Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 09-10-01 22:39 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Dieselprisen er for tiden ca 10 Nkr.
Etanolprisen er for tiden ca 8,50 Nkr.
Volvo V50 DRIVe m start/stopp 1,6 diesel har et forbruk på ca 0,4 l/mil og koster 16 000 kr MINDRE enn;
Volvo V50 1,8F som bruker nesten 1 l/mil E85
Paradokset er at ikke bare sparer man 16 000 kr på å kjøpe dieselutgaven, men man HALVERER også drivstoffutgiften!!
I Norge har man ingen andre formåner/incentiver, det er kun rene elbiler som får gratis parkering, bomring, mindre årsavgift, kjøre i kollektivfelt osv..
Jeg har vært etanolforkjemper i flere år og ønsket å kjøpe en etanolbil siden vi har en etanolpumpe på Statoil der vi bor, en av de få 19 pumpene som fins i Norge..
Jeg bli nå nødt til å velge en dieselbil for det koster alt for mye både i innkjøp og det dobbelte i drivstoff å velge etanol!! (Det kan feks bli en Volvo V50 1,6 DRIVe eller Mazda6 eller lignende DIESEL!)
Mvh: ArneL

_________________
Mvh. ArneL


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-01 22:48 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag antar att du redan äger en bil, är det en bensinare? Varför inte konvertera den eller en begagnad bil istället? Billigare och bättre för miljön. Nu är inköpspriset ute ur vägen. Sedermera uppmanar jag dig att titta långsiktigt, vilket är vad man brukar göra om man köper något så dyrt som en bil. Jag frågar dig: Vad tror du kommer hända med dieselpriset respektive etanolpriset när vi rör oss mot en högkonjunktur igen...?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-01 23:06 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Diesel er drivstoffet til transport og næringslivet, det kan ikke forhøyes for mye for da stopper alt opp. Jeg kjører blandtanking 50% på min 10 år gamle Mazda Demio, og har gjort det i ca 2 år i sommerhalvåret. Jeg trenger større og sikrere bil til meg og mine 2 barn. Etanolen må ned i ca 5 kr literen med dagens dieselpriser! Jeg kan godt være med å betale 1 krone mer for å kjøre med E85 kontra diesel, men når jeg sparer 4 kr på hver mil så går det en grense for hva som er rimelig å forvente at man ofrer!! OG i tillegg må betale 16 000 kr mer for bilen i etanolutgave for å få en opplevd mye svakere bil siden PSA dieselmotoren på 109 hk og 240 NM er litt av en råtass i motbakkene og med partikkelfilter og bare 104 - 119 g/km CO2 heller ikke er et miljøsvin selv om etanolmotoren bare slipper ut 62 g/km fossil CO2, et tall som ikke fins i brosjyren til Volvo, men kun på en svensk nettside, og hverken politikere eller bilselgere vet!

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-04 14:43 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag frågar igen: Vad tror du kommer hända med dieselpriset respektive etanolpriset när vi rör oss mot en högkonjunktur igen...? Du kanske sparar 4 kr/mil om du köper bilen nu men hur tror du att det kommer att se ut i framtiden? Du har väl ändå tänkt ha bilen ett par år? Diesel till personbilar är miljövidrigt av andra skäl än CO2, partikelfiltret kan inte eliminera NOx.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-04 16:07 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Politikken i Norge belønner dieselbiler fremfor etanolbiler, ja vi snakker altså tross alt om i V50 sitt tilfelle om 16 000 kr billigere bil i kjøpspris og 5 kr billigere pr mil å kjøre!! DET ER IKKE SMÅPENGER!!

70 % av nybilsalget av personbiler er diesel!!

Vi har kun 19 etanolpumper i hele Norge!!

Kun EN biogasspumpe!!

KUN ren elbil er fritatt alle avgifter, bomring og får parkere gratis, kjøre i kollektivfelt osv..

Det er jo politikken det er noe feil med på dette området i Norge.

Å tro at diesel vil øke 5 kr pr liter i pris når diesel er drivstoffet til buss, transport, ja stort sett alt som får samfunnet til å gå rundt, tror du virkelig på det?

JEG vil jo gjerne kjøpe etanolbil eller elbil, men elbil fins ikke som stor familiebil med stor rekkevidde ennå og etanolbil blir for dyrt!

Den eneste løsningen slik jeg ser det er at Statoil blir pålagt mindre avanse slik at etanolen koster omkring 5 kr pr liter ut til forbruker.

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-04 18:11 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Faktum kvarstår dock att om oljan på allvar börjar ta slut så kommer diesel (och bensin) rimligen att bli avsevärt dyrare oavsett hur många lastbilar etc som går på diesel. För ett är säkert, oljan varar inte "för evigt", till skillnad mot biobränslen som går att odla fram.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-04 21:59 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Enig!

