aryan skrev:
Kul bil! Jag är också nyfiken på priset, pga bateripackets storlek gissar jag att den hamnar på ca 70.000 kr över vad en motsvarande konventionell bil kostar, kanske ca 200.000 kr totalt?
Jag tänkte faktiskt på den summan själv. Men det var mer en gissning, ingen beräkning av batteristorlek kontra pris osv.
Citat:
64 hk/47kW räcker säkert mer än väl med elmotors vridmoment, tar man ur högre effekt så drar man bara ur batterierna snabbare pga att deras kapacitet/verkningsgrad minskar vid höga urladdingsströmmar.
Japp, den ska väl göra 0-100 på 9s, det räcker gott o väl.
Citat:
Ur brochyren kan man räckna ut verkningsgraden av batteripaketet, de räcknar med att en fullständig laddning kostar €3 vid en elpris på 0,15€/kWh, alltså förbrukas det då 20 kWh, eftersom batteierna har 16 kWh kapacitet motsvarar det 1,25 ggr så mkt energi in än ut, eller 75% verkningsgrad om batterierna då var helt tomma. Det är lite bättre än vad sm uppges för mina lithium batterier
Siffran 74% har dykt upp förut när man beräknar verkningsgraden på elbilar så det är nog inte helt felaktigt.
Citat:
Eftersom dessa batterierna brukar hålla 2000 laddcyklar och varje laddning ska räcka till 160 km så kan batteriet säkert hålla 32000 mil, om ett nytt batteri kostar ca 70.000 ger det en milskostnad på 2 kr milen, lägg till elförbrukning på 1,25 kWh / mil så blir det en milskostnad ca 3,25 kr/ mil vilket då är svårt att slå!
/Aryan
Räknar man sedan in lägre servicekostnader på det så ser det rätt bra ut ja.
Angående testet så tog man sig alltså ca 10 mil när radio, AC osv var på. 16 mil är vid ideala förhållanden. Dom nämner också där att priset är tänkt att bli 2.5 miljoner yen, ca 24000$. Det skulle jag i så fall gissa på blir 240 000 i Sverige. Inte direkt billigt för den typen av bil. Japanerna har dock rätt feta subventioner för emissionsfria bilar så det kan förstås tänkas att bilen kan bli billigare i andra länder.
Citat:
For the moment, the i MIEV is a useful city runabout, but it needs a battery pack that's half the size and weight of these lithium-ion cells with twice the range before it can deliver the utility we expect from a real automobile. Right now, the Mitsubishi i MIEV is an emissions solution, not a transportation solution.
Dom kanske skulle ha kollat lite på undersökningar som visar hur folk kör sina bilar i dagligt bruk. iMiev är förstås inte en bil för alla men för familjer som behöver två bilar och för de som bara använder bilen för pendling till jobbet kan den nog fungera alldeles utmärkt. Och definitivt för de som håller sig inom städerna. Och kör man bara längre sträckor 2 ggr/år kan man hyra en bil.