Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: ECU Opel Vectra 1.8 -01
InläggPostat: mån 09-11-09 17:40 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Min svåger fick trubbel med sin Vectra på väg till oss på besök. Den började gå på 3 burkar. Vi lämnade in den på en verkstad här hos oss och de kom fram till att ECUn är kass på så vis att spridarstyrningen till 3:ans cylinder inte jordar som den ska. De säger att en ny ECU går lös på 12000 spänn! Dessutom att det inte funkar med beg pga nått med stöldskyddet. Är det verkligen så? Finns ju beg att köpa, vad ska man med dem att göra isf?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-09 19:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
skitprat det du behöver är pinnkoden för styrboxen och göra det på en välrustad antimärkesverkstad
ring runt och hör
har du tur så är stöldskyddet avaktiverat på den begagnade
fråga bilskroten om det
eller laga den befintliga kanske någon transistor på utgången som behöver bytas

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-09 20:28 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Just så. Tyvärr bor han 40 mil bort i Finland så han måste nog lösa det på hemmaplan. Men helt klart bra att veta att det ska gå med annat än nytt! Fast hur vet man pinkoden? Är det nått som man får med när man köper bilen (ny)?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-09 22:19 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
När min flexitune var dåligt jordad gick min motor på 3 cylindrar. Har du kollat att jorden till batteriet är bra? Alla jordflätor ok? Kolla även jorden till styrdonet. Det är inte säkert att det är själva styrdonet det är fel på, eller så har verkstaden faktiskt rätt...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-09 22:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det jag skulle misstänka i första hand är dålig kontakt någonstans längs med spridarsignalen, i och med att det bara är en enda spridare som lider av problemet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-09 23:12 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
torbjorn skrev:
Det jag skulle misstänka i första hand är dålig kontakt någonstans längs med spridarsignalen, i och med att det bara är en enda spridare som lider av problemet.


Precis det tänkte jag också, då det brukar vara vanligare att en hel funktion fallerar om det är styrboxproblem. Då det brukar vara en brunnen effekttransistor eller liknande.

Problemet med att byta ECU är just att immobilizerkoden sitter lagrad, ofta i ett litet seriellt eprom, i ECUn och därmed går det inte bara att byta den rätt av. Däremot (osäker på hur det är med opel dock) så kan man på en verkstad få göra en immobilizer-anpassning och få en annan beganad box anpassad till sin egen bil. Det går tex på bmw upp till 00 har jag för mig , sedan har bmw tagit bort den funktionen och då behöver man istället slå i ett "virgin" program för att det skall gå att "gifta" den andra redan inkodade beganade ECUn, till en annan bil.

Vilket som, så kan jag lösa det om jag har tillgång till båda boxarna. Skicka mig PM om det är av intresse så kanske vi kan komma fram till nått. Fördelen med att handla en sådan begangnad box är just att dem inte är så lätta för skroten att sälja och därmed kan man pruta en del.
Men som sagt ovan - chansen/risken är stor att felet inte ligger i just ECU.

Mvh//A

_________________
FULL fart spar tid.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. E85 chip mm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-09 23:43 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Jeg har ALDRI hørt om en motor ECU til en Opel som faktisk har vært død, så jeg tror ikke det er nødvendig med en ny ECU. Skulle det vise seg at jeg tar feil, så kan du sjekke opp her:
http://www.autotekelectronics.com/newautotek/index.php

En del av ECUene de leverer er ferdig kodet til å kunne settes inn i en ny bil. Hvis ikke skal Opel klare å kode den med Tech2.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-10 07:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
ECU:n är inte "heldöd". Allt funkar utom att den inte jordar 3:ans spridare. Verkstaden mätte tydligen upp kablaget från ECUn till spridare 3 och fann att det var OK. Därav drog de den slutsatsen att det är ECUn som är kass. De testade även att kasta om 3:ans och 4:ans spridare utan att felet flyttade sig, så själva spridaren är rimligen också OK. Han ska köra hem de 40 milen på 3 burkar, verkstaden menade att det borde gå bra då det är just bränsle som saknas = ingen risk för överhettad kat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-10 10:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag skulle nog gärna ha mätt med oscilloskop direkt på styrdonets utgångspinne för spridare 3 och verifierat att det inte finns någon signal där innan jag dömer ut styrdonet. Man bör förstås också kolla att det inte är något avbrott eller dålig kontakt på plus-sidan av den spridaren.

Om nu verkligen en sluttransistor i styrdonet har gått sönder, så är det säkert enklare och snabbare gjort att byta den än att hålla på med att skaffa fram ett annat styrdon. Det kan förstås också vara någon dålig via (genomföring mellan lager), folieavbrott eller liknande, men sånt syns ju ganska tydligt och i så fall är det bara att bygla förbi de dåliga ställena med tråd.

De GM-tillverkade styrdon (P4/Multec) som användes på Opel med centralinsprutning i slutet av 80-talet hade en hel del problem med avbrott i vior och annat som tydde på dålig kvalitet hos mönsterkorten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-10 13:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jo, om det vore min bil, alternativt att den vore i min närhet så hade jag säkerligen kikat in i ECU:n. Svårt dock då den är 40 mil bort normalt. Uppfattade iaf det som att verkstaden kollade både plus- och minusledningarna och fann dem ok.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-10 17:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Om spridarna inte är lågohmiga borde det fungera att parallel-koppla den sista spridaren med spridaren som öppnar näst innan i sekvens.
Då kunde han köra bilen på alla fyra cylindrar hem.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-11 09:13 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Han tog sig tydligen hem på 3 burkar. Kanske en nyttig övning för honom som har bötat flera ggr för fortkörning och även tappat kortet en gång :wink:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011