Om 50 år ja!

Allerede om 10 år vil jeg nok bytte bil, til en elbil!

Inntil da: Diesel som gjelder i Norge, noe bensin, kanskje litt etanol og biodiesel, dere har jo biogas allerede nu! Et suverent drivmedel tycker jag. En elbil i Sverige vil kanskje gå indirekte på atomkraft, en elbil i Europa vil kanskje gå indirekte på kullkraft. Men min kommende elbil vil gå på ren vattenkraft det har mitt kraftbolag garanterat.

Det som er bra med en dieselmotor er jo at den er ca 70 % effektiv, en bensin eller etanolmotor bare ca 30 % effektiv. Bakdelen er NOX, partikkelstøv er jo under kontroll nå.

Men en elmotor er ca 90 - 95 % effektiv! En optimalisert motor for etanol eller biogas som lader batteriene burde være en god løsning, kanskje inntil vi får en hydrogen/brenselcelle bil som driver elmotorer, en i hvert hjul.

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-04 22:31 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag är övertygad om att diesel kommer bli mycket dyrare och dyrare än bensin, så fort produktionen är igång igen. När konjunkturen vänder ordentligt och industrin är igång så kommer efterfrågan stiga på diesel. Att begära ett etanolpris på 5 kr/liter är orealistiskt, men en höjning på dieselpriset är att vänta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-05 05:36 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
En diesel har 70% verkningsgrad mot 30% för en Otto-motor?? Det kan väl ändå inte stämma...

Håller också med matsuda att det är orimligt att begära ett etanolpris på 5 kr/litern. Det är de fossila alternativen som är alldeles för billiga, de är i förhållande till den energi de ger rätt så kraftigt "subventionerade" kan man säga. En föraning av hur snabbt och mycket både diesel- och bensinpriserna kan stiga fick vi ju innan finanskrisen. Dessutom tillkommer problemet med att om "alla" kör på diesel så blir det svårt att få fram nog mycket av den eftersom det blir en viss mängd annat av oljan också, bl.a bensin.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-05 10:57 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 198
Ort: Dalarna
ArneL skrev:
Enig!

Om 50 år ja!

Allerede om 10 år vil jeg nok bytte bil, til en elbil!

Inntil da: Diesel som gjelder i Norge, noe bensin, kanskje litt etanol og biodiesel, dere har jo biogas allerede nu! Et suverent drivmedel tycker jag. En elbil i Sverige vil kanskje gå indirekte på atomkraft, en elbil i Europa vil kanskje gå indirekte på kullkraft. Men min kommende elbil vil gå på ren vattenkraft det har mitt kraftbolag garanterat.

Det som er bra med en dieselmotor er jo at den er ca 70 % effektiv, en bensin eller etanolmotor bare ca 30 % effektiv. Bakdelen er NOX, partikkelstøv er jo under kontroll nå.

Men en elmotor er ca 90 - 95 % effektiv! En optimalisert motor for etanol eller biogas som lader batteriene burde være en god løsning, kanskje inntil vi får en hydrogen/brenselcelle bil som driver elmotorer, en i hvert hjul.


Nu tror jag inte at du skall behöva vänta 50 år. Redan år 2012 - 2014 beroende på når högkonjunkturen slår till kommer det att bli problem. IEA varnar för att oljeproduktionen inte kommer att räcka till om 3 år. Då kan det vare klogt att ha en bil som kan gå på ett alternativbränsle även om etanolen troligen kommer att få svårt att räcka till redan då.

mvh
puffin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-05 22:27 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Baggis skrev:
En diesel har 70% verkningsgrad mot 30% för en Otto-motor?? Det kan väl ändå inte stämma...


http://www.tu.no/innsikt/nyeteknologier/article56300.ece

http://www.tu.no/innsikt/nyeteknologier/article115039.ece

Jeg tok kanskje litt feil der, mulig jeg leste en plass at en dieselmotor er 70 % MER effektiv.. eller noe sånt.. Den er iallefall mye mer effektiv i det turtallsområdet man kjører bil i enn en bensin/etanol (otto) motor!

Men igjen ser man hvor håpløst ineffektiv en forbrenningsmotor er i motsetning til en elmotor som er 90 % eller mer effektiv! Der skulle jeg vel ha funnet en link som referanse men dette er et kjent faktum, begynner å bli sent på kveld!

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-05 22:57 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
De linkene tror jeg sammenligner en "typisk" ottomotor mot en "optimal" dieselmotor. Se på forbrukstall med sammenlignbare motorer, så ser man at forskjellen ikke er så stor.

