Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 07:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 09-06-30 15:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Nu när den statliga miljöbilspremien försvinner vill flera kommuner införa kommunala miljöbilspremier, oftast enbart för de älskade gasbilarna (kanske är intressen i produktionen en viktig orsak), medan man på andra håll fortfarande säger att de inte kan (även om de hade velat) eftersom det anses olagligt. Hur är det med det? Är kommunala miljöbilspremier verkligen lagliga? Oavsett det juridiska: Är det bra? Vad tycker ni?

Citat:
10:39 | tisdag 30 juni 2009

Kommuner ger bidrag för gasbilar

Den statliga miljöbilspremien upphör nu vid halvårsskiftet, men i ett tiotal av de svenska kommunerna inför man istället ett bidrag till dem som skaffar gasbil.

Från och med den 1 juli kan privatpersoner som köper gasbil få ett bidrag på upp till 15 000 kronor. Detta gäller i Kristianstad, Landskrona och Helsingborg.

-- Tidigare har inte privatpersoner kunnat få bidrag eftersom det inte gått att kombinera med den statliga miljöbilspremien. Syftet med det här är att byta ut bensindriva och diseldrivna bilar, säger Anneli Gille på miljökontoret i Helsingborg.

Det är viktigt att söka bidraget innan man köper bilen och man förbinder sig att tanka minst 70 procent biogas under tre år.

Men Helsingborg har bara bidragspengar till 40 bilar.

-- Det är först till kvarn som gäller, säger Anneli Gille.


http://www.sr.se/kristianstad/nyheter/a ... el=2937710

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-30 15:35 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Helt klart går det hand i hand när man läser ditt andra inlägg...

Politik biogas

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-01 09:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Även Östersund har intressen i biogastillverkning ( http://www.ostersund.se/omkommunen/forv ... 04511.html ), så självklart inför de också miljöbilspremie enbart för gasbilar - och blir hyllade av Gröna Bilister med flera:

Citat:
Publicerad 29 juni 2009

Biogas betalar sig på flera sätt.

ÖSTERSUND
Den som tankar sin bil med minst 70 procent gas ska få upp till 9 000 kronor i miljöbilspremie av Östersunds kommun.

Att Östersunds kommun vidgar sitt biogasbidrag till att även omfatta privatpersoner gillas av Gröna bilister som mäter hur miljöbilsvänliga kommunerna är.

– Vi förutser en kraftigt ökad gasbilsförsäljning i Östersund, vilket är särskilt glädjande eftersom biogasen är det miljö- och hälsobästa bränslet på marknaden, säger Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz.

Den nationella miljöbilspremien avskaffas nu ett halvår tidigare än beräknat och den bedöms ha varit en stor framgång för att styra över konsumenterna till miljövänliga bilar.

Gröna bilister har tre förslag till hur kommunen ska fördela den lokala miljöbilspremien som börjar gälla den 1 juli:

• Ge pengarna direkt. Den nationella miljöbilspremien betalas ut efter sex månader, vilket ses som ett onödigt hinder för en snabb omställning.

• Inkludera konvertering. Den nationella miljöbilspremien omfattar bara nya bilar. Men den som konverterar en befintlig bensinbil till etanol- eller gasdrift gör minst lika stor nytta.

• Inkludera begagnat. Stöd bör också utgå till den som väljer en begagnad gasbil.

Lennart Öhd


http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.1157959

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 09-07-01 17:26 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
göinge skrev:
Nu när den statliga miljöbilspremien försvinner vill flera kommuner införa kommunala miljöbilspremier, oftast enbart för de älskade gasbilarna (kanske är intressen i produktionen en viktig orsak), medan man på andra håll fortfarande säger att de inte kan (även om de hade velat) eftersom det anses olagligt. Hur är det med det? Är kommunala miljöbilspremier verkligen lagliga? Oavsett det juridiska: Är det bra? Vad tycker ni?

