Ja, da har jeg fått Statoil Nardo til å sjekke opp med Statoil sentralt, og beskjeden er at det IKKE blir avgift på E85 neste år. Men:
http://www.siste.no/Innenriks/politikk/article4738319.ece med tanke på hva denne artikkelen sier, riktignok fra en politiker i opposisjon, men også på hva jeg henviser til tidligere som faktisk står i budsjettet, så må man anta at alle typer biodrivstoff etterhvert blir pålagt avgift, det er bare et tidsspørsmål.
Jeg vil anta at når inntektstapet fra avgiftsfritaket blir et problem fordi mange nok begynner å bruke biodrivstoff, slik som biodiesel i transportbransjen, så kommer det avgifter!
Akkurat i det øyeblikket det blir et såpass stort forbruk av miljøvennlig drivmiddel som gir en merkbar positiv effekt på miljøet så blir man straffet med avgifter, og ingen tør derfor å investere i klimavennlig industri!
Nå er det vel ikke mer enn ca 500 biler som er flexifuel i Norge så vi får håpe det tar en stund.
For miljøet er det tross alt bedre hvertfall slik politikken og drivstoffbruken er i Norge, at alle kjører med lavinnblanding, enn at noen få kjører på rent biodrivstoff.
Siden majoriteten av norske personbiler er dieselbiler (fordi de er avgiftsbelagt gjennom mange år slik at det er klart billigst å kjøpe og bruke dieselbil), så er det meget prisverdig at Statoil har 7 % biodiesel innblandet i all sin diesel (B7).
For miljøet sin del håper jeg både bensin og diesel får 10 % biodrivstoff innblandet, det burde ikke være noe problem.
Det er verdens beste incentiver og avgiftsfradrag på elbil i Norge, og det er jo flott det (hehe Valens FrokostTV), og heller ikke noe problem for Staten, de har feks et statlig foretak som heter Transnova som feks kan sponse ladepunkt med inntil 30 000 kr, for det fins jo nesten ingen elbiler å kjøpe!
Første ordentlige elbiler slik som Mitsubishi imiev og Nissan Leaf kommer først i 2011, og da er den støtteordningen borte..
Nei, politikerne går ut med store ord om klima og miljø, så lenge det ikke koster Staten noe i merkbart tap av avgiftsinntekt!
Når klimavennlig transport blir av en slik størrelse at det gir klimaeffekt, så blir man straffet med avgifter!
Selvfølgelig kan det diskuteres hva som er lurest å gjøre i forhold til et globalt perspektiv, og man har sikkert mye rett i å heller bruke penger på CO2 kvoter for å stenge ned eller rense fossile kraftverk og industri andre steder i verden. Men man skal ikke undervurdere effekten av hva biodrivstoff, biler laget for biodrivstoff, og elbiler; gjør med moralen te folk flest. Når man først får naboen til å bli interessert i å tenke klima for du selv gjør det, så sprer det seg ikke bare blant folk, men også oppe i hodet på hver enkelt, og man begynner å tenke seg om hvilke andre ting jeg kan endre på for å redusere klimautslipp, slik som forbruk generelt osv.
Derfor er det ganske ødeleggende for moralen til folk når sånt som biodieselavgiften skjer!
Hvis noen i Sverige lurer på hvorfor det er så få flexifuelbiler i Norge så er det for de har mye større avgift ved kjøp enn dieselbiler, og heller ingen incentiver ved bruk. Det er også heller ikke mer enn ca 20 stk. E85 pumper i Norge.
Heldigvis så skjer det spennende ting med kollektivtrafikken her i Trondheim, vi skal få et antall busser som skal gå på biogass (endelig!!) mens noen skal være hybrid og noen diesel..
Jeg vet også kommunen har et prosjekt på gang med å konvertere noen bensinbiler til etanol, så jeg håper dette ikke blir skrinlagt av frykt for en eventuell fremtidig avgift på E85.