kanske även löst. Ta isåfall reda på om det är några tillsatser i, en del blandar i nåt för att den ska flyta lättare som sågkedjeolja när det är kallt, vet inte om det är så i all sågkedjeolja.
Det finns några bönder som har en egen liten rapspress hemma också, vet dock inte någon vid namn. Men där kan man nog få tag på den billigaste oljan.

------------------
Att handla bränsle till bilen i mataffären vore ju verkligen att erkänna att biobränslena (i det här fallet rapsolja) konkurrerar med maten....

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-17 07:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
BP skrev:
Henrik Jansson skrev:
Låter dyrt att köpa rapsolja i mataffären.. Jag odlar själv raps och som säljs till Lantmännen, tror den pressas i Carlshamn. Det borde gå att köpa olja direkt av dom. Eller hör med nån som sysslar med motorsågar i större skala, rapsolja används till som sågkedjeolja och man ska kunna köpa sån olja i större förpackningar, kanske även löst. Ta isåfall reda på om det är några tillsatser i, en del blandar i nåt för att den ska flyta lättare som sågkedjeolja när det är kallt, vet inte om det är så i all sågkedjeolja.
Det finns några bönder som har en egen liten rapspress hemma också, vet dock inte någon vid namn. Men där kan man nog få tag på den billigaste oljan.

------------------
Att handla bränsle till bilen i mataffären vore ju verkligen att erkänna att biobränslena (i det här fallet rapsolja) konkurrerar med maten....

mvh/BP


En arbetskamrat på mitt förra jobb sa att han handlade all sin mat på Statoil...

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-17 09:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Rationellt om han ändå ska tanka :-) Förut var det vanligt med en livsmedelsaffär med en bensinpump, nu är det vanligt att bensinstationer även är en livsmedelsaffär.

På tal om (bio)bränsle eller mat; för att producera nästan all mat vi äter går det åt betydande mängder olja, för att framställa en liter mjölk behövs idag väl en halv lite olja.

Utan omställning till biobränslen kommer det mekaniserade jordbruket som föder hela den industrialiserade världen och fler därtill att kollapsa, det kommer i så fall garanterat orsaka svält när oljan är slut.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-18 14:47 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
aryan skrev:
Rationellt om han ändå ska tanka :-) Förut var det vanligt med en livsmedelsaffär med en bensinpump, nu är det vanligt att bensinstationer även är en livsmedelsaffär.

På tal om (bio)bränsle eller mat; för att producera nästan all mat vi äter går det åt betydande mängder olja, för att framställa en liter mjölk behövs idag väl en halv lite olja.

Utan omställning till biobränslen kommer det mekaniserade jordbruket som föder hela den industrialiserade världen och fler därtill att kollapsa, det kommer i så fall garanterat orsaka svält när oljan är slut.

/Aryan

-------------------
Visst. Själv tycker jag att man blir upprörd över att 20-30% av den mat som köps in under ett år slängs. Det gör ju att jordbruket får producera extra mycket till priset av bl.a. utsläpp av växthusgaser.

Jag frågade ICA Maxi här varför dom aldrig sätter ned priset på biffen strax före bäst-före-datum. Nej, man slänger allt i stället på bäst-före-datum i stället att som i en del andra affärer rea ut det ett par dagar före. Tråkigt när ICA Maxi påstår sig ha ett miljöengagemang.

Och visst, det är inget fel med att sälja mat (och mycket annat också) på bensinstationer. Det är däremot dumt att handla all sin mat på Statoil för det lär ju rimligen blir bra mycket dyrare.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-18 18:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
BP skrev:
Jag frågade ICA Maxi här varför dom aldrig sätter ned priset på biffen strax före bäst-före-datum. Nej, man slänger allt i stället på bäst-före-datum i stället att som i en del andra affärer rea ut det ett par dagar före.

På ICA Maxi märker de väl bara om sista förbrukningsdagen?
Senast i helgen råkade min fru köpa en påfyllnads-förpackning med jordgubbssylt, men vi upptäckte när vi kom hem (och kvittot redan var slängt) att sista förbrukningsdag var 27:e maj... :shock:

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-18 21:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Dr. Mabuse skrev:
BP skrev:
Jag frågade ICA Maxi här varför dom aldrig sätter ned priset på biffen strax före bäst-före-datum. Nej, man slänger allt i stället på bäst-före-datum i stället att som i en del andra affärer rea ut det ett par dagar före.

På ICA Maxi märker de väl bara om sista förbrukningsdagen?
Senast i helgen råkade min fru köpa en påfyllnads-förpackning med jordgubbssylt, men vi upptäckte när vi kom hem (och kvittot redan var slängt) att sista förbrukningsdag var 27:e maj... :shock:


Som före detta brödbilförare (6 månader 2004) måste jag försvara Maxi lite här. Det är inte alltid så lätt att ha koll. Är det en hög med förpackningar kvar av något med lång hållbarhet kanske man bara konstaterar detta och går vidare till nästa hylla för att kolla om det börjar bli tomt där. Först när beställningen är gjord och varorna kommit hem rensas gammalt ut.

(För övrigt handlar jag ogärna på halvholländska ICA... Dåliga på kravmärkt är en orsak.)

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-29 19:11 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Jag är lantbrukar så jag känner att jag måste kommentera det här litegrann..
För att odla ett hektar går det åt ungefär 50 liter diesel...
Då kanske man får 4 ton havregryn.. eller 7 ton vetemjöl.. Så jordbrukets roll för när det gäller växthusgasutsläpp är mycket liten.
Det finns dock alltid dom som vill skylla allt på jordbruket, men det finns som vanligt ingen grund för det.
Ibland kan vissa typer få fram jättehöga siffror för jordbrukets utsläpp av växthusgaser, men då har man räknat med naturliga växthusgasutsläpp som redan ingår i kretsloppet, och så har man räknat om naturliga metangasutsläpp till koldioxidutsläpp och räknat ihop det med utsläpp av fossil koldioxid.. så fel det kan bli. Lika fel som de som påstår att komposter orsakar ökad växthuseffekt eftersom de släpper ut koldioxid..
Dessutom är energiproduktionen i jordbruket mycket högre än konsumtionen av fossilbränsle i jordbruket, några procent av all halm som plöjs ner skulle räcka för att ersätta dieseln exempelvis.
När det gäller mjölk, som nämndes här.. så går det uppskattningsvis åt några gram per liter mjölk.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011