Citat:
10:39 | tisdag 30 juni 2009

Kommuner ger bidrag för gasbilar

Den statliga miljöbilspremien upphör nu vid halvårsskiftet, men i ett tiotal av de svenska kommunerna inför man istället ett bidrag till dem som skaffar gasbil.

Från och med den 1 juli kan privatpersoner som köper gasbil få ett bidrag på upp till 15 000 kronor. Detta gäller i Kristianstad, Landskrona och Helsingborg.

-- Tidigare har inte privatpersoner kunnat få bidrag eftersom det inte gått att kombinera med den statliga miljöbilspremien. Syftet med det här är att byta ut bensindriva och diseldrivna bilar, säger Anneli Gille på miljökontoret i Helsingborg.

Det är viktigt att söka bidraget innan man köper bilen och man förbinder sig att tanka minst 70 procent biogas under tre år.

Men Helsingborg har bara bidragspengar till 40 bilar.

-- Det är först till kvarn som gäller, säger Anneli Gille.


http://www.sr.se/kristianstad/nyheter/a ... el=2937710

---------------------------
Det låter lite tveksamt. Tvivlar på att kommunallagen skulle tillåta sådant när det går till privatpersoner. En annan sak om kommunen använder pengar till att själva köpa in miljöbilar till sina förvaltningar.

Helsingborg borde f.ö. byta ut sina miljövidriga dieselbussar mot eldrivna trådbussar.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-02 22:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
göinge skrev:
Även Östersund har intressen i biogastillverkning

Snälla, korta ner länken... :shock:

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 21:57 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
Dr. Mabuse skrev:
göinge skrev:
Även Östersund har intressen i biogastillverkning

Snälla, korta ner länken... :shock:


Hmm, hur går det till?

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-04 15:15 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
http://tinyurl.com eller http://tinyurl.se/

http://tinyurl.com/kpmdjr


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-20 09:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Kommunal miljöbilsspremie överklagas
Av Anders Danielsson

Flera kommuner har infört lokala miljöbilspremier sedan den nationella avskaffades 1 juli. Frågan är dock om det är förenligt med kommunallagen att på det sättet gynna vissa kommuninvånare och inte andra. I ett fall har en lokal premie överklagats.

Regeringen avskaffade miljöbilspremien vid halvårsskiftet och arbetar nu i stället på ett förslag om skattelättnader för dem som köper miljöbilar. Under tiden har flera kommuner infört egna premier, bland andra Östersund, Landskrona, Kristiandstad, Helsingborg och Västerås. Till exempel säger Helsingborgs kommun att man förutom miljövinsten vill gynna den egna biogastillverkning.

De kommunala miljöbilspremierna kan dock stöta på problem. I Västerås har en privatperson överklagat stadens beslut att betala ut en subvention på 15 000 kronor till de första 70 personerna som köper en biogasbil efter den 1 juli i år. Det uppger Västmanlands läns tidning (VLT).
– Det tycker vi är olyckligt, men nu måste det självklart prövas, säger kommunalrådet Elisabeth Unell (M) till VLT.

Personen som har överklagat premien ifrågasätter om den är förenlig med kommunallagens princip att alla kommuninvånare ska behandlas lika. Enligt honom kan den missgynna både dem som vill köpa en miljöbil med annat drivmedel och dem som väljer att över huvud taget inte åka bil av miljöskäl.
Enligt VLT har även en jurist vid Sveriges Kommuner och Landsting varnat för att beslutet kan betraktas som ”otillåtet stöd till enskild” och därmed vara oförenligt med kommunallagen.

Västerås stad försvarar sig i ett yttrande till länsrätten med att miljöbilspremien gynnar alla medborgare, eftersom den påverkar miljön positivt.


Jag förundras fortfarande över hur så många kan ha så mycket emot det kommunala stödet till SEKAB, medan ingen ifrågasätter kommunens gynnande av sin egna biogastillverkning. Ja, över huvudtaget att biogastillverkning görs av kommuner. Samma politiker i min hemkommun tycker till exempel att tekniska kontoret ska bolagiseras och sedan säljas till privata intressenter, samtidigt som man vill starta kommunal biogastillverkning...

