Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 04:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 09-11-27 01:21 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
DRIVSTOFFAVGIFTER:
* I statsbudsjettet for 2010 har regjeringen foreslått følgende drivstoffavgift. Dette stemmer Stortinget over torsdag:

* Vanlig bensin: 86 øre i CO2-avgift, 4,54 kroner i bensinavgift. Sum 5,40 kroner.

* Bioetanol: Fritak for CO2-avgift, 4,54 kroner i bensinavgift.

* Biodiesel: Fritak for CO2-avgift. 1,78 kroner i halv dieselavgift. Sum 1,78 kroner.

* Vanlig diesel: 58 øre i CO2-avgift, 3,56 kroner i dieselavgift. Sum 4,14 kroner.



Det betyr at bioetanolen blir like dyr eller dyrere enn bensin, og med 30 % økt forbruk er det ingen som vil kjøre på det naturligvis!


Isteden blir både all biodiesel og bensin etterhvert innblandet med 5 % biodrivstoff, som for kloden sin del faktisk er like så greit, det pussige er at Stoltenberg er så stolt over å foreslå 5 % innblanding i dieselen, når dieselen siden i sommer har hatt 7 % innblanding allerede:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=588443

Men det gjør jo mitt bilvalg enklere; nå er det elbil eller fossilbil som gjelder; japansk elbil eller Mazda2 bensin eller Mazda6 diesel.

STORTINGET(VG Nett) Med 85 mot 84 stemmer har Stortinget i natt vedtatt den omstridte avgiften på biodiesel.

Det betyr at én representant fra de rødgrønne partiene stemte imot sin egen regjering. Det var én for lite for at det skulle blitt et annet resultat.

Avgiftsinnføringen kom i forbindelse med at i natt Stortinget vedtok statsbudsjettet for neste år. Flertallsregjeringens forslag ble vedtatt uten endringer.

_________________
Mvh. ArneL


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-27 01:31 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Moderators kommentar: Jeg skilte ut dette innlegget fra ArneL sin tråd, siden det hører hjemme her.

Nå er det nok bare et år eller to til bioetanol også blir avgiftsbelagt i Norge :(

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-27 01:36 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Da må du lese en gang til: Full avgift fra nyttår siden avgiftsforslaget er for 2010 og budsjettet er vedtatt uten endringer i natt! Så disse pumpene vil nok forsvinne ganske fort!

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-27 01:53 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Jeg leste ikke helt nei. Det var da merkelig, for når jeg sjekket forslaget til statsbudsjett tidligere i år var ikke bioetanol nevnt med et ord.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-27 02:02 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Inntil det motsatte er bevist, så antar jeg at VG (som vanlig) ikke vet hva de prater om. Se her:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/do ... ?id=580774

Det er bare biodiesel og gass som nevnes.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-27 06:20 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
magnul skrev:
Inntil det motsatte er bevist, så antar jeg at VG (som vanlig) ikke vet hva de prater om. Se her:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/do ... ?id=580774

Det er bare biodiesel og gass som nevnes.

----------------------------------------------------------
Är det så?

Det står i dokumentet:

Videre omfattes blandinger dersom bensin er hovedbestanddelen, og blandingen kan benyttes som motordrivstoff.

Då bensin inte är huvudbeståndsdel i E85 kan jag inte se att E85 omfattas av bensinavgiften.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-27 08:51 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
BP skrev:
Videre omfattes blandinger dersom bensin er hovedbestanddelen, og blandingen kan benyttes som motordrivstoff.

Då bensin inte är huvudbeståndsdel i E85 kan jag inte se att E85 omfattas av bensinavgiften.



My point exactly

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-27 18:08 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
"Prinsipielt bør alle trafikanter betale avgift som tilsvarer de kostnadene de påfører samfunnet i form av ulykker, kø, støy, utslipp til luft og veislitasje. Det meste av kostnadene ved bruk av personbil er knyttet til ulykker, kø og støy. Dette er kostnader som i liten grad varierer med valg av drivstoff. Dette taler for at også alternative drivstoff, som i dag er avgiftsfrie, ilegges drivstoffavgifter."

Prinsipielt må det derfor komme avgifter på E85, hvor VG har fått tak i den listen jeg referer til aner jeg ikke og det er riktig at jeg ikke finner dette nevnt andre plasser, men samtidig virker det jo rart hvis det bare er oppdiktet.