Eks. nye Opel Astra 1.4 bensin (100hk) mot 1.3diesel (95hk). Ottomotoren bruker 0.55l/mil = 5.0kWh/mil, mens traktoren bruker 0.42l/mil = 4.24kWh/mil.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-05 23:21 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Har ikke gitt opp kampen ennå på etanolbil.. Har prøvekjørt V50 1,6D, nå skal jeg straks prøvekjøre en 1,8 bensin som tilsvarer etanolversjonen, begge flere år gamle bruktbiler da butikkene ikke har nye (?!) biler for prøvekjøring. Iallefall en nydelig bil å kjøre med tanke på sete, ratt, ergonomi osv.. "Kunne kjørt til Roma!" som jeg utbrøt i ekstase over kjøregleden. Kroppen min passet perfekt inni den, mens jeg fikk pustebesvær og problemer med å i hele tatt komme inn i en BMW 3 serie!

I tillegg "krangler" jeg med styre og stell der vi bor for å få kontakt til motorvarmer/fremtidig elbil lading, dette må jeg koste på selv og det kan bli veldig dyrt hvis det må graves jordkabel osv. Hvis det viser seg at dette ikke lar seg gjennomføre må jeg bare kapitulere til diesel, for der er det visst innebygd dieselvarmer som går på diesel (?). Uansett er man ikke avhengig av strøm. Så da kan det bli V50 1,6 D DRIVe start/stop eller en Mazda 6 eller no sånt..

Vet ikke hvor pålitelig i forhold til feil osv. V50'n er? Er også litt usikker på hvor bra bakkeklaring det er på denne med tanke på snøkanter osv. på vinteren, en sprukken spoiler eller "støtfanger" er ikke morsomt..

Mazda 6 er jo blant det mest feilfrie som fins..

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-06 10:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
ArneL skrev:
Baggis skrev:
En diesel har 70% verkningsgrad mot 30% för en Otto-motor?? Det kan väl ändå inte stämma...


http://www.tu.no/innsikt/nyeteknologier/article56300.ece

http://www.tu.no/innsikt/nyeteknologier/article115039.ece

Jeg tok kanskje litt feil der, mulig jeg leste en plass at en dieselmotor er 70 % MER effektiv.. eller noe sånt.. Den er iallefall mye mer effektiv i det turtallsområdet man kjører bil i enn en bensin/etanol (otto) motor!

Men igjen ser man hvor håpløst ineffektiv en forbrenningsmotor er i motsetning til en elmotor som er 90 % eller mer effektiv! Der skulle jeg vel ha funnet en link som referanse men dette er et kjent faktum, begynner å bli sent på kveld!


Sanningen är att en Ottomotor är nästan precis lika effektiv som en diesel, på fullast.
På dellast stänger vi spjället och det ger främst stora pumpförluster hos en Ottomotor.
Fråga dem som har tung gasfot om de tycker deras dieslar verkligen drar så lite som alla sa innan de bytte till diesel?

Nej, enda sättet att köra snålt med en diesel är att köra sakta och lungt, annars kan man lika gärna ha en Ottomotor.
Sedan kan man förbättra ottomotorn så att den blir lika bra som en diesel, det gäller att köra magert, vilket är lätt med....etanol.
Svårare med bensin, endast avancerade DI-motorer klara detta i ngn större utsträckning.
När man kör en Ottomotor magert så blir den slö, och då kan man öppna gasspjället mer, utan att farten på bilen ökar (hemska tanke..)
Och då blir den effektivare.

Precis detta gör jag när jag får min gamla 80-tals bensinbil att dra samma mängd E75 som den gjorde med bensin. Dvs, räknar på energiinnehåll kan jag redan tangera dieselnivåerna.
Och det utan ngn avancerad mappning av tändninge, vilket absolut kan ge ytterligare vinster eftersom det är viktigt att justera tändningen helt korrekt efter den blandning man har (magert brinner långsammare). Jag vrider bara fördelarn och provar mig fram till lägsta förbrukning med min körning (ca 90% landsvägskörning på omrking 2300rpm), trots att motorn går mkt magrare på 2500 rpm än på tomgång.

Skrämselsiffrorna på Ottomotorer i stan som sägs ha endast 20% verkningsgrad kommer också av orimligt stor andel tomgångskörning, ngt som ju enkelt kan förbättras mha automatiskt motorstop/start, vilket hör och häpna många DIESLAR fått numera.
Hade man haft samma ambitioner med Otto-motorerna så skulle de redan idag haft betydligt stadsförbrukning!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-06 20:17 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Men noen som kan fortelle meg om V50F (eller dieselversjonen for den del) er en bra bil? Kontra japanere.. (Ja sikkert VELDIG smart å spørre om dette på et Svensk forum!? Men prøv å være objektive..?) Det blir jo nybil (2010 modell) i så fall.. den koster jo sjukt mycket i Norge forstås.. ca 340 000 kr på vegen pris.. Og etanolversjonen er altså 16 000 kr dyrere enn dieselversjonen..

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011