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.24 ... overklagas

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-21 06:47 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
göinge skrev:
Citat:
Kommunal miljöbilsspremie överklagas
Av Anders Danielsson

Flera kommuner har infört lokala miljöbilspremier sedan den nationella avskaffades 1 juli. Frågan är dock om det är förenligt med kommunallagen att på det sättet gynna vissa kommuninvånare och inte andra. I ett fall har en lokal premie överklagats.

Regeringen avskaffade miljöbilspremien vid halvårsskiftet och arbetar nu i stället på ett förslag om skattelättnader för dem som köper miljöbilar. Under tiden har flera kommuner infört egna premier, bland andra Östersund, Landskrona, Kristiandstad, Helsingborg och Västerås. Till exempel säger Helsingborgs kommun att man förutom miljövinsten vill gynna den egna biogastillverkning.

De kommunala miljöbilspremierna kan dock stöta på problem. I Västerås har en privatperson överklagat stadens beslut att betala ut en subvention på 15 000 kronor till de första 70 personerna som köper en biogasbil efter den 1 juli i år. Det uppger Västmanlands läns tidning (VLT).
– Det tycker vi är olyckligt, men nu måste det självklart prövas, säger kommunalrådet Elisabeth Unell (M) till VLT.

Personen som har överklagat premien ifrågasätter om den är förenlig med kommunallagens princip att alla kommuninvånare ska behandlas lika. Enligt honom kan den missgynna både dem som vill köpa en miljöbil med annat drivmedel och dem som väljer att över huvud taget inte åka bil av miljöskäl.
Enligt VLT har även en jurist vid Sveriges Kommuner och Landsting varnat för att beslutet kan betraktas som ”otillåtet stöd till enskild” och därmed vara oförenligt med kommunallagen.

Västerås stad försvarar sig i ett yttrande till länsrätten med att miljöbilspremien gynnar alla medborgare, eftersom den påverkar miljön positivt.


Jag förundras fortfarande över hur så många kan ha så mycket emot det kommunala stödet till SEKAB, medan ingen ifrågasätter kommunens gynnande av sin egna biogastillverkning. Ja, över huvudtaget att biogastillverkning görs av kommuner. Samma politiker i min hemkommun tycker till exempel att tekniska kontoret ska bolagiseras och sedan säljas till privata intressenter, samtidigt som man vill starta kommunal biogastillverkning...

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.24 ... overklagas

-----------------------
Att kommuner engagerar sig i biogasproduktion är en sak. Men att ge premier för köp av en viss sorts bil är att snedvrida konkurrensen.

Kommunerna kan om man vill sätta ett lågt pris på biogasen. Det gynnar användarna av biogas. Men det miljömässigt bästa sättet att använda biogas är att bränna den råa biogasen och generera el och värme. Då slipper man upparbetning (från 60 till 95% metan).

Fast har man kommit till den slutsatsen behöver man egentligen inte göra biogas alls. Det är nämligen ännu effektivare att bränna avfallet direkt och generera el och värme. Som faktiskt många kommuner gör.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-21 07:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
naggen skrev:
Dr. Mabuse skrev:
göinge skrev:
Även Östersund har intressen i biogastillverkning

Snälla, korta ner länken... :shock:


Hmm, hur går det till?

Man använder forum-taggen [URL] (se ikonen ovanför edit-fönstret)

1: Skriv en rad som beskriver länken, ex: Titta på den här länken.

2: Markera texten "den här länken" (jag la till färgen för att underlätta)

3: Klicka på [URL].

Nu lägger forum-mjukvaran till URL-taggen som ska formattera texten.
Då kommer det att se ut så här: [url]den här länken[/url]

4: Justera första url-taggen genom att lägga till '='
[url]den här länken[/url]

5: Klistra in den aktuella WEB-adressen efter likhetstecknet (se till att det inte blir några mellanslag någonstans.
[url=http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=44681#44681]den här länken[/url]


Resultatet blir:
Titta på den här länken

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011