Gasföreningen och Gröna Bilister är upprörda:
Citat:
Biogasen på undantag - igen
Av: Lars Anders Karlberg
Publicerad 16 september 2009 15:57
Regeringen vill tvinga bensinbolagen att sälja ännu mer biodrivmedel genom ett nytt kvotsystem. Men biogasproducenterna anser att kvotsystemet ensidigt gynnar etanolproducenterna.
- Gasbranschen kan inte ännu en gång acceptera att gasen lämnas utanför och ges sämre förutsättningar, säger Svenska Gasföreningens vd Anders Mathiasson i ett uttalande på den internationella bioenergimässan i Älvsjö i dag.
Det skedde samtidigt som Energimyndigheten på en presskonferens i Älvsjö redogjorde för det förslag till ett kvotpliktsystem för biodrivmedel som man tagit fram på regeringens uppdrag.
Dyrare bensin och diesel
Man föreslår att andelen biodrivmedel i bensin och diesel ska öka till 7,2 "energiprocent" år 2020. Det är ungefär dubbelt så mycket som i dag.
Bakgrunden är att EU har satt upp målet om 10 procent förnybar energi i transportsektorn till 2020. Då får även elen till tåg och tunnelbanor räknas in.
Förutom kvotplikten för biodrivmedel föreslår Energimyndigheten att den nuvarande, generella skattebefrielsen för biodrivmedel tas bort samtidigt som det införs en ny energiskatt på 25 öre litern för bensin och 11 öre för diesel.
Klimatbonus i stället för kvoter
Men Svenska Gasföreningen gillar inte förslaget.
- Först kom pumplagen, som tvingade bensinbolagen att sälja etanol, och nu kommer kvotplikten som också lämnar gasen utanför, eftersom oljebolagen är ensidigt inriktade på flytande drivmedel, säger Anders Mathiasson.
I stället lanserar man ett förslag om klimatbonus till producenter av alla typer av biodrivmedel, vilket skulle kunna leda till betydligt högre andel förnybar energi i transportsektorn än vad EU-målet siktar till.
- Det blir snarare 20 procent biodrivmedel än 10 procent med vår klimatbonus, säger Svenska Gasföreningens informationschef Erika Ullberg till Ny Teknik.
Bonussystemet finansieras genom en ”fossilavgift” som tas ut på försäljningen av fossila drivmedel.
Det skulle alltså bli ett självfinansierande system där pengar tas från den fossila bränslemarknaden och ges till den biologiska.
Gröna Bilister i uppror
Att biodrivmedel inte längre undantas från energiskatt och att ett kvotsystem skall garantera en nivå 7,2 procent biodrivmedel till 2020 kan bli dödsstöten för den svenska miljöbilsboomen, skriver organisationen Gröna Bilister i ett pressmeddelande på onsdagen.
- Om inte regeringen snabbt presenterar en övergripande miljöfordonspolitik som stöttar de rena biobränslebilarna kommer förslaget om kvotpliktsystem och att vara dödsstöten för den svenska miljöfordonsboomen, säger Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister, i ett uttalande.
- Om så sker har regeringen schabblat bort de senaste femton årens pionjärarbete hos företag, bilföretag och enskilda individer, säger han.
Gasföreningens rapport heter ”Klimatbonus för ökad andel biodrivmedel” och kan laddas ned från Gasföreningens hemsida.
Energimyndighetens rapport heter ”Kvotpliktsystem för biodrivmedel” och kan laddas ned från Energimyndighetens hemsida.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 638330.eceCitat:
Energimyndighetens kvotpliktsutredning presenterad:
Gröna Bilister befarar dödsstöten för den svenska miljöbilsboomen.
Idag presenterade Energimyndigheten sin utredning kring ett kvotpliktssystem för biodrivmedel. Utredningen föreslår att biodrivmedel inte längre undantas från energiskatt, och att ett kvotsystem skall garantera en nivå på 5,4% till 7,2 % 2020. Lite olika för bensin och diesel.
- Om inte regeringen snabbt presenterar en övergripande miljöfordonspolitik som stöttar de rena biobränslebilarna kommer detta att vara dödsstöten för den svenska miljöfordonsboomen, kommentarer Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister.
Om så sker har regeringen schabblat bort de senaste femton årens pionjärarbete hos företag, bilföretag och enskilda individer.
Utredningen öppnar för att "överväga fortsatt skattebefrielse även för höginblandade flytande biodrivmedel", men detta har en svagare skrivning än stöd till gas eller eldrift.
- Vi tycker att det är självklart att de höginblandenade bränslena måste få fortsatt skattebefrielse efter 2013 om de klarar EUs grundkrav. Det komemr bli minst sagt svårt att nå målen annars.
Utredningens syfte är att finna nya former för att klara EUs mål om att 10% av tillförd energi till transportsektorn skall komma från biobaserade källor. Den gångna utvecklingen i Sverige har dock varit å stark att Sverige redan 2011 verkar nå detta mål.
- Det är bra att låginblandat blir kvotpliktigt och inte skattebefriat, men det räcker inte med låginablanding för att Sverige ska nå 10 %-målet.
Regeringen har ett jätteansvar att sätta fortsatt utmanande mål, där 20% biobaserad energi i transportsektorn är ett mål som både industrin och miljöintressen tror är möjligt, avslutar Lagercrantz. Att låta bli att agera är lika med att sänka den svenska miljöutvecklingen, och rätta in Sverige i den grå massan av länder som har alldeles för passiva miljömål.
http://www.gronabilister.se/public/doku ... el2_4=true
_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger:
https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c