Citat:
Videre omfattes blandinger dersom bensin er hovedbestanddelen, og blandingen kan benyttes som motordrivstoff.

Då bensin inte är huvudbeståndsdel i E85 kan jag inte se att E85 omfattas av bensinavgiften.

Ja hva så med ren biodiesel? Der finnes det ikke fossil andel i hele tatt og den får nå avgift!

Nå har jeg spurt noen som jobbet på Statoil men dem vet ingenting hva som skjer med E85 fra nyttår..

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-02 22:25 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Ja, da har jeg fått Statoil Nardo til å sjekke opp med Statoil sentralt, og beskjeden er at det IKKE blir avgift på E85 neste år. Men: http://www.siste.no/Innenriks/politikk/article4738319.ece med tanke på hva denne artikkelen sier, riktignok fra en politiker i opposisjon, men også på hva jeg henviser til tidligere som faktisk står i budsjettet, så må man anta at alle typer biodrivstoff etterhvert blir pålagt avgift, det er bare et tidsspørsmål.

Jeg vil anta at når inntektstapet fra avgiftsfritaket blir et problem fordi mange nok begynner å bruke biodrivstoff, slik som biodiesel i transportbransjen, så kommer det avgifter!

Akkurat i det øyeblikket det blir et såpass stort forbruk av miljøvennlig drivmiddel som gir en merkbar positiv effekt på miljøet så blir man straffet med avgifter, og ingen tør derfor å investere i klimavennlig industri!

Nå er det vel ikke mer enn ca 500 biler som er flexifuel i Norge så vi får håpe det tar en stund.

For miljøet er det tross alt bedre hvertfall slik politikken og drivstoffbruken er i Norge, at alle kjører med lavinnblanding, enn at noen få kjører på rent biodrivstoff.

Siden majoriteten av norske personbiler er dieselbiler (fordi de er avgiftsbelagt gjennom mange år slik at det er klart billigst å kjøpe og bruke dieselbil), så er det meget prisverdig at Statoil har 7 % biodiesel innblandet i all sin diesel (B7).

For miljøet sin del håper jeg både bensin og diesel får 10 % biodrivstoff innblandet, det burde ikke være noe problem.

Det er verdens beste incentiver og avgiftsfradrag på elbil i Norge, og det er jo flott det (hehe Valens FrokostTV), og heller ikke noe problem for Staten, de har feks et statlig foretak som heter Transnova som feks kan sponse ladepunkt med inntil 30 000 kr, for det fins jo nesten ingen elbiler å kjøpe!

Første ordentlige elbiler slik som Mitsubishi imiev og Nissan Leaf kommer først i 2011, og da er den støtteordningen borte..

Nei, politikerne går ut med store ord om klima og miljø, så lenge det ikke koster Staten noe i merkbart tap av avgiftsinntekt!

Når klimavennlig transport blir av en slik størrelse at det gir klimaeffekt, så blir man straffet med avgifter!

Selvfølgelig kan det diskuteres hva som er lurest å gjøre i forhold til et globalt perspektiv, og man har sikkert mye rett i å heller bruke penger på CO2 kvoter for å stenge ned eller rense fossile kraftverk og industri andre steder i verden. Men man skal ikke undervurdere effekten av hva biodrivstoff, biler laget for biodrivstoff, og elbiler; gjør med moralen te folk flest. Når man først får naboen til å bli interessert i å tenke klima for du selv gjør det, så sprer det seg ikke bare blant folk, men også oppe i hodet på hver enkelt, og man begynner å tenke seg om hvilke andre ting jeg kan endre på for å redusere klimautslipp, slik som forbruk generelt osv.

Derfor er det ganske ødeleggende for moralen til folk når sånt som biodieselavgiften skjer!

Hvis noen i Sverige lurer på hvorfor det er så få flexifuelbiler i Norge så er det for de har mye større avgift ved kjøp enn dieselbiler, og heller ingen incentiver ved bruk. Det er også heller ikke mer enn ca 20 stk. E85 pumper i Norge.

Heldigvis så skjer det spennende ting med kollektivtrafikken her i Trondheim, vi skal få et antall busser som skal gå på biogass (endelig!!) mens noen skal være hybrid og noen diesel..

Jeg vet også kommunen har et prosjekt på gang med å konvertere noen bensinbiler til etanol, så jeg håper dette ikke blir skrinlagt av frykt for en eventuell fremtidig avgift på E85